Oppitunteihin integroidun fyysisen aktiivisuuden vaikutukset oppimiseen alakouluissa
Eikkula, Liisa-Maija (2023-11-06)
Eikkula, Liisa-Maija
L.-M. Eikkula
06.11.2023
© 2023 Liisa-Maija Eikkula. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202311063174
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202311063174
Tiivistelmä
Fyysisellä aktiivisuudella sekä liikkumisella on tutkitusti useita hyviä vaikutuksia ihmisen fyysiseen ja psyykkiseenkin terveyteen. Säännöllinen ja kohtuutehoinen liikunta ennaltaehkäisee myös useita sairauksia. Oikeanlainen liikunta on myös tärkeässä roolissa lasten kehityksessä sekä etenkin koulupäivän aikana tapahtuvan liikunnan on havaittu vaikuttavan oppimistuloksiin. Liikunnalla on siis monia hyviä ja positiivisia puolia. Huoli lasten ja nuorten liikkumattomuudesta on kuitenkin herännyt ja alkanut puhuttaa mediassa. Tämän, sekä oman mielenkiintoni takia halusin lähteä perehtymään aiheeseen tarkemmin ja selvittää yleiskatsauksessa fyysisen aktiivisuuden vaikutuksia oppimiseen.
Tämän tutkielman tavoitteena on tutustua eri tapoihin lisätä fyysistä aktiivisuutta osana opetusta sekä selvittää millaisia vaikutuksia fyysisen aktiivisuuden integroimisella osaksi opetusta on oppilaiden oppimiselle alakouluissa. Tässä tutkielmassa keskitytään siis oppitunneilla tapahtuvaan liikuntaan ja fyysiseen aktiivisuuteen. Tutkielma toteutustapa on laadullinen kirjallisuuskatsaus. Tarkemmin rajattuna kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Aineiston keruussa on käytetty apuna sisältöanalyysia.
Tutkielmassa kerätyistä aineistoista kävi ilmi, että fyysinen aktiivisuus osana opetusta kietoutuu vahvasti oppimiseen. Oppilaan hyvä fyysinen kunto, reippaan liikunnan määrä ja motoriset taidot vaikuttivat myönteisesti muun muassa kognitiivisiin taitoihin ja toimintoihin, tarkkaavaisuuteen sekä koulumenestykseen. Suoraa syy-seuraussuhdetta tutkimuksilla ei kuitenkaan pystytty esittämään näiden kahden aiheen väliltä, mutta yhdessäkään tutkimuksessa fyysisen aktiivisuuden lisäämisellä ei ollut havaittavissa minkäänlaisia negatiivisia vaikutuksia oppimiseen. Fyysistä aktiivisuutta ja liikettä pystytään lisäämään oppitunneilla muun muassa toiminnallisen opetuksen menetelmin, tauottamalla istumista tehden töitä välillä seisten tai taukojumpilla sekä leikillisyydellä ja pelillisyydellä.
Tutkimuksessa on pyritty kiinnittämään huomiota luotettavuuteen ja eettisyyteen. Työssä on pyritty etsimään mahdollisimman laajalti niin suomenkielistä kuin kansainvälistäkin lähdemateriaalia eri vuosilta, huomioiden mahdollisimman tuore tutkimus. Tutkielman aihe on liitetty myös tämänhetkiseen perusopetuksen opetussuunnitelmaan.
Tämän tutkielman tavoitteena on tutustua eri tapoihin lisätä fyysistä aktiivisuutta osana opetusta sekä selvittää millaisia vaikutuksia fyysisen aktiivisuuden integroimisella osaksi opetusta on oppilaiden oppimiselle alakouluissa. Tässä tutkielmassa keskitytään siis oppitunneilla tapahtuvaan liikuntaan ja fyysiseen aktiivisuuteen. Tutkielma toteutustapa on laadullinen kirjallisuuskatsaus. Tarkemmin rajattuna kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Aineiston keruussa on käytetty apuna sisältöanalyysia.
Tutkielmassa kerätyistä aineistoista kävi ilmi, että fyysinen aktiivisuus osana opetusta kietoutuu vahvasti oppimiseen. Oppilaan hyvä fyysinen kunto, reippaan liikunnan määrä ja motoriset taidot vaikuttivat myönteisesti muun muassa kognitiivisiin taitoihin ja toimintoihin, tarkkaavaisuuteen sekä koulumenestykseen. Suoraa syy-seuraussuhdetta tutkimuksilla ei kuitenkaan pystytty esittämään näiden kahden aiheen väliltä, mutta yhdessäkään tutkimuksessa fyysisen aktiivisuuden lisäämisellä ei ollut havaittavissa minkäänlaisia negatiivisia vaikutuksia oppimiseen. Fyysistä aktiivisuutta ja liikettä pystytään lisäämään oppitunneilla muun muassa toiminnallisen opetuksen menetelmin, tauottamalla istumista tehden töitä välillä seisten tai taukojumpilla sekä leikillisyydellä ja pelillisyydellä.
Tutkimuksessa on pyritty kiinnittämään huomiota luotettavuuteen ja eettisyyteen. Työssä on pyritty etsimään mahdollisimman laajalti niin suomenkielistä kuin kansainvälistäkin lähdemateriaalia eri vuosilta, huomioiden mahdollisimman tuore tutkimus. Tutkielman aihe on liitetty myös tämänhetkiseen perusopetuksen opetussuunnitelmaan.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38821]