Alakoulun matematiikan opetuksessa käytetyt oppimisvälineet ja opetusmenetelmät sekä opetussuunnitelman rooli luokanopettajien kuvaamina
Mäkikallio, Pinja (2023-11-08)
Mäkikallio, Pinja
P. Mäkikallio
08.11.2023
© 2023 Pinja Mäkikallio. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202311083187
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202311083187
Tiivistelmä
Tämä pro gradu -tutkielma tarkastelee alakoulun matematiikan opetusta luokanopettajan näkökulmasta. Tutkimuksessa selvitettiin luokanopettajien käyttämiä matematiikan oppimisvälineitä ja opetusmenetelmiä. Oppimisvälineet ovat sellaisia esineitä, joita joko opettaja tai oppilas voi käyttää matematiikan oppitunneilla. Opetusmenetelmillä kuvataan niin opettajien opetuksessa käyttämiä opetustapoja kuin oppilaan työskentelyyn liittyviä työtapoja. Lisäksi tarkasteltiin Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 matematiikan osuuden roolia alakoulun matematiikan opetuksessa.
Tutkielman aineisto koostuu yhdeksästä luokanopettajille tehdystä teemahaastattelusta. Suurin osa tutkimukseen osallistuneista opettajista työskenteli alkuopetuksessa, mutta monella heistä oli kokemusta myös ylemmiltä vuosiluokilta. Työkokemuksen määrä vaihteli tutkitta-villa luokanopettajilla noin kahdesta vuodesta yli 20 vuoteen. Valmistumisvuosi luokanopettajaksi vaihteli vuodesta 2001 vuoteen 2020. Tutkielmaan osallistuneet opettajat etsittiin Facebookin opettajille suunnatuista ryhmistä. Aineisto on analysoitu aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen tulosten perusteella luokanopettajat käyttävät erilaisia oppimisvälineitä hyvin monipuolisesti niin uuden asian opettamiseen, tehtävien tekemisen tukena kuin myös arviointitilanteissa. Niiden käyttäminen on opettajien mahdollistamaa ja strukturoimaa, mutta opettajat kokivat niiden käyttämiselle olevan myös tarvetta oppilaiden keskuudessa. Oppimisvälineiden eduksi koettiin muun muassa niiden havainnollistavuus, mutta haasteeksi puolestaan koettiin esimerkiksi niiden saatavuus sekä opettajan tietotaidon puute.
Matematiikan opetuksessa käytetyt opetusmenetelmät olivat hyvin monipuolisia ja vastasi-vat opetussuunnitelman kuvausta työtavoista. Opetusmenetelmän valintaa perusteltiin esimerkiksi siten, että haluttiin oppilaiden ymmärtävän abstrakteja käsitteitä tai niiden koettiin motivoivan oppilaita. Opetussuunnitelman matematiikan osuuteen liittyvät ajatukset vaihtelivat luokanopettajien välillä esimerkiksi siihen liittyen, onko sen tavoitteen asettelu selkeää vai ei. Opettajat kuitenkin kokivat opetussuunnitelman olevan heille opetuksen suunnittelun selkäranka.
Tutkielman aineisto koostuu yhdeksästä luokanopettajille tehdystä teemahaastattelusta. Suurin osa tutkimukseen osallistuneista opettajista työskenteli alkuopetuksessa, mutta monella heistä oli kokemusta myös ylemmiltä vuosiluokilta. Työkokemuksen määrä vaihteli tutkitta-villa luokanopettajilla noin kahdesta vuodesta yli 20 vuoteen. Valmistumisvuosi luokanopettajaksi vaihteli vuodesta 2001 vuoteen 2020. Tutkielmaan osallistuneet opettajat etsittiin Facebookin opettajille suunnatuista ryhmistä. Aineisto on analysoitu aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen tulosten perusteella luokanopettajat käyttävät erilaisia oppimisvälineitä hyvin monipuolisesti niin uuden asian opettamiseen, tehtävien tekemisen tukena kuin myös arviointitilanteissa. Niiden käyttäminen on opettajien mahdollistamaa ja strukturoimaa, mutta opettajat kokivat niiden käyttämiselle olevan myös tarvetta oppilaiden keskuudessa. Oppimisvälineiden eduksi koettiin muun muassa niiden havainnollistavuus, mutta haasteeksi puolestaan koettiin esimerkiksi niiden saatavuus sekä opettajan tietotaidon puute.
Matematiikan opetuksessa käytetyt opetusmenetelmät olivat hyvin monipuolisia ja vastasi-vat opetussuunnitelman kuvausta työtavoista. Opetusmenetelmän valintaa perusteltiin esimerkiksi siten, että haluttiin oppilaiden ymmärtävän abstrakteja käsitteitä tai niiden koettiin motivoivan oppilaita. Opetussuunnitelman matematiikan osuuteen liittyvät ajatukset vaihtelivat luokanopettajien välillä esimerkiksi siihen liittyen, onko sen tavoitteen asettelu selkeää vai ei. Opettajat kuitenkin kokivat opetussuunnitelman olevan heille opetuksen suunnittelun selkäranka.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38865]