Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Musiikinopettajien käsityksiä opiskelijan musiikillisen luovuuden tukemisesta lukion musiikkiteknologian opetuksessa

Kaarle, Veikka (2023-10-05)

 
Avaa tiedosto
nbnfioulu-202310053099.pdf (1.148Mt)
nbnfioulu-202310053099_pdfa_report.xml (269.0Kt)
nbnfioulu-202310053099_mods.xml (11.51Kt)
nbnfioulu-202310053099_solr.xml (26.67Kt)
Lataukset: 


Kaarle, Veikka
V. Kaarle
05.10.2023
© 2023 Veikka Kaarle. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202310053099
Tiivistelmä
Lukion opetussuunnitelman perusteet 2019 sisältävät luovaan musiikilliseen toimintaan liittyviä tavoitteita musiikkiteknologiaa käyttämällä. Sen vuoksi on tärkeää, että musiikinopettajat olisivat tietoisia musiikkiteknologian mahdollisuuksista luovuuden tukemisessa. Tässä pro gradu -tutkielmassa selvitetään, miten lukion musiikkiteknologian opetuksessa voidaan tukea opiskelijan musiikillista luovuutta. Tutkimuksessa tarkastellaan mitä musiikkiteknologian luova käyttö on lukion musiikinopetuksessa. Tavoitteena on tuoda esille musiikkiteknologiaan perehtyneiden musiikinopettajien tietotaitoa ja näkemyksiä.

Tutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena. Tutkimussuuntauksena on fenomenografia. Tutkimukseen osallistui neljä haastateltavaa, joista kaikki olivat musiikkiteknologiaa aktiivisesti käyttäviä lukion musiikin opettajia. Haastateltavista kolme toimi musiikkiteknologian opettajana musiikkilukiossa, ja yksi perinteisen lukion musiikinopettajana. Haastatteluaineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.

Tutkimuksen tulokset ilmentävät erilaisia käsityksiä liittyen musiikkiteknologian käyttöön oppilaan luovuuden tukemisessa. Tulosten yläkategorioiksi muodostuivat oppimisympäristö, luovan musiikkiteknologian opetuksen haasteet, musiikkiteknologian luoviin tehtäviin osallistumista edistävät elementit, musiikkiteknologinen luovuus sekä luova musiikkiteknologian käyttö.

Tutkimus tuotti uutta tietoa musiikkiteknologian käyttämisen hallinnan merkityksestä opiskelijan luovassa työskentelyssä, sekä sen haasteista. Tutkimus tarjoaa uutta tietoa myös luovan musiikillisen toiminnan ohjaamisesta lukio-opetuksessa sekä musiikkiteknologian potentiaalista luovassa musiikillisessa toiminnassa.
Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [38865]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen