Fyysisesti hyvän oppimisympäristön merkitys kouluarjessa
Ojala, Eve (2023-06-02)
Ojala, Eve
E. Ojala
02.06.2023
© 2023 Eve Ojala. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202306022083
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202306022083
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintutkielmassa käsittelen fyysistä oppimisympäristöä ja sen merkitystä kouluarjessa. Tämän kandidaatintutkielman päätavoitteena on selvittää, millainen on hyvä fyysinen oppimisympäristö ja mikä merkitys fyysisesti hyvällä oppimisympäristöllä on kouluarjessa. Kandidaatintutkielmalleni olenkin asettanut tutkimuskysymyksiksi ”Millainen on hyvä fyysinen oppimisympäristö?” ja ”Mikä merkitys fyysisesti hyvällä oppimisympäristöllä on kouluarjessa?”.
Tämä tutkielma on toteutettu integroivana kirjallisuuskatsauksena, jonka tässä tutkielmassa näkyvinä vahvuuksina ovat erityisesti aineiston laaja käsittely ja tarkastelu, sen kriittinen arviointi pohdinnassa sekä uuden tiedon tuottaminen. Aineistoni koostuu vertaisarvioiduista kansainvälisistä ja suomalaisista tutkimuksista ja kirjallisuudesta.
Tutkielmani kantavana ajatuksena ja keskeisimpänä tuloksena on se, että oppimisympäristön tulee olla mahdollisimman hyvä ja oppimista tukeva, oppimisen ollessa tavoitteena. Tämä, ja tutkimuskysymysten läsnäolo näkyy jokaisessa osassa tutkielmaani. Tutkimukseni perusteella fyysisen oppimisympäristön laadulla on todellisesti väliä esimerkiksi oppilaiden oppimistulosten ja viihtyvyyden kannalta. Oppimisympäristön tulee olla dynaaminen ja koko kouluyhteisön tulisi osallistua sen kehittämiseen. Oppilailla on tutkimukseni perusteella relevantteja ideoita oppimisympäristöjensä kehittämistä koskien. Tärkeänä asiana oppilaille nousi fyysisen oppimisympäristön mukavuus, joka näkyi erityisesti huonekalujen laadussa ja käyttötarkoituksissa. Tutkimukseni perusteella positiiviset oppimisympäristöt nähtiin mukavampina verrattuna perinteisiin oppimisympäristöihin.
Tämä tutkielma on toteutettu integroivana kirjallisuuskatsauksena, jonka tässä tutkielmassa näkyvinä vahvuuksina ovat erityisesti aineiston laaja käsittely ja tarkastelu, sen kriittinen arviointi pohdinnassa sekä uuden tiedon tuottaminen. Aineistoni koostuu vertaisarvioiduista kansainvälisistä ja suomalaisista tutkimuksista ja kirjallisuudesta.
Tutkielmani kantavana ajatuksena ja keskeisimpänä tuloksena on se, että oppimisympäristön tulee olla mahdollisimman hyvä ja oppimista tukeva, oppimisen ollessa tavoitteena. Tämä, ja tutkimuskysymysten läsnäolo näkyy jokaisessa osassa tutkielmaani. Tutkimukseni perusteella fyysisen oppimisympäristön laadulla on todellisesti väliä esimerkiksi oppilaiden oppimistulosten ja viihtyvyyden kannalta. Oppimisympäristön tulee olla dynaaminen ja koko kouluyhteisön tulisi osallistua sen kehittämiseen. Oppilailla on tutkimukseni perusteella relevantteja ideoita oppimisympäristöjensä kehittämistä koskien. Tärkeänä asiana oppilaille nousi fyysisen oppimisympäristön mukavuus, joka näkyi erityisesti huonekalujen laadussa ja käyttötarkoituksissa. Tutkimukseni perusteella positiiviset oppimisympäristöt nähtiin mukavampina verrattuna perinteisiin oppimisympäristöihin.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34343]