Oppilaiden vieraiden kielten oppimismotivaatio alakoulussa
Virta, Ella (2023-05-31)
Virta, Ella
E. Virta
31.05.2023
© 2023 Ella Virta. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202305312053
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202305312053
Tiivistelmä
Kansainvälisen liikkuvuuden ja globalisaation myötä kielitaito nähdään arvokkaana taitona työmarkkinoilla. Vieraat kielet ovat jokaisen ihmisen arkipäivää, koska eri maiden mediat näkyvät myös Suomessa ja niiden käyttö on erittäin yleistä. Kielitaito voi auttaa myös uusien mahdollisuuksien luomiseen ulkomailla esimerkiksi matkustelun muodossa. Vaikka kielitaito nähdäänkin tärkeänä taitona, on kielien vapaavalintaisen opiskelun väheneminen herättänyt huolestunutta keskustelua yhteiskunnassa. Tavoitteena tässä kandidaatintutkielmassa onkin selvittää, millaiset tekijät vaikuttavat oppilaiden vieraiden kielten oppimismotivaatioon alakoulussa.
Tutkimusmenetelmänä tässä tutkielmassa on käytetty kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Aineistoa on kerätty eri tietokannoista ja se koostuu vanhemmista perusteoksista, tieteellisistä artikkeleista ja tutkimuksista vieraan kielen oppimisesta ja oppimismotivaatiosta. Aineistosta löytyy sekä kotimaista että ulkomaista lähdemateriaalia.
Tutkielmasta käy ilmi, että sisäiseen ja ulkoiseen oppimismotivaatioon vaikuttavat monet eri tekijät. Ulkoisista tekijöistä varsinkin opettajan rooli on merkittävä oppilaan oppimismotivaatiolle kuten myös oppimisympäristö. Sisäisistä tekijöistä huomattava merkitys vieraan kielen oppimismotivaatiolle on oppilaan tuntemalla autonomian tunteella sekä hänen kokemallaan kieliminällä. Kieliminällä tarkoitetaan yksilön uskomusta itseensä kielen oppijana ja kielen käyttäjänä. Sukupuolella on myös todettu olevan erinäisiä vaikutuksia motivaatioon. Lisäksi oppiaineen pakollisuuden on huomattu heikentävän oppimismotivaatiota.
Tutkielman tuloksia voidaan pitää pätevinä, sillä samansuuntaisia tutkimustuloksia löytyi monista eri aineistoista. Vaikka tulokset eivät sisällä konkreettisia neuvoja vieraan kielen oppimismotivaation lisäämiseen, voidaan niitä hyödyntää teoriatietona konkreettisemmille teoille.
Tutkimusmenetelmänä tässä tutkielmassa on käytetty kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Aineistoa on kerätty eri tietokannoista ja se koostuu vanhemmista perusteoksista, tieteellisistä artikkeleista ja tutkimuksista vieraan kielen oppimisesta ja oppimismotivaatiosta. Aineistosta löytyy sekä kotimaista että ulkomaista lähdemateriaalia.
Tutkielmasta käy ilmi, että sisäiseen ja ulkoiseen oppimismotivaatioon vaikuttavat monet eri tekijät. Ulkoisista tekijöistä varsinkin opettajan rooli on merkittävä oppilaan oppimismotivaatiolle kuten myös oppimisympäristö. Sisäisistä tekijöistä huomattava merkitys vieraan kielen oppimismotivaatiolle on oppilaan tuntemalla autonomian tunteella sekä hänen kokemallaan kieliminällä. Kieliminällä tarkoitetaan yksilön uskomusta itseensä kielen oppijana ja kielen käyttäjänä. Sukupuolella on myös todettu olevan erinäisiä vaikutuksia motivaatioon. Lisäksi oppiaineen pakollisuuden on huomattu heikentävän oppimismotivaatiota.
Tutkielman tuloksia voidaan pitää pätevinä, sillä samansuuntaisia tutkimustuloksia löytyi monista eri aineistoista. Vaikka tulokset eivät sisällä konkreettisia neuvoja vieraan kielen oppimismotivaation lisäämiseen, voidaan niitä hyödyntää teoriatietona konkreettisemmille teoille.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38840]