Laulullinen minäpystyvyys äänenmurroksen vaiheessa
Back, Saana (2023-05-29)
Back, Saana
S. Back
29.05.2023
© 2023 Saana Back. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202305292030
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202305292030
Tiivistelmä
Kandidaatintutkielmani tarkastelee yläasteikäisten oppilaiden laulamista äänenmurroksen vaiheessa. Tarkastellaan äänenmurroksen tuomia haasteita laululliseen minäpystyvyyteen sekä mahdollisia minäpystyvyyden horjuttamista ennaltaehkäiseviä keinoja. Lähden tutkimaan positiivisen pedagogiikan sekä koulukuoron mahdollistamia keinoja kehittää 13–15- vuotiaiden nuorten minäpystyvyyttä laulamisessa eli laulullista minäpystyvyyttä. Kandidaatintutkielmani on narratiivinen kirjallisuuskatsaus. Narratiivinen kirjallisuuskatsaus on kuvailevaa ja sen tarkoituksena on tiivistää aiemmin tehtyjä tutkimuksia. Narratiivinen kirjallisuuskatsaus mahdollistaa kuitenkin myös uusien teorioiden rakentumisen.
Tutkimuskysymykseni on: 1. Vaikuttaako äänenmurros laululliseen minäpystyvyyteen? Alakysymyksenä: 2. Millä keinoin laulullisen minäpystyvyyden laatua pystytään kehittämään musiikin tunneilla?
Tavoitteena on tuoda esille positiivisen pedagogiikan sekä yhteislaulun tärkeys yläasteella. Ensiksi tarkastellaan äänenmurrosta ja sen vaikutusta laululliseen minäpystyvyyteen. Äänen murros saattaa aiheuttaa epävarmuutta omaa ääntä kohtaan, eli voi horjuttaa laulullista minäpystyvyyttä. Minäpystyvyys tarkoittaa ihmisen omaa ajatusta, uskomusta ja luottamusta omiin kykyihinsä suoriutua tehtävistä ja toiminnoista. Tämän jälkeen lähden tarkastelemaan positiivisen pedagogiikan mahdollistamia keinoja tukea oppilaan korkean minäpystyvyyden rakentumista. Minäpystyvyyttä pystytään vahvistamaan positiivisella ja rakentavalla palautteella sekä onnistumisen kokemuksilla. Lopuksi tarkastelen yhteislaulamisen kuten kuorossa laulamisen tuomia keinoja vahvistaa laulullista minäpystyvyyttä.
Tutkimuskysymykseni on: 1. Vaikuttaako äänenmurros laululliseen minäpystyvyyteen? Alakysymyksenä: 2. Millä keinoin laulullisen minäpystyvyyden laatua pystytään kehittämään musiikin tunneilla?
Tavoitteena on tuoda esille positiivisen pedagogiikan sekä yhteislaulun tärkeys yläasteella. Ensiksi tarkastellaan äänenmurrosta ja sen vaikutusta laululliseen minäpystyvyyteen. Äänen murros saattaa aiheuttaa epävarmuutta omaa ääntä kohtaan, eli voi horjuttaa laulullista minäpystyvyyttä. Minäpystyvyys tarkoittaa ihmisen omaa ajatusta, uskomusta ja luottamusta omiin kykyihinsä suoriutua tehtävistä ja toiminnoista. Tämän jälkeen lähden tarkastelemaan positiivisen pedagogiikan mahdollistamia keinoja tukea oppilaan korkean minäpystyvyyden rakentumista. Minäpystyvyyttä pystytään vahvistamaan positiivisella ja rakentavalla palautteella sekä onnistumisen kokemuksilla. Lopuksi tarkastelen yhteislaulamisen kuten kuorossa laulamisen tuomia keinoja vahvistaa laulullista minäpystyvyyttä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37744]