Arvonluonti Business Intelligence -järjestelmien avulla kiinteistösijoitusalalla
Sillanpää, Juulia (2023-05-10)
Sillanpää, Juulia
J. Sillanpää
10.05.2023
© 2023 Juulia Sillanpää. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202305101607
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202305101607
Tiivistelmä
Yritysten saatavilla olevan ja käsittelemän datan määrä kasvaa jatkuvasti. Business Intelligence -järjestelmät ovat järjestelmiä, jotka yhdistävät tämän datan keräämisen, varastoinnin ja tietojohtamisen analyyttisiin työkaluihin. Business Intelligence -järjestelmien rooli yrityksen arvonluonnissa on tehostaa yrityksen strategista ja operatiivista päätöksentekoa, sekä kerätä ja tuottaa uutta tietoa päätöksenteon tueksi.
Kiinteistötoimiala on murroksessa etenkin koronapandemian myötä yleistyneen etätyöskentelyn ja verkkokaupan kasvun myötä. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää kirjallisuuskatsauksen keinoin, kuinka Business Intelligenceä voidaan hyödyntää kiinteistösijoitusyhtiöissä arvonluonnin näkökulmasta. Tutkielman päätutkimuskysymyksenä on:
• Kuinka Business Intelligencen avulla voidaan luoda arvoa eri sidosryhmille kiinteistösijoitusyhtiöissä?
Tähän päätutkimuskysymykseen vastataan seuraavien alatutkimuskysymysten avulla:
• Mitä erityispiirteitä Business Intelligencen käytössä on kiinteistösijoitusyhtiöissä?
• Miten kiinteistösijoitusyhtiöissä luodaan arvoa eri sidosryhmille?
Tutkimuksessa selvisi, että Business Intelligencen avulla voidaan luoda arvoa organisaatioissa usean erilaisen arvonluonnin polun kautta. Kiinteistösijoitusyhtiö voi saada Business Intelligence -järjestelmästä kilpailuetua, jolloin sen omistajat saavat taloudellista arvoa. Yrityksen taloudellinen menestys tuottaa usein arvoa omistajien lisäksi sen muillekin sidosryhmille, esimerkiksi yhteiskunnalle lisääntyneiden verotulojen ja tavarantoimittajille kasvaneen myynnin myötä. Työntekijät saavat arvoa Business Intelligence -järjestelmän helpottaessa heidän työntekoaan. Kiinteistösijoitusyhtiöiden asiakkaat eli vuokralaiset saavat puolestaan lisäarvoa, jos Business Intelligence -järjestelmän avulla saavutetaan parempi ymmärrys asiakkaiden käyttäytymisestä ja tarpeista, sekä parannetaan yrityksen kykyä vastata näihin tarpeisiin.
Työ tarjoaa tiiviin kuvauksen Business Intelligence -järjestelmien hyödyntämisestä organisaatioissa, arvonluonnista organisaatioissa, ja näiden erityispiirteistä kiinteistösijoitusyhtiöissä. Lisäksi työssä tarkastellaan, millaisten polkujen kautta organisaatioissa luodaan arvoa Business Intelligencen avulla, ja kuinka tämä arvo voitaisiin maksimoida. Tämän työn tuloksia voidaan hyödyntää kiinteistösijoitusyhtiöiden Business Intelligence -implementointeja suunnitellessa, sekä arvioitaessa Business Intelligence -järjestelmän luomaa arvoa näiden yritysten sidosryhmille.
Kiinteistötoimiala on murroksessa etenkin koronapandemian myötä yleistyneen etätyöskentelyn ja verkkokaupan kasvun myötä. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää kirjallisuuskatsauksen keinoin, kuinka Business Intelligenceä voidaan hyödyntää kiinteistösijoitusyhtiöissä arvonluonnin näkökulmasta. Tutkielman päätutkimuskysymyksenä on:
• Kuinka Business Intelligencen avulla voidaan luoda arvoa eri sidosryhmille kiinteistösijoitusyhtiöissä?
Tähän päätutkimuskysymykseen vastataan seuraavien alatutkimuskysymysten avulla:
• Mitä erityispiirteitä Business Intelligencen käytössä on kiinteistösijoitusyhtiöissä?
• Miten kiinteistösijoitusyhtiöissä luodaan arvoa eri sidosryhmille?
Tutkimuksessa selvisi, että Business Intelligencen avulla voidaan luoda arvoa organisaatioissa usean erilaisen arvonluonnin polun kautta. Kiinteistösijoitusyhtiö voi saada Business Intelligence -järjestelmästä kilpailuetua, jolloin sen omistajat saavat taloudellista arvoa. Yrityksen taloudellinen menestys tuottaa usein arvoa omistajien lisäksi sen muillekin sidosryhmille, esimerkiksi yhteiskunnalle lisääntyneiden verotulojen ja tavarantoimittajille kasvaneen myynnin myötä. Työntekijät saavat arvoa Business Intelligence -järjestelmän helpottaessa heidän työntekoaan. Kiinteistösijoitusyhtiöiden asiakkaat eli vuokralaiset saavat puolestaan lisäarvoa, jos Business Intelligence -järjestelmän avulla saavutetaan parempi ymmärrys asiakkaiden käyttäytymisestä ja tarpeista, sekä parannetaan yrityksen kykyä vastata näihin tarpeisiin.
Työ tarjoaa tiiviin kuvauksen Business Intelligence -järjestelmien hyödyntämisestä organisaatioissa, arvonluonnista organisaatioissa, ja näiden erityispiirteistä kiinteistösijoitusyhtiöissä. Lisäksi työssä tarkastellaan, millaisten polkujen kautta organisaatioissa luodaan arvoa Business Intelligencen avulla, ja kuinka tämä arvo voitaisiin maksimoida. Tämän työn tuloksia voidaan hyödyntää kiinteistösijoitusyhtiöiden Business Intelligence -implementointeja suunnitellessa, sekä arvioitaessa Business Intelligence -järjestelmän luomaa arvoa näiden yritysten sidosryhmille.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37254]