Ekososiaalista sivistystä rakentamassa alakoulun musiikinopetuksen avulla
Sundqvist, Carolina (2023-08-30)
Sundqvist, Carolina
C. Sundqvist
30.08.2023
© 2023 Carolina Sundqvist. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202308302982
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202308302982
Tiivistelmä
Tutkielmassani tutkin keinoja, joiden avulla voidaan tukea oppilaan ekososiaalisen sivistyksen muotoutumista musiikinopetuksessa. Ekososiaalinen sivistys ja kestävä kehitys ovat muuttuneet entistä polttavammiksi aiheiksi musiikkikulttuurissa, mikä näkyy niin suurempien musiikkitapahtumien, materiaalivalintojen kuin yksittäisten teostenkin tasolla. Useat tutkimukset ovat osoittaneet, että erilaisia ekologisuuteen ja ympäristökysymyksiin suuntautuneita musiikillisen toiminnan muotoja on mahdollista soveltaa myös pedagogiseen toimintaan osana musiikinopetusta.
Kandidaatintutkielma on kvalitatiivinen tutkimus, tarkemmin määriteltynä kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Tutkielmassani olen koonnut ajankohtaista tietoa tieteellisistä julkaisuista sekä aikaisemmin tehdyistä tutkimuksista ja niiden tutkimustuloksista. Tarkastelen tuloksia ekososiaalisen sivistyksen ja kasvatuksen näkökulmasta.
Tutkimustuloksissa nousi esille musiikinopetuksessa hyödynnettäviä erilaisia pedagogisia menetelmiä ekososiaalisen sivistyksen tukemiseksi. Ekomusikologian soveltamisella osana pedagogiikkaa voidaan esimerkiksi auttaa tarkastelemaan ekologisia kysymyksiä useasta eri näkökulmasta sekä hahmottamaan ihmisen vaikutusvaltaa suhteessa ympäristöön. Useiden tutkimustulosten perusteella kävi ilmi, että keskeistä ekososiaalisen sivistyksen muotoutumiselle ja ympäristötietoiselle- ja vastuulliselle toiminnalle on luontosuhteen huomioiminen opetus- ja kasvatustoiminnassa. Tutkimustuloksissa korostui erityisesti moniaistillisuuteen ja kehollisuuteen perustuvien harjoitusten merkitys, sillä ne tarjoavat mahdollisuuksia kokea osallisuutta ja yhteyttä ympäristön kanssa. Näin ollen ne edesauttavat oppimaan ympäristön arvostamista ja tuntemaan empatiaa luontoa ja sen moninaisia elämänmuotoja kohtaan.
Kandidaatintutkielma on kvalitatiivinen tutkimus, tarkemmin määriteltynä kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Tutkielmassani olen koonnut ajankohtaista tietoa tieteellisistä julkaisuista sekä aikaisemmin tehdyistä tutkimuksista ja niiden tutkimustuloksista. Tarkastelen tuloksia ekososiaalisen sivistyksen ja kasvatuksen näkökulmasta.
Tutkimustuloksissa nousi esille musiikinopetuksessa hyödynnettäviä erilaisia pedagogisia menetelmiä ekososiaalisen sivistyksen tukemiseksi. Ekomusikologian soveltamisella osana pedagogiikkaa voidaan esimerkiksi auttaa tarkastelemaan ekologisia kysymyksiä useasta eri näkökulmasta sekä hahmottamaan ihmisen vaikutusvaltaa suhteessa ympäristöön. Useiden tutkimustulosten perusteella kävi ilmi, että keskeistä ekososiaalisen sivistyksen muotoutumiselle ja ympäristötietoiselle- ja vastuulliselle toiminnalle on luontosuhteen huomioiminen opetus- ja kasvatustoiminnassa. Tutkimustuloksissa korostui erityisesti moniaistillisuuteen ja kehollisuuteen perustuvien harjoitusten merkitys, sillä ne tarjoavat mahdollisuuksia kokea osallisuutta ja yhteyttä ympäristön kanssa. Näin ollen ne edesauttavat oppimaan ympäristön arvostamista ja tuntemaan empatiaa luontoa ja sen moninaisia elämänmuotoja kohtaan.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34547]