Esi- ja alkuopetuksen opettajien käyttökokemuksia Ekapelin hyödyntämisestä lukemaan oppimisessa oppilailla, joilla on tunnistettavissa lukivaikeusriskejä
Häll, Veera (2023-08-16)
Häll, Veera
V. Häll
16.08.2023
© 2023 Veera Häll. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202308162939
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202308162939
Tiivistelmä
Lukutaidon kehitykseen vaikuttavien tukitoimien kehittäminen on ensiarvoisen tärkeää esi- ja alkuopetuksessa. Tärkeässä osassa on tarkastella tukitoimien toimivuutta motivaation näkökulmasta. Tämä tutkielma käsittelee esi- ja alkuopetuksen opettajien ajatuksia ja kokemuksia Ekapelin käytöstä oppitunneilla. Kuinka Ekapeli vaikuttaa lukemaan oppimiseen ja onko siitä erityisesti apua lukivaikeuden omaavien oppilaiden lukemaan opettelussa. Tutkielmassa tarkastellaan opettajien antamia palautteita Ekapelistä ja sen ominaisuuksista. Pääasiassa kokemuksiin liittyi myös Ekapeliä koskevia kehitysehdotuksia. Kyselyyn vastanneet opettajat käyttävät Ekapeliä ja olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä Ekapeliin. Tutkielman päätarkoitus oli etsiä tietoa, kuinka Ekapeli toimii lukutaidon haasteiden kompensointivälineenä opetuksessa. Tutkimus toteutettiin kyselylomaketutkimuksena, jossa oli 11 kysymystä, jotka olivat pääosin avoimia kysymyksiä. Tutkimusaineisto kerättiin keväällä 2023 huhtikuun aikana. Ensimmäinen osio kyselyssä koski Ekapelin käyttökokemuksia ja vaikutuksia lukutaitoon ja toinen osio lukivaikeuden omaaviin oppilaisiin sekä eriyttämiseen. Vastausten määrä vaihteli kysymyksen mukaan, mutta molemmissa osioissa ilmeni motivaation tärkeys oppimisessa. Ilman lukemismotivaatiota on lukutaidon oppiminen haastavaa. Tämän vuoksi Ekapeli tarjoaa vaihtelua ja intoa oppia lukutaitoa tavanomaisten lukuharjoitusten ohella. Se monipuolistaa oppimista ja mukautuu oppilaan omien taitojen mukaan lukutaidon oppimisen hierarkkisen mallin mukaisesti eteenpäin. Opettajalle Ekapeli on arvokas työväline opetuksessa ajateltaessa eriyttämistä. Aikuisten määrä sekä esi- että alkuopetuksessa on vähäistä tarpeeseen verrattuna, joten kaikki yksilöllinen apu on tarpeen. Tutkimuksessa nousi esille motivaation tärkeys, sekä säännöllinen ja täsmennetty tuki. Rutiinin omainen käyttö tuki lasten edistymistä pelissä ja sen myötä edisti lukutaitojen kehitystä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34164]