Luokanopettajan keinot ennaltaehkäistä, kohdata ja jälkikäsitellä koulukiusaamista
Jussila, Hilla (2023-06-28)
Jussila, Hilla
H. Jussila
28.06.2023
© 2023 Hilla Jussila. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202306282767
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202306282767
Tiivistelmä
Tämä kirjallisuuskatsaus pyrkii selvittämään, mitä konkreettisia keinoja luokanopettaja voi käyttää koulukiusaamisen ennaltaehkäisyssä, koulukiusaamiseen puuttumisessa ja koulukiusaamistilanteen jälkikäsittelyssä. Luokanopettajakoulutus ei tarjoa kovinkaan kattavasti keinoja kiusaamisen käsittelemiseen koulumaailmassa, vaikka se on välttämätön paha tulevaisuuden työssämme. Kiusaaminen on koko yhteiskunnan vakava ongelma, jonka ennaltaehkäisyyn, tunnistamiseen, vähentämiseen ja jälkihoitoon tulee kiinnittää jatkuvasti huomiota.
Tämä kandidaatin tutkielma on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jossa yhdistellään jo tutkittua tietoa yhtenäiseksi kokonaisuudeksi. Tavoitteena on selvittää tutkimustiedon ja kirjallisuuden avulla luokanopettajalle konkreettisia keinoja, joita hyödyntää koulukiusaamisen käsittelyssä. Tarkastelen kiusaamisen vastaisia toimenpideohjelmia, keskityn erityisesti tarkastelemaan KiVa Koulu -ohjelmaa ja Pisarapuuttumisen mallia.
Tutkimustuloksista nousi esiin kiusaamisen vastaisten toimenpideohjelmien käyttäminen koulun arjessa. Toimenpideohjelma sisältää ennaltaehkäisevän työn, joka nähdään erittäin merkittävänä koulukiusaamisen vastaisessa työssä. Toimenpideohjelmissa on toimintaohjeet välittömään puuttumiseen kiusaamistilanteen tullessa opettajan tietoisuuteen. Välittömässä puuttumisessa painotetaan nimenomaan puuttumisen nopeutta ja systemaattisuutta. Kiusaamisen jälkikäsittely ja seuranta nousi tärkeänä vaiheena kiusaamisen kitkemistä, jotta kiusattu oppilas saa kaiken tarvitsemansa tuen. Toimenpideohjelmien toimivuus kuitenkin edellyttää niihin perehtymistä ja oikeanlaista käyttöä.
Kiusaamistutkimus on kehittynyt, ja yhä enemmän keskitytään opettajan rooliin, koulun ja yhteiskunnan rakenteisiin sekä kiusaamiseen ilmiönä.
Tämä kandidaatin tutkielma on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jossa yhdistellään jo tutkittua tietoa yhtenäiseksi kokonaisuudeksi. Tavoitteena on selvittää tutkimustiedon ja kirjallisuuden avulla luokanopettajalle konkreettisia keinoja, joita hyödyntää koulukiusaamisen käsittelyssä. Tarkastelen kiusaamisen vastaisia toimenpideohjelmia, keskityn erityisesti tarkastelemaan KiVa Koulu -ohjelmaa ja Pisarapuuttumisen mallia.
Tutkimustuloksista nousi esiin kiusaamisen vastaisten toimenpideohjelmien käyttäminen koulun arjessa. Toimenpideohjelma sisältää ennaltaehkäisevän työn, joka nähdään erittäin merkittävänä koulukiusaamisen vastaisessa työssä. Toimenpideohjelmissa on toimintaohjeet välittömään puuttumiseen kiusaamistilanteen tullessa opettajan tietoisuuteen. Välittömässä puuttumisessa painotetaan nimenomaan puuttumisen nopeutta ja systemaattisuutta. Kiusaamisen jälkikäsittely ja seuranta nousi tärkeänä vaiheena kiusaamisen kitkemistä, jotta kiusattu oppilas saa kaiken tarvitsemansa tuen. Toimenpideohjelmien toimivuus kuitenkin edellyttää niihin perehtymistä ja oikeanlaista käyttöä.
Kiusaamistutkimus on kehittynyt, ja yhä enemmän keskitytään opettajan rooliin, koulun ja yhteiskunnan rakenteisiin sekä kiusaamiseen ilmiönä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34589]