Data-analytiikka pelisuunnittelun työkaluna
Suomela, Fabian (2023-07-03)
Suomela, Fabian
F. Suomela
03.07.2023
© 2023 Fabian Suomela. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202307032820
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202307032820
Tiivistelmä
Tämän tutkielman lähtökohtana on ollut tutkielman tekijän intohimo pelialaa kohtaan ja kiinnostus data-analytiikasta. Data-analytiikka on ollut liikealalle tarpeellista, koska se auttaa ymmärtämään asiakasryhmiä ja asiakkaiden tarpeita. Pelialalla data-analytiikkaa voidaan käyttää samaan tapaan ja myös parantamaan pelin suunnittelua pelinkehitys prosessin aikana. Tutkien kirjallisuutta pyrin vastaamaan kysymykseen mitä hyötyä data-analytiikasta on videopelien suunnittelussa.
Useat tutkimukset ja artikkelit ovat osoittaneet, kuinka datan kerääminen ja sen analysointi auttavat pelin kehitystä ja ratkaisee ongelmia, joita pelin suunnittelijat eivät voisi huomata tai edes keksiä, mistä lähteä niitä ratkaisemaan. Data-analytiikan aloittamista pelin suunnittelussa voi estää se, että analytiikka prosessin implementaatio on kallista ja vaikeaa. Näistä järjestelmistä on kuitenkin olemassa ilmaisia versioita ja internetissä on ohjeita, jotka voivat auttaa jopa noviisia luomaan analytiikka järjestelmän heidän peliinsä ja analysoimaan pelidataa. Kirjallisuuden avulla data-analytiikka on todettu olevan tärkeä työkalu pelien monetisaation seuraamisessa, mutta sen hyötyjä pelin suunnittelussa tulisi tutkia mielestäni vielä enemmän.
Koska data-analytiikka pelialalla on uutta, toiveeni on että tämä tutkielma tulee motivoimaan pelin suunnittelijoita käyttämään data-analytiikkaa heidän peleissä. Tällä tavalla, videopelit voivat kehittyä eteenpäin suuntaan, joka auttaa pelaajia nauttimaan niistä entistä enemmän.
Useat tutkimukset ja artikkelit ovat osoittaneet, kuinka datan kerääminen ja sen analysointi auttavat pelin kehitystä ja ratkaisee ongelmia, joita pelin suunnittelijat eivät voisi huomata tai edes keksiä, mistä lähteä niitä ratkaisemaan. Data-analytiikan aloittamista pelin suunnittelussa voi estää se, että analytiikka prosessin implementaatio on kallista ja vaikeaa. Näistä järjestelmistä on kuitenkin olemassa ilmaisia versioita ja internetissä on ohjeita, jotka voivat auttaa jopa noviisia luomaan analytiikka järjestelmän heidän peliinsä ja analysoimaan pelidataa. Kirjallisuuden avulla data-analytiikka on todettu olevan tärkeä työkalu pelien monetisaation seuraamisessa, mutta sen hyötyjä pelin suunnittelussa tulisi tutkia mielestäni vielä enemmän.
Koska data-analytiikka pelialalla on uutta, toiveeni on että tämä tutkielma tulee motivoimaan pelin suunnittelijoita käyttämään data-analytiikkaa heidän peleissä. Tällä tavalla, videopelit voivat kehittyä eteenpäin suuntaan, joka auttaa pelaajia nauttimaan niistä entistä enemmän.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34566]