Liikunta ja oppiminen : oppiaineisiin integroidun liikunnan vaikutus oppimiseen
Stång, Akseli (2023-07-19)
Stång, Akseli
A. Stång
19.07.2023
© 2023 Akseli Stång. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202307192879
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202307192879
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan oppiaineisiin integroidun liikunnan vaikutuksia oppimiseen suomalaisessa perusopetuksessa. Vaikka suomalainen perusopetus toimii tutkielmassa viitekehyksenä, on kansainväliset tutkimukset tärkeässä osassa vastatessa tutkielman tutkimuskysymyksiin.
Määritellessä oppiaineisiin integroitua opetusta on tutkielmassa hyödynnetty liikuntakasvatuksen historiaa. Oppiaineisiin integroidun liikunnan ollessa käsitteenä häilyvä rajainen ja sekoitettavissa oppituntien aikaiseen liikuntaan, sekä toiminnalliseen opetukseen, on tutkielmassa pyritty määrittelemään käsite, jotta tutkielman tarkoituksenmukaisuus säilyy. Oppiaineisiin integroidun liikunnan erottaminen muista rinnastettavista käsitteistä kokonaan on kuitenkin tutkielman tutkimuskysymysten näkökulmasta haitallista.
Yleisesti liikunnan ajatellaan tukevan oppimista, mutta tavat, joilla liikunnan positiivinen vaikutus oppimiselle tapahtuu, unohtuu. Tutkielmassa tarkastellaan teoreettista pohjaa ja oppimiskäsityksiä, joiden mukaan liikunnalla voidaan katsoa olevan merkitystä oppimisessa. Tarkastelussa otetaan myös huomioon nykyinen perusopetuksen opetussuunnitelma ja siinä ilmenevät oppimiskäsitykset, jotta tutkielman viitekehys säilyy.
Oppimiskäsitysten tarkastelusta siirrytään tarkastelemaan kansainvälisiä tutkimuksia, joiden pohjalta liikunnan merkitystä oppimiseen ja opettamiseen voidaan tarkastella. Liikunnan integroinnista opetukseen puhutaan jatkuvasti, mutta liikuntamuodot ja opettajien resurssit toteuttaa näitä oppitunteja jäävät useasti pimentoon. Kansainvälisten tutkimusten avulla tutkielmassa pyritään selvittämään liikuntamuodot, jotka edistävät oppimista. Opettajille kohdistetuilla tutkimuksilla pyritään pitämään oppiminen kiinni koulumaailman rajoissa ja opettajien resursseissa. Näiden kansainvälisten tutkimuksien tuloksia pyritään katsomaan suomalaisen perusopetuksen opetussuunnitelman linssin läpi, vertaillen tuloksia opetussuunnitelman sisältöihin ja tavoitteisiin.
Määritellessä oppiaineisiin integroitua opetusta on tutkielmassa hyödynnetty liikuntakasvatuksen historiaa. Oppiaineisiin integroidun liikunnan ollessa käsitteenä häilyvä rajainen ja sekoitettavissa oppituntien aikaiseen liikuntaan, sekä toiminnalliseen opetukseen, on tutkielmassa pyritty määrittelemään käsite, jotta tutkielman tarkoituksenmukaisuus säilyy. Oppiaineisiin integroidun liikunnan erottaminen muista rinnastettavista käsitteistä kokonaan on kuitenkin tutkielman tutkimuskysymysten näkökulmasta haitallista.
Yleisesti liikunnan ajatellaan tukevan oppimista, mutta tavat, joilla liikunnan positiivinen vaikutus oppimiselle tapahtuu, unohtuu. Tutkielmassa tarkastellaan teoreettista pohjaa ja oppimiskäsityksiä, joiden mukaan liikunnalla voidaan katsoa olevan merkitystä oppimisessa. Tarkastelussa otetaan myös huomioon nykyinen perusopetuksen opetussuunnitelma ja siinä ilmenevät oppimiskäsitykset, jotta tutkielman viitekehys säilyy.
Oppimiskäsitysten tarkastelusta siirrytään tarkastelemaan kansainvälisiä tutkimuksia, joiden pohjalta liikunnan merkitystä oppimiseen ja opettamiseen voidaan tarkastella. Liikunnan integroinnista opetukseen puhutaan jatkuvasti, mutta liikuntamuodot ja opettajien resurssit toteuttaa näitä oppitunteja jäävät useasti pimentoon. Kansainvälisten tutkimusten avulla tutkielmassa pyritään selvittämään liikuntamuodot, jotka edistävät oppimista. Opettajille kohdistetuilla tutkimuksilla pyritään pitämään oppiminen kiinni koulumaailman rajoissa ja opettajien resursseissa. Näiden kansainvälisten tutkimuksien tuloksia pyritään katsomaan suomalaisen perusopetuksen opetussuunnitelman linssin läpi, vertaillen tuloksia opetussuunnitelman sisältöihin ja tavoitteisiin.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34516]