Tarkkaavaisuushäiriön oireita ilmaisevien lasten tuen tarpeet esiopetuksessa
Syrjälä, Meri (2023-04-06)
Syrjälä, Meri
M. Syrjälä
06.04.2023
© 2023 Meri Syrjälä. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202304061352
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202304061352
Tiivistelmä
Tarkastelen kandidaatin tutkielmassani tarkkaavaisuushäiriön oireita ilmaisevien lasten tuen tarpeita esiopetuksessa. Haasteet tarkkaavuuden kanssa voivat aiheuttaa hankaluuksia lapselle sosiaalisessa vuorovaikutuksessa, oppimisessa ja arjessa selviytymisessä. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mitä tarkkaavaisuushäiriö tarkoittaa, millaisia oireita siinä esiintyy, miten ne ilmenevät ja kuinka esiopetuksen puitteissa näitä tarpeita voidaan tukea. Kirjallisuuskatsauksena toteutetussa tutkimuksessa tarkoituksena on luoda mahdollisimman kattava yleiskatsaus aiheeseen.
Tulokset osoittivat, että tehokkaita tukitoimia lapsille tarkkaavaisuuden haasteissa ovat yksilöllinen ohjaus, suunniteltu ennakointi sekä strukturoitu oppimisympäristö. Tuen tarpeet voivat vaihdella yksilöllisesti, ja ne tulisi arvioida ja mukauttaa lapsen tarpeiden mukaan. Esiopetuksessa olevien lasten tuen tulee olla yksilöllisesti ja tapauskohtaisesti suunniteltua. Varhainen aloitus ja jatkuva arviointi ovat tärkeitä onnistuneen tuen kannalta. Siirtymätilanteiden ennakointi voi auttaa vähentämään lapsen stressiä ja ahdistusta, jotka usein liittyvät uusiin tilanteisiin. Ennakointi antaa lapselle mahdollisuuden valmistautumaan muutokseen ja sen myötä suunnittelemaan omaa toimintaansa. Positiivinen vahvistaminen, johdonmukainen palaute ja käyttäytymisen seuranta auttavat lasten keskittymiskyvyn ja käyttäytymisen hallinnan parantamisessa.
Tuen tarpeiden tunnistaminen ja tukitoimien aloittaminen auttavat parantamaan lapsen elämänlaatua ja tulevaisuuden mahdollisuuksia. Kokonaisvaltainen tuki, joka huomioi lapsen yksilölliset tarpeet, auttaa parantamaan lapsen arkea ja antaa hänelle mahdollisuuden saavuttaa täysi potentiaalinsa. Lisäksi tärkeää on yhteistyö vanhempien kanssa ja tarvittaessa ammattilaisen konsultointi. Tukitoimien varhainen aloitus ja jatkuva arviointi ovat tärkeitä onnistuneen tuen kannalta.
Tulokset osoittivat, että tehokkaita tukitoimia lapsille tarkkaavaisuuden haasteissa ovat yksilöllinen ohjaus, suunniteltu ennakointi sekä strukturoitu oppimisympäristö. Tuen tarpeet voivat vaihdella yksilöllisesti, ja ne tulisi arvioida ja mukauttaa lapsen tarpeiden mukaan. Esiopetuksessa olevien lasten tuen tulee olla yksilöllisesti ja tapauskohtaisesti suunniteltua. Varhainen aloitus ja jatkuva arviointi ovat tärkeitä onnistuneen tuen kannalta. Siirtymätilanteiden ennakointi voi auttaa vähentämään lapsen stressiä ja ahdistusta, jotka usein liittyvät uusiin tilanteisiin. Ennakointi antaa lapselle mahdollisuuden valmistautumaan muutokseen ja sen myötä suunnittelemaan omaa toimintaansa. Positiivinen vahvistaminen, johdonmukainen palaute ja käyttäytymisen seuranta auttavat lasten keskittymiskyvyn ja käyttäytymisen hallinnan parantamisessa.
Tuen tarpeiden tunnistaminen ja tukitoimien aloittaminen auttavat parantamaan lapsen elämänlaatua ja tulevaisuuden mahdollisuuksia. Kokonaisvaltainen tuki, joka huomioi lapsen yksilölliset tarpeet, auttaa parantamaan lapsen arkea ja antaa hänelle mahdollisuuden saavuttaa täysi potentiaalinsa. Lisäksi tärkeää on yhteistyö vanhempien kanssa ja tarvittaessa ammattilaisen konsultointi. Tukitoimien varhainen aloitus ja jatkuva arviointi ovat tärkeitä onnistuneen tuen kannalta.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34237]