Luokanopettajan kokemuksia tuen piirissä olevien oppilaiden opettamisesta yleisopetuksen ryhmässä
Linna, Marjukka (2023-06-15)
Linna, Marjukka
M. Linna
15.06.2023
© 2023 Marjukka Linna. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202306152577
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202306152577
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tarkoitus on selvittää millaisena aloittelevat opettajat kokevat tehostetun ja erityisen tuen piirissä olevien oppilaiden opettamisen yleisopetuksen ryhmässä sekä millaisia kokemuksia aloittelevilla opettajilla on opettajankoulutuksen tarjoamista lähtökohdista liittyen tuen piirissä olevien oppilaiden opettamiseen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena ja analyysitavaksi valikoitui sisällönanalyysi. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastatteluna, johon osallistui neljä työuransa aloittanutta luokanopettajaa. Luokanopettajat toimivat eri puolilla Suomea yleisopetuksen ryhmissä ja heillä oli opetusryhmässään tuen piirissä olevia oppilaita. Haastateltavat olivat haastatteluhetkellä toimineet luokanopettajina 1–2 vuotta.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys avaa inkluusion historiaa ja inkluusiota käsitteenä, luokanopettajakoulutusta, kolmiportaisen tuen mallia sekä luokanopettajan työssään kohtaamaa moniammatillista yhteistyötä.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että yhteiskunnallisesti olisi merkittävää, että opettajankoulutus muuttuisi riittävän nopeassa tahdissa, jotta kouluihin saadaan ammattilaisia, jotka kykenevät heti ensimmäisten työvuosien aikana vastaamaan työn asettamiin haasteisiin oppilasaineksen jatkuvasti moninaistuessa. Luokanopettajan työ koetaan kuormittavana ensimmäisten työvuosien aikana. Luokanopettajakoulutukseen halutaan sisällyttää erityispedagogista osaamista sekä opintosisältöjä ja käytännönkokemusta muun muassa tukitoimien järjestämisestä, dokumentoinnista, opettajan käyttämistä sähköisistä työkaluista ja pedagogisten asiakirjojen täyttämisestä sekä moniammatillisesta yhteistyöstä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena ja analyysitavaksi valikoitui sisällönanalyysi. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastatteluna, johon osallistui neljä työuransa aloittanutta luokanopettajaa. Luokanopettajat toimivat eri puolilla Suomea yleisopetuksen ryhmissä ja heillä oli opetusryhmässään tuen piirissä olevia oppilaita. Haastateltavat olivat haastatteluhetkellä toimineet luokanopettajina 1–2 vuotta.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys avaa inkluusion historiaa ja inkluusiota käsitteenä, luokanopettajakoulutusta, kolmiportaisen tuen mallia sekä luokanopettajan työssään kohtaamaa moniammatillista yhteistyötä.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että yhteiskunnallisesti olisi merkittävää, että opettajankoulutus muuttuisi riittävän nopeassa tahdissa, jotta kouluihin saadaan ammattilaisia, jotka kykenevät heti ensimmäisten työvuosien aikana vastaamaan työn asettamiin haasteisiin oppilasaineksen jatkuvasti moninaistuessa. Luokanopettajan työ koetaan kuormittavana ensimmäisten työvuosien aikana. Luokanopettajakoulutukseen halutaan sisällyttää erityispedagogista osaamista sekä opintosisältöjä ja käytännönkokemusta muun muassa tukitoimien järjestämisestä, dokumentoinnista, opettajan käyttämistä sähköisistä työkaluista ja pedagogisten asiakirjojen täyttämisestä sekä moniammatillisesta yhteistyöstä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37137]