Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Yhteisopettajuuden johtaminen Poliisiammattikorkeakoulussa

Rautasalo, Iina (2023-06-15)

 
Avaa tiedosto
nbnfioulu-202306152581.pdf (922.1Kt)
nbnfioulu-202306152581_pdfa_report.xml (253.6Kt)
nbnfioulu-202306152581_mods.xml (12.13Kt)
nbnfioulu-202306152581_solr.xml (27.32Kt)
Lataukset: 


Rautasalo, Iina
I. Rautasalo
15.06.2023
© 2023 Iina Rautasalo. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202306152581
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoitus on tutkia yhteisopettajuuden johtamista Poliisiammattikorkeakoulussa. Tutkimuskysymykseni on ”Millaisia käsityksiä ammattikorkeakoulun koulutuksen johdolla, moduulivastaavilla sekä opintojaksovastaavilla on yhteisopettajuudesta ja sen johtamisesta?”. Yhteisopettajuutta tarkastelen sen eri toteutusmuotojen, opettajien kokemusten, sekä siihen liittyvien hyötyjen ja haasteiden kautta. Lisäksi käsittelen valtaa, statusta ja autonomiaa yhteisopettajuudessa sekä onnistunutta yhteisopettajuutta tutkimusten valossa. Johtamista käsittelen koulutuksen johtamisen erityispiirteiden, pedagogisen johtamisen, jaetun johtamisen sekä jaetun pedagogisen johtamisen teemojen kautta. Lisäksi esittelen aiempaa tutkimusta yhteisopettajuuden johtamisesta.

Tutkimus on toteutettu laadullisena kyselytutkimuksena. Kyselylomake sisälsi yhden roolia taustoittavan monivalintakysymyksen ja yhdeksän avointa kysymystä. Kysymykset on koostettu teorian pohjalta ja käsittelevät kolmea teemaa: (1) käsityksiä yhteisopettajuudesta ja sen onnistumisesta, (2) käsityksiä yhteisopettajuuden johtamisen roolijaosta, sekä (3) käsityksiä liittyen valtaan, autonomiaan ja yhteistyöhön yhteisopettajuudessa. Aineiston analyysissa on käytetty sisällönanalyysia.

Tulosten mukaan yhteisopettajuus nähdään samankaltaisena eri roolien kesken. Siihen nähdään kuuluvaksi muun muassa yhteistyötä, moniammatillisuutta, työhyvinvointia sekä opiskelijan hyötymistä. Yhteisopettajuuden johtamiseen liittyvät käsitykset sen sijaan vaihtelevat enemmän ja sisältävät ristiriitoja niin roolien sisällä kuin välillä. Odotukset johtamisesta vaihtelivat eri roolien sisällä jaetusta pedagogisesta johtamisesta, valmentavasta johtamisesta, osallistamisesta sekä kannustamisesta esihenkilölähtöiseen johtamiseen ja käskyjen antamiseen. Keskeisiksi tekijöiksi yhteisopettajuudessa ja sen johtamisessa nähtiin selkeät ja kaikkien ymmärtämät roolit, tavoitteet ja raamit sekä avoin ja runsas vuorovaikutus.
Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [38618]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen