Asiakasvaatimusten tunnistaminen ja hyödyntäminen jatkuvassa tuotekehityksessä
Humalajoki, Arttu (2023-06-13)
Humalajoki, Arttu
A. Humalajoki
13.06.2023
© 2023 Arttu Humalajoki. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202306132419
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202306132419
Tiivistelmä
Tämä työ käsittelee prosessia, jolla tuotevaatimuksia derivoidaan asiakkailta. Tavoitteena on tunnistaa nykyiset toimintatavat, esitellä yleisimmät tavat kerätä tietoa asiakkailta ja miten niistä saadaan johdettua hyödyllisiä ja realistisia vaatimuksia tuotteelle. Toinen kiinnostava osaalue on se, kuinka nämä vaatimukset voidaan toteuttaa inkrementaalisessa ohjelmistotuotekehitysprosessissa.
Tutkimus toteutetaan kirjallisuuskatsauksen avulla. Työ esittelee teoreettiset perusteet tuotekehitykseen, vaatimusmäärittelyyn ja asiakastarpeiden tunnistamiseen. Lopuksi löydökset pyritään analysoimaan ja vetämään yhteen.
Työn tuloksena selviää, että asiakkaita pyritään nykyisin integroimaan entistä laajemmin ja avoimemmin tuotekehitysprosesseihin. Asiakkaiden osallistamisella vaikuttaa olevan positiivinen yhteys kykyyn vastata asiakkaiden vaatimuksiin ja kasvattamaan menestyksen todennäköisyyttä ohjelmistotuotannossa. This thesis discusses the process of extracting product requirements from the voice of customers. The aim is to find best practices from the industry, present the most common ways of collecting information from the customers, and how to extract the useful derivatives from that data. Another area of interest is how these requirements can be implemented on the incremental software product development process.
The research is carried out using a literature review. The work presents the theoretical foundations for product development, defining requirements and identifying customer needs. Finally, the findings are analyzed and summarized.
As a result of the work, it becomes clear that nowadays the aim is to integrate customers more stringly and openly into product development processes. Customer involvement seems to have a positive correlation with the ability to meet customer demands and increase the probability of successful software.
Tutkimus toteutetaan kirjallisuuskatsauksen avulla. Työ esittelee teoreettiset perusteet tuotekehitykseen, vaatimusmäärittelyyn ja asiakastarpeiden tunnistamiseen. Lopuksi löydökset pyritään analysoimaan ja vetämään yhteen.
Työn tuloksena selviää, että asiakkaita pyritään nykyisin integroimaan entistä laajemmin ja avoimemmin tuotekehitysprosesseihin. Asiakkaiden osallistamisella vaikuttaa olevan positiivinen yhteys kykyyn vastata asiakkaiden vaatimuksiin ja kasvattamaan menestyksen todennäköisyyttä ohjelmistotuotannossa.
The research is carried out using a literature review. The work presents the theoretical foundations for product development, defining requirements and identifying customer needs. Finally, the findings are analyzed and summarized.
As a result of the work, it becomes clear that nowadays the aim is to integrate customers more stringly and openly into product development processes. Customer involvement seems to have a positive correlation with the ability to meet customer demands and increase the probability of successful software.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38840]