STEAMin vaikutus luovaan minäpystyvyyteen koulukontekstissa
Sjöblom, Sonja (2023-06-20)
Sjöblom, Sonja
S. Sjöblom
20.06.2023
© 2023 Sonja Sjöblom. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202306202662
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202306202662
Tiivistelmä
Kouluissa tärkeiksi tavoitteiksi on muodostunut esimerkiksi se, että oppilas on aktiivisena toimijana, on mukana yhteiskunnallisten ratkaisujen keksimisessä ja ikätovereidensa kanssa harjoittelee uuden tiedon rakentamista. STEAM-pedagogiikka voisi mahdollisesti toimia vaihtoehtona näiden tavoitteiden toteutumiseksi. STEAM on tiedettä, teknologiaa, insinööritaitoja, taidetta ja matematiikkaa yhdistävää opetusta, jossa taide on integroituna luonnontieteiden opetukseen. Luova minäpystyvyys puolestaan tarkoittaa omiin kykyihin uskomista saada oman työskentelyn tuloksena luovia tuotteita. Valitsin luovan minäpystyvyyden näkökulmaksi, sillä oppilailta odotetaan panosta nykymaailman ongelmanratkaisijoina. Kokonaisuuksien soveltamisessa tuleekin olennaiseksi se, kuinka oppilas kokee oman pystyvyytensä tarttua näihin aiheisiin luovalla tavalla.
Aloitan tutkielman määrittelemällä aiheeseen kuuluvat käsitteet, joita ovat luovuus, minäpystyvyys, luova minäpystyvyys sekä STEAM. Tutkimuksen tavoitteena on ensimmäisenä tutkia, mitä luova minäpystyvyys on. Tämän jälkeen tarkastelen sitä, miten luovuus voisi näkyä STEAM-opetuksessa. Lopuksi käsittelen aiempien kappaleiden kautta, miten STEAM voisi mahdollisesti tukea luovaa minäpystyvyyttä. Tutkimus on kuvaileva kirjallisuuskatsaus, jossa tarkastelen aihetta aiheita koskevien teorioiden sekä tutkimusten kautta.
Tutkimuksen kautta selvisi, että STEAM antaa hyvin tilaisuuksia luovalle työskentelylle ja luovien taitojen harjoittelemiseen. Lisäksi löydökset näyttävät, että STEAMissä on useita kohtia, joiden mukaan tämän tulisi voida tukea oppilaiden luovaa minäpystyvyyttä. Tieto pohjautuu pääosin erillisistä aineistoista löydettyihin yhteyksiin, joten aihetta olisi syytä tutkia lisää esimerkiksi tutkimuksessa tarkasteltujen luovan minäpystyvyyden edellytysten kautta. Tutkimuksen luotettavuus on pyritty varmistamaan esimerkiksi aineistoihin viittaamalla, lähdeluettelolla ja pääosin vertaisarvioituja aineistoja hyödyntämällä.
Aloitan tutkielman määrittelemällä aiheeseen kuuluvat käsitteet, joita ovat luovuus, minäpystyvyys, luova minäpystyvyys sekä STEAM. Tutkimuksen tavoitteena on ensimmäisenä tutkia, mitä luova minäpystyvyys on. Tämän jälkeen tarkastelen sitä, miten luovuus voisi näkyä STEAM-opetuksessa. Lopuksi käsittelen aiempien kappaleiden kautta, miten STEAM voisi mahdollisesti tukea luovaa minäpystyvyyttä. Tutkimus on kuvaileva kirjallisuuskatsaus, jossa tarkastelen aihetta aiheita koskevien teorioiden sekä tutkimusten kautta.
Tutkimuksen kautta selvisi, että STEAM antaa hyvin tilaisuuksia luovalle työskentelylle ja luovien taitojen harjoittelemiseen. Lisäksi löydökset näyttävät, että STEAMissä on useita kohtia, joiden mukaan tämän tulisi voida tukea oppilaiden luovaa minäpystyvyyttä. Tieto pohjautuu pääosin erillisistä aineistoista löydettyihin yhteyksiin, joten aihetta olisi syytä tutkia lisää esimerkiksi tutkimuksessa tarkasteltujen luovan minäpystyvyyden edellytysten kautta. Tutkimuksen luotettavuus on pyritty varmistamaan esimerkiksi aineistoihin viittaamalla, lähdeluettelolla ja pääosin vertaisarvioituja aineistoja hyödyntämällä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34150]