Varhaiskasvatuksen työntekijöiden pedagoginen sensitiivisyys alle 3-vuotiaiden päiväkotiryhmässä
Impiö, Henna; Kairamo, Anni (2023-06-19)
Impiö, Henna
Kairamo, Anni
H. Impiö; A. Kairamo
19.06.2023
© 2023 Henna Impiö, Anni Kairamo. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202306192622
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202306192622
Tiivistelmä
Kandidaatintutkielman aiheena on varhaiskasvatuksen työntekijöiden pedagoginen sensitiivisyys päiväkodissa alle 3-vuotiailla. Tutkimme sitä, miten pedagoginen sensitiivisyys ilmenee varhaiskasvatuksessa alle 3-vuotiaiden ryhmässä työntekijöiden toiminnassa. Tutkielman tavoitteena on lisätä tietämystä pedagogisesta sensitiivisyydestä alle 3-vuotaiden ryhmässä eri tilanteissa.
Tutkimusmetodina käytämme kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Käytämme lähteinä kotimaisia ja ulkomaisia julkaisuja aiheesta. Tutkielman teoreettinen viitekehys muodostuu käsitteiden pedagoginen sensitiivisyys, alle 3-vuotiaat, alle 3-vuotiaiden pedagogiikka ja varhaiskasvatuksen opettajuus ympärille. Pedagoginen sensitiivisyys ja varhaiskasvatuksen opettajuus liittyvät varhaiskasvatuksen opettajan kykyyn tunnistaa sensitiiviset tilanteet lapsen aloittaessa varhaiskasvatuksessa, varhaiskasvatuksen arjessa, sekä siirtymätilanteissa. Alle 3-vuotiaiden pedagogiikalla tarkoitamme sitä, mikä rooli varhaiskasvattajan sensitiivisyydellä on lapsen kasvun ja kehityksen tukemisessa.
Tuloksissa nousee esille varhaiskasvatuksen opettajan sensitiivisyyden merkitys turvallisuuden tunteen syntymisessä, sekä oikeanlaisessa kyvyssä reagoida lasten aloitteisiin. Sensitiivisyys korostuu myös luottamuksen rakentumisessa lasten vanhempien kanssa. Lisäksi sensitiivinen kasvattaja luo positiivista työilmapiiriä.
Alle 3-vuotiaat pyrkivät eri tavoilla, kuten ilmeillä ja eleillä hakemaan vuorovaikutusta, joten on tärkeää, että ryhmän aikuiset osaavat reagoida aloitteisiin oikealla tavalla. Jotta aloitteisiin pystyy vastaamaan oikealla tavalla, tulee ryhmän aikuisten tuntea lapset sekä haluta olla läsnä ryhmän arjessa.
Tutkimusmetodina käytämme kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Käytämme lähteinä kotimaisia ja ulkomaisia julkaisuja aiheesta. Tutkielman teoreettinen viitekehys muodostuu käsitteiden pedagoginen sensitiivisyys, alle 3-vuotiaat, alle 3-vuotiaiden pedagogiikka ja varhaiskasvatuksen opettajuus ympärille. Pedagoginen sensitiivisyys ja varhaiskasvatuksen opettajuus liittyvät varhaiskasvatuksen opettajan kykyyn tunnistaa sensitiiviset tilanteet lapsen aloittaessa varhaiskasvatuksessa, varhaiskasvatuksen arjessa, sekä siirtymätilanteissa. Alle 3-vuotiaiden pedagogiikalla tarkoitamme sitä, mikä rooli varhaiskasvattajan sensitiivisyydellä on lapsen kasvun ja kehityksen tukemisessa.
Tuloksissa nousee esille varhaiskasvatuksen opettajan sensitiivisyyden merkitys turvallisuuden tunteen syntymisessä, sekä oikeanlaisessa kyvyssä reagoida lasten aloitteisiin. Sensitiivisyys korostuu myös luottamuksen rakentumisessa lasten vanhempien kanssa. Lisäksi sensitiivinen kasvattaja luo positiivista työilmapiiriä.
Alle 3-vuotiaat pyrkivät eri tavoilla, kuten ilmeillä ja eleillä hakemaan vuorovaikutusta, joten on tärkeää, että ryhmän aikuiset osaavat reagoida aloitteisiin oikealla tavalla. Jotta aloitteisiin pystyy vastaamaan oikealla tavalla, tulee ryhmän aikuisten tuntea lapset sekä haluta olla läsnä ryhmän arjessa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37661]