Pakolaisoppilaiden yhdenvertaisuuden edistäminen peruskoulussa
Lindberg, Matilda (2023-06-19)
Lindberg, Matilda
M. Lindberg
19.06.2023
© 2023 Matilda Lindberg. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202306192627
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202306192627
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on saada selville, miten pakolaisoppilaiden yhdenvertaista koulunkäyntiä voi edistää. Aihe on ajankohtainen, sillä viime vuosina erilaiset kriisit ja sodat ovat tuoneet ja tuovat edelleen Suomeen lapsia ja lapsiperheitä, jotka ovat joutuneet jättämään kotinsa ja kotiseutunsa. Aiheen tutkimattomuus suomenkielisessä kirjallisuudessa lisää sen ajankohtaisuutta.
Tutkielma on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jolloin aiheesta voidaan jo laatia laaja yleiskatsaus, joka pohjautuu aikaisempaan tutkimukseen ja kirjallisuuteen. Tutkielmassa on käytetty sekä suomenkielisiä että kansainvälisiä lähteitä ja lähteet on valittu niiden tieteellisyyden, aiheen ja ajankohtaisuuden perusteella.
Tutkielmassa määritellään maahanmuuttajan ja pakolaisen ero sekä tuodaan esille, miksi on tärkeää tutkia ja puhua myös pakolaisista eikä vain maahanmuuttajista tai vieraskielisistä. Tutkielman teoreettisena viitekehyksenä toimii yhdenvertaisuus, jota tarkastellaan sekä oikeudellisen, tosiasiallisen että sivistyksellisen yhdenvertaisuuden näkökulmista. Tuloksissa esitellään keinoja pakolaisoppilaan yhdenvertaisuuden edistämiskeksi. Tuloksissa nousee esiin oppilaan taustan huomioiminen, opettajan merkitys yhdenvertaisuuden mahdollistajana, opettajan käyttämät pedagogiset ratkaisut sekä erilaiset tukikeinot. Lisäksi tuloksissa korostuu kodin ja koulun välinen yhteistyö ja turvallisuuden kokemuksen merkitys sekä erilaisten yhteiskunnallisten rakenteiden kriittinen tarkastelu.
Kriittisen pohdinnan ja näkökulman merkitys ovat keskeisiä ja yhdistäviä tekijöitä tuloksissa. Opettajan tulee kyetä tarkastelemaan kriittisesti esimerkiksi omaa opettajuuttaan, mutta myös yhdessä oppilaiden kanssa ympäröivää maailmaa ja eriarvoistavia tekijöitä sekä yhteiskunnan valtarakenteita. Tutkimustulosten perusteella on tärkeää niin opettajankoulutuksessa kuin täydennyskoulutuksessa tuoda esille oppilaiden lähtökohtien erityispiirteitä ja mahdollisia tarpeita. Tulosten pohjalta voidaan päätellä, että opettajan riittävät tiedot ja taidot mahdollistavat pakolaisoppilaiden yhdenvertaisen koulunkäynnin.
Tutkielma on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jolloin aiheesta voidaan jo laatia laaja yleiskatsaus, joka pohjautuu aikaisempaan tutkimukseen ja kirjallisuuteen. Tutkielmassa on käytetty sekä suomenkielisiä että kansainvälisiä lähteitä ja lähteet on valittu niiden tieteellisyyden, aiheen ja ajankohtaisuuden perusteella.
Tutkielmassa määritellään maahanmuuttajan ja pakolaisen ero sekä tuodaan esille, miksi on tärkeää tutkia ja puhua myös pakolaisista eikä vain maahanmuuttajista tai vieraskielisistä. Tutkielman teoreettisena viitekehyksenä toimii yhdenvertaisuus, jota tarkastellaan sekä oikeudellisen, tosiasiallisen että sivistyksellisen yhdenvertaisuuden näkökulmista. Tuloksissa esitellään keinoja pakolaisoppilaan yhdenvertaisuuden edistämiskeksi. Tuloksissa nousee esiin oppilaan taustan huomioiminen, opettajan merkitys yhdenvertaisuuden mahdollistajana, opettajan käyttämät pedagogiset ratkaisut sekä erilaiset tukikeinot. Lisäksi tuloksissa korostuu kodin ja koulun välinen yhteistyö ja turvallisuuden kokemuksen merkitys sekä erilaisten yhteiskunnallisten rakenteiden kriittinen tarkastelu.
Kriittisen pohdinnan ja näkökulman merkitys ovat keskeisiä ja yhdistäviä tekijöitä tuloksissa. Opettajan tulee kyetä tarkastelemaan kriittisesti esimerkiksi omaa opettajuuttaan, mutta myös yhdessä oppilaiden kanssa ympäröivää maailmaa ja eriarvoistavia tekijöitä sekä yhteiskunnan valtarakenteita. Tutkimustulosten perusteella on tärkeää niin opettajankoulutuksessa kuin täydennyskoulutuksessa tuoda esille oppilaiden lähtökohtien erityispiirteitä ja mahdollisia tarpeita. Tulosten pohjalta voidaan päätellä, että opettajan riittävät tiedot ja taidot mahdollistavat pakolaisoppilaiden yhdenvertaisen koulunkäynnin.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37254]