Opettajan vaikutus maahanmuuttajaoppilaan integroitumiseen luokkayhteisössä
Kaukola, Elina; Wehkamp, Hilda (2023-05-20)
Kaukola, Elina
Wehkamp, Hilda
E. Kaukola; H. Wehkamp
20.05.2023
© 2023 Elina Kaukola, Hilda Wehkamp. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202305201925
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202305201925
Tiivistelmä
Kandidaatin tutkielmamme tavoitteena on selvittää, miten opettaja voi asemassaan vaikuttaa maahanmuuttajaoppilaan integroitumiseen luokkayhteisössä. Haluamme myös selvittää, millaista koulutusta sekä muuta tukea opettajalle tarjotaan kulttuurisen moninaisuuden kohtaamista varten. Tutkimuskysymyksiä meillä on kaksi: 1. Miten opettaja voi asemassaan vaikuttaa maahanmuuttajaoppilaan luokkayhteisöön integroitumisessa? 2. Miten opettajaa on mahdollista valmistaa maahanmuuttajaoppilaan kohtaamiseen? Tutkimusmenetelmäksemme on valikoitunut kuvaileva kirjallisuuskatsaus, jossa tutkitaan ja arvioidaan valmista teoriaa ja tutkimuksia. Lisäksi kuvailevassa kirjallisuuskatsauksessa pyritään rakentamaan kokonaisuutta. Aineistoa olemme keränneet eri tietokannoista ja löytämiemme lähteiden lähdeluetteloista sekä muutamilta verkkosivustoilta.
Opettaja voi asemassaan vaikuttaa negatiivisesti tai positiivisesti maahanmuuttajaoppilaan integroitumiseen luokkayhteisössä. Opettajan omat käsitykset ja kokemukset maahanmuuttajista ohjailevat opettajan toimintaa sekä tietoisesti että tiedostamatta. On tärkeää, että opettaja pystyy tarkastelemaan omia asenteitaan sekä käyttäytymistä, sillä niillä hän voi vaikuttaa koko luokan ilmapiiriin ja oppilaiden välisiin suhteisiin. Jos opettaja kohtelee oppilaitaan oikeudenmukaisesti, suojaa se maahanmuuttajaoppilaita koulu-uupumukselta ja syrjäytymiseltä. Opettajan usko oppilaansa koulumenestykseen lisää maahanmuuttajaoppilaan sopeutumista kouluun. On myös oleellista, että opetusta suunnitellessa opettaja ottaa huomioon oppilaiden erilaiset lähtökohdat ja arvot.
Opettajankoulutuslaitoksissa kulttuurista moninaisuutta käsitellään hyvin vähän. Kulttuurisen moninaisuuden kohtaamiseen ei ole saatavilla ohjeistuksia, sillä jokaiset ihmisten vuorovaikutustilanteet ovat ainutlaatuisia eikä niitä voi etukäteen harjoitella. Opettaja voi kuitenkin itsereflektiolla avartaa omia asenteitaan niin, että hän voi suhtautua kulttuuriseen moninaisuuteen avoimemmin. Kunnilla sekä kouluilla on kattavat tukiverkostot opettajille, lisäksi niillä on tarjolla täydennyskoulutuksia aiheesta.
Opettaja voi asemassaan vaikuttaa negatiivisesti tai positiivisesti maahanmuuttajaoppilaan integroitumiseen luokkayhteisössä. Opettajan omat käsitykset ja kokemukset maahanmuuttajista ohjailevat opettajan toimintaa sekä tietoisesti että tiedostamatta. On tärkeää, että opettaja pystyy tarkastelemaan omia asenteitaan sekä käyttäytymistä, sillä niillä hän voi vaikuttaa koko luokan ilmapiiriin ja oppilaiden välisiin suhteisiin. Jos opettaja kohtelee oppilaitaan oikeudenmukaisesti, suojaa se maahanmuuttajaoppilaita koulu-uupumukselta ja syrjäytymiseltä. Opettajan usko oppilaansa koulumenestykseen lisää maahanmuuttajaoppilaan sopeutumista kouluun. On myös oleellista, että opetusta suunnitellessa opettaja ottaa huomioon oppilaiden erilaiset lähtökohdat ja arvot.
Opettajankoulutuslaitoksissa kulttuurista moninaisuutta käsitellään hyvin vähän. Kulttuurisen moninaisuuden kohtaamiseen ei ole saatavilla ohjeistuksia, sillä jokaiset ihmisten vuorovaikutustilanteet ovat ainutlaatuisia eikä niitä voi etukäteen harjoitella. Opettaja voi kuitenkin itsereflektiolla avartaa omia asenteitaan niin, että hän voi suhtautua kulttuuriseen moninaisuuteen avoimemmin. Kunnilla sekä kouluilla on kattavat tukiverkostot opettajille, lisäksi niillä on tarjolla täydennyskoulutuksia aiheesta.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37138]