”Lupa surra” : surevan lapsen kohtaaminen varhaiskasvatuksessa
Miettinen, Hilla-Mari (2023-05-11)
Miettinen, Hilla-Mari
H.-M. Miettinen
11.05.2023
© 2023 Hilla-Mari Miettinen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202305111647
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202305111647
Tiivistelmä
Kandidaatin tutkielmani käsittelee lapsen kohtaamaa surua, sekä varhaiskasvatuksen henkilöstön valmiuksia kohdata sureva lapsi. Tutkielmassa määrittelen lapsuuden, varhaiskasvatuksen, kohtaamisen ja surun käsitteitä, jotta olisi helpompi ymmärtää, mihin kontekstiin tutkielmani pohjautuu. Tarkoitukseni on rajata tutkielma tarkastelemaan erityisesti surua, joka aiheutuu lapselle hänen menettäessään läheisensä. Tässä tutkielmassa perehdyn lapsen suruun, menetykseen, varhaislapsuuden odotuksiin, varhaiskasvatukseen sekä opettajan ammatillisiin valmiuksiin kohdata sureva lapsi varhaiskasvatuksessa.
Tämä tutkielma on toteutettu narratiivisena kirjallisuuskatsauksena eli pyrin kokoamaan mahdollisimman kattavan kokonaiskuvan lapsen surusta (Salminen, 2011). Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa (2022) todetaan, että varhaiskasvatuksen arvoperustana on lapsen edun ensisijaisuus, lapsen hyvinvoinnin tukeminen, oikeus huolenpitoon ja turvaan, lapsen ajatusten kuunteleminen, yhdenvertainen ja tasa-arvoinen kohtelu, inklusiivisuus sekä YK:n lapsen oikeuksien sopimuksen mukainen syrjimättömyys ja vammaisten oikeudet. Lapsella on oikeus olla juuri sellainen kuin hän on, ja jokainen lapsi tulee kohdata arvokkaana, uniikkina yksilönä (OPH, 2022). Varhaiskasvatuksen henkilöstöllä on merkittävä rooli lapsen kasvun polulla. Aikuisen ja lapsen välinen valtasuhde tuo vastuun kasvattajalle. Suru kuuluu osana ihmisen elämää, eikä se kysy lupaa tullessaan. Suru voi koskettaa yksilön elämää milloin tahansa ja siksi se on aina ajankohtainen teema. Siitä huolimatta suru koetaan usein haastavana ja ikävänä teemana. Tutkielmani tavoitteena on löytää vastauksia siihen, millaisin keinoin varhaiskasvatuksen ammattilaisen tulisi kohdata sureva lapsi.
Tämä tutkielma on toteutettu narratiivisena kirjallisuuskatsauksena eli pyrin kokoamaan mahdollisimman kattavan kokonaiskuvan lapsen surusta (Salminen, 2011). Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa (2022) todetaan, että varhaiskasvatuksen arvoperustana on lapsen edun ensisijaisuus, lapsen hyvinvoinnin tukeminen, oikeus huolenpitoon ja turvaan, lapsen ajatusten kuunteleminen, yhdenvertainen ja tasa-arvoinen kohtelu, inklusiivisuus sekä YK:n lapsen oikeuksien sopimuksen mukainen syrjimättömyys ja vammaisten oikeudet. Lapsella on oikeus olla juuri sellainen kuin hän on, ja jokainen lapsi tulee kohdata arvokkaana, uniikkina yksilönä (OPH, 2022). Varhaiskasvatuksen henkilöstöllä on merkittävä rooli lapsen kasvun polulla. Aikuisen ja lapsen välinen valtasuhde tuo vastuun kasvattajalle. Suru kuuluu osana ihmisen elämää, eikä se kysy lupaa tullessaan. Suru voi koskettaa yksilön elämää milloin tahansa ja siksi se on aina ajankohtainen teema. Siitä huolimatta suru koetaan usein haastavana ja ikävänä teemana. Tutkielmani tavoitteena on löytää vastauksia siihen, millaisin keinoin varhaiskasvatuksen ammattilaisen tulisi kohdata sureva lapsi.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37130]