Korkeakouluopettajien näkemyksiä oppimismotivaatiosta ja sen tukemisesta etä- ja hybridiopetuksessa
Ojala, Jaakko (2023-05-08)
Ojala, Jaakko
J. Ojala
08.05.2023
© 2023 Jaakko Ojala. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202305081583
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202305081583
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia näkemyksiä korkeakouluopettajilla on oppimismotivaatiosta, sen merkityksestä opetuksessa ja sen tukemisesta etä- ja hybridiopetuksessa. Tutkimus oli osa LearnHybrid-hanketta ja se toteutettiin hankkeen tarjoamaan hybridiopetuksen täydennyskoulutukseen osallistuville opettajille. Opettajien käsityksiä oppimismotivaatiosta ja sen tukemisesta erityisesti etä- ja hybridiopetuksessa ei ole aiemmin juuri tutkittu. Tutkimuskysymykseni olivat: 1) Millaisia näkemyksiä korkeakouluopettajilla on oppimismotivaatiosta ja sen merkityksestä etä- ja hybridiopetuksessa? 2) Millaisia näkemyksiä korkeakouluopettajilla on opiskelijoiden oppimismotivaation tukemisesta etä- ja hybridiopetuksessa?
Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla täydennyskoulutukseen osallistuvia opettajia kahtena haastattelukertana marraskuussa 2022. Aineisto koostui viiden täydennyskoulutukseen osallistuvan opettajan haastatteluista ja jokaista opettajaa haastateltiin sekä ennen että jälkeen koulutuksen. Haastattelut keskittyivät opettajien ajatuksiin oppimismotivaatiosta, sen merkityksestä ja tukemisesta etä- ja hybridiopetuksessa. Tutkimusaineiston analyysi tapahtui aineistolähtöisen sisältöanalyysin keinoin.
Tulokset osoittivat opettajien hahmottavan motivaation pääasiallisesti sisäisenä ja ulkoisena motivaationa. Motivaation rooli nähtiin suurempana etä- ja hybridiopetuksessa, ja erityisesti sisäisen motivaation merkitys korostui vastauksissa. Opettajien mukaan motivaatio oli yksilön sisäisten tekijöiden summa, johon kyettiin kuitenkin vaikuttamaan ulkopuolelta. Motivaation tukemisen keinoista opettajat nostivat esille aktiivisten opetusmenetelmien ja materiaalien käytön sekä sosiaalisen vuorovaikutuksen merkityksen.
Tutkimuksen tulokset tukevat käsitystä, jonka mukaan etä- ja hybridiopetuksessa opiskelijan oma aktiivisuus ja vastuun ottaminen korostuvat. Myös esille nousseet motivaation tukemisen keinot ovat linjassa yleisesti tunnistettujen motivaatioon vaikuttamisen mahdollisuuksien kanssa. Tutkimuksen tulokset avaavat opettajien tapaa hahmottaa motivaatiota osana etä- ja hybridiopetusta ja mahdollistavat täten etä- ja hybridiopetuksen kehittämisen.
Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla täydennyskoulutukseen osallistuvia opettajia kahtena haastattelukertana marraskuussa 2022. Aineisto koostui viiden täydennyskoulutukseen osallistuvan opettajan haastatteluista ja jokaista opettajaa haastateltiin sekä ennen että jälkeen koulutuksen. Haastattelut keskittyivät opettajien ajatuksiin oppimismotivaatiosta, sen merkityksestä ja tukemisesta etä- ja hybridiopetuksessa. Tutkimusaineiston analyysi tapahtui aineistolähtöisen sisältöanalyysin keinoin.
Tulokset osoittivat opettajien hahmottavan motivaation pääasiallisesti sisäisenä ja ulkoisena motivaationa. Motivaation rooli nähtiin suurempana etä- ja hybridiopetuksessa, ja erityisesti sisäisen motivaation merkitys korostui vastauksissa. Opettajien mukaan motivaatio oli yksilön sisäisten tekijöiden summa, johon kyettiin kuitenkin vaikuttamaan ulkopuolelta. Motivaation tukemisen keinoista opettajat nostivat esille aktiivisten opetusmenetelmien ja materiaalien käytön sekä sosiaalisen vuorovaikutuksen merkityksen.
Tutkimuksen tulokset tukevat käsitystä, jonka mukaan etä- ja hybridiopetuksessa opiskelijan oma aktiivisuus ja vastuun ottaminen korostuvat. Myös esille nousseet motivaation tukemisen keinot ovat linjassa yleisesti tunnistettujen motivaatioon vaikuttamisen mahdollisuuksien kanssa. Tutkimuksen tulokset avaavat opettajien tapaa hahmottaa motivaatiota osana etä- ja hybridiopetusta ja mahdollistavat täten etä- ja hybridiopetuksen kehittämisen.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37306]