Varhaiskasvatuksen opettajan tunnetaitojen merkitys lapsen tunnetaitojen tukemisessa
Tervo, Veera (2023-05-08)
Tervo, Veera
V. Tervo
08.05.2023
© 2023 Veera Tervo. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202305081576
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202305081576
Tiivistelmä
Kandidaatin tutkielmani aiheena on varhaiskasvatuksen opettajan tunnetaitojen merkitys lapsen tunnetaitojen tukemisessa. Varhaiskasvatuksessa lapsi tarvitsee paljon tukea tunnetaitojen kehittymiseen, missä henkilöstöllä on keskeinen rooli. On tutkittu paljon, miten lapsen tunnetaitoja voidaan tukea, mutta vasta lähiaikoina huomio on kiinnittynyt opettajan omien tunnetaitojen merkitykseen lapsen tunnetaitojen tukemisessa. Tuon tutkielmallani lisää tietoisuutta tärkeään ajankohtaiseen aiheeseen, josta ei ole vielä paljon tutkimusta. Tutkielmani vastaa kysymyksiin: Millainen merkitys varhaiskasvatuksen opettajan tunnetaidoilla on lapsen tunnetaitojen tukemisessa? ja Miten varhaiskasvatuksen opettaja voi kehittää omia tunnetaitojaan?
Tutkielma on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineistona olen käyttänyt kotimaista sekä kansainvälistä vertaisarvioutua tutkimuskirjallisuutta, kuten tutkimusartikkeleita, väitöskirjoja sekä oppikirjoja. Olen noudattanut luotettavan tutkimuksen periaatteita ja käynyt aineistot huolellisesti läpi sekä jakanut tiedon eri teemojen alle muodostaen selkeän kokonaiskuvan opettajan tunnetaitojen merkityksestä ja opettajan omien tunnetaitojen kehittämisestä.
Tulokset osoittavat opettajan tunnetaidoilla olevan suuri merkitys lapsen tunnetaitojen tukemisessa. Lapsen luontainen tapa oppia tunnetaitoja, on ottaa mallia opettajan tavoista toimia tunteiden kanssa, joten opettaja voi niin tietoisesti kuin tiedostamattomasti näyttää mallia, miten toimia eri tunnetilanteissa. Tulokset osoittivat, että opettajan tunteet voivat tarttua suoraan lapseen. Lapsi voi myös käytöksellään laukaista opettajassa yllättävän voimakkaan tunnereaktion esimerkiksi osuessaan opettajan käsittelemättömään traumaan. Opettajan on tärkeä olla tietoinen omista tunteistaan, sillä hän voi tiedostamattaan purkaa lapsuuden käsittelemättömiä ja väärin sijoitettuja tunteita lapsiin.
Tulosten mukaan lapsen tunnetaitojen tukeminen edellyttää opettajalta omien tunnetaitojen tiedostamista ja kehittämistä. Tunnetaitoja kehittämällä opettaja oppii erottamaan omat tunteensa lasten tunteista ja toimimaan ilman haitallisia toimintatapoja. Opettajan tunnetaitojen kehittämisessä oleelliseksi muodostui omien tunteiden ja tunnetaitojen tiedostaminen, joka onnistuu reflektoinnin avulla. Opettajan on myös tärkeä suunnata katse menneisyyteen ja pyrkiä tarvittaessa tietoisesti muokkaamaan vanhat opitut tavat uusilla toimintamalleilla. Tuloksissa ilmeni eri valmiita malleja tunnetaitojen kehittämiseen. Tuloksiani opettajan tunnetaitojen merkityksestä ja niiden kehittämisestä voidaan hyödyntää varhaiskasvatuksen laadun ylläpitämisessä ja kehittämisessä.
Tutkielma on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineistona olen käyttänyt kotimaista sekä kansainvälistä vertaisarvioutua tutkimuskirjallisuutta, kuten tutkimusartikkeleita, väitöskirjoja sekä oppikirjoja. Olen noudattanut luotettavan tutkimuksen periaatteita ja käynyt aineistot huolellisesti läpi sekä jakanut tiedon eri teemojen alle muodostaen selkeän kokonaiskuvan opettajan tunnetaitojen merkityksestä ja opettajan omien tunnetaitojen kehittämisestä.
Tulokset osoittavat opettajan tunnetaidoilla olevan suuri merkitys lapsen tunnetaitojen tukemisessa. Lapsen luontainen tapa oppia tunnetaitoja, on ottaa mallia opettajan tavoista toimia tunteiden kanssa, joten opettaja voi niin tietoisesti kuin tiedostamattomasti näyttää mallia, miten toimia eri tunnetilanteissa. Tulokset osoittivat, että opettajan tunteet voivat tarttua suoraan lapseen. Lapsi voi myös käytöksellään laukaista opettajassa yllättävän voimakkaan tunnereaktion esimerkiksi osuessaan opettajan käsittelemättömään traumaan. Opettajan on tärkeä olla tietoinen omista tunteistaan, sillä hän voi tiedostamattaan purkaa lapsuuden käsittelemättömiä ja väärin sijoitettuja tunteita lapsiin.
Tulosten mukaan lapsen tunnetaitojen tukeminen edellyttää opettajalta omien tunnetaitojen tiedostamista ja kehittämistä. Tunnetaitoja kehittämällä opettaja oppii erottamaan omat tunteensa lasten tunteista ja toimimaan ilman haitallisia toimintatapoja. Opettajan tunnetaitojen kehittämisessä oleelliseksi muodostui omien tunteiden ja tunnetaitojen tiedostaminen, joka onnistuu reflektoinnin avulla. Opettajan on myös tärkeä suunnata katse menneisyyteen ja pyrkiä tarvittaessa tietoisesti muokkaamaan vanhat opitut tavat uusilla toimintamalleilla. Tuloksissa ilmeni eri valmiita malleja tunnetaitojen kehittämiseen. Tuloksiani opettajan tunnetaitojen merkityksestä ja niiden kehittämisestä voidaan hyödyntää varhaiskasvatuksen laadun ylläpitämisessä ja kehittämisessä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37306]