Varhaiskasvatuksen ulkotoiminta : Puoli päivää pihalla -hankkeen päiväkotiryhmien henkilöstön kokemuksia
Karhumaa, Riitta-Maria (2023-05-08)
Karhumaa, Riitta-Maria
R.-M. Karhumaa
08.05.2023
© 2023 Riitta-Maria Karhumaa. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202305081581
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202305081581
Tiivistelmä
Monipuolisella ja tavoitteellisella ulkotoiminnalla voidaan lisätä lasten fyysistä aktiivisuutta varhaiskasvatuksessa. Tutkimusten mukaan varhaiskasvatuspäivän aikana lasten fyysinen aktiivisuus muodostuu pääosin ulkoilun aikana. Varhaiskasvatuksen ulkotoimintaa tulisi lisätä ja kehittää, jotta jokaisen lapsen oikeus monipuoliseen liikkumiseen ja leikkiin toteutuisi varhaiskasvatuksen arjessa. Tässä tutkielmassa tarkastellaan varhaiskasvatuksen ulko-oppimisympäristöjä ja ohjattua ulkotoimintaa sekä ulkotoiminnan toteutumista tukevaa varhaiskasvatushenkilöstön täydennyskoulutusta. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä Oulun kaupungin Puoli päivää pihalla -hankkeen kanssa. Tutkimuksella selvitettiin myös hankkeen vaikuttavuutta päiväkotiryhmien ulkotoimintaan.
Tutkimusaineisto kerättiin tammikuussa 2023 Puoli päivää pihalla -hankkeessa mukana olleista päiväkodeista. Tutkimusaineisto muodostui hankkeeseen osallistuneiden päiväkotiryhmien kyselylomakeaineistosta (n= 145). Tutkimuksessa hyödynnettiin sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista aineistoanalyysiä. Kyselyn suljetut kysymykset analysoitiin frekvenssi- ja prosenttijakaumia hyödyntäen. Avoimet kysymykset analysoitiin sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimustulosten mukaan päiväkotiryhmät käyttävät monipuolisesti erilaisia ulko-oppimisympäristöjä. Päiväkodin lähiympäristö ja metsä ovat suosituimpia piha-alueen ulkopuolella olevista ulko-oppimisympäristöistä päiväkotien toteuttamassa varhaiskasvatuksessa. Päiväkotiryhmien vastauksista voidaan todeta, että ohjattu ulkotoiminta vaihtelee päiväkotiryhmien välillä. Runsaimmin toteutuvia ohjatun ulkotoiminnan muotoja ovat liikkumiseen liittyvät toiminnat, kuten liikuntaleikit ja pelit. Tulosten mukaan Puoli päivää pihalla -hanke on vaikuttanut myönteisesti päiväkotiryhmien ohjattuun ulkotoimintaan. Hankepäiväkotien henkilöstön kokemuksien mukaan ohjatun ulkotoiminnan määrä ja yhteistyö ryhmien välillä on lisääntynyt ja laatu parantunut. Tulosten mukaan varhaiskasvattajat päiväkodeissa kaipaavat päiväkotiympäristöön tuotuja monipuolisesti toimintaa kehittäviä koulutuksia. Kohdennettua koulutusta kaivataan erityisesti alle 3-vuotiaiden ulkotoiminnan kehittämiseen.
Tutkimustulokset osoittivat, että ulko-oppimisympäristöjen monipuolisuus ja ohjatun ulkotoiminnan toteutuminen vaihtelee sekä päiväkodeittain että päiväkotiryhmien välillä saman päiväkodin sisällä. Varhaiskasvatuksen ulkotoimintaa tulee kehittää edelleen, jotta jokaisen lapsen oikeus monipuoliseen liikkumiseen, leikkiin ja oppimiseen toteutuu päiväkotiryhmien ulkotoiminnassa.
Tutkimusaineisto kerättiin tammikuussa 2023 Puoli päivää pihalla -hankkeessa mukana olleista päiväkodeista. Tutkimusaineisto muodostui hankkeeseen osallistuneiden päiväkotiryhmien kyselylomakeaineistosta (n= 145). Tutkimuksessa hyödynnettiin sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista aineistoanalyysiä. Kyselyn suljetut kysymykset analysoitiin frekvenssi- ja prosenttijakaumia hyödyntäen. Avoimet kysymykset analysoitiin sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimustulosten mukaan päiväkotiryhmät käyttävät monipuolisesti erilaisia ulko-oppimisympäristöjä. Päiväkodin lähiympäristö ja metsä ovat suosituimpia piha-alueen ulkopuolella olevista ulko-oppimisympäristöistä päiväkotien toteuttamassa varhaiskasvatuksessa. Päiväkotiryhmien vastauksista voidaan todeta, että ohjattu ulkotoiminta vaihtelee päiväkotiryhmien välillä. Runsaimmin toteutuvia ohjatun ulkotoiminnan muotoja ovat liikkumiseen liittyvät toiminnat, kuten liikuntaleikit ja pelit. Tulosten mukaan Puoli päivää pihalla -hanke on vaikuttanut myönteisesti päiväkotiryhmien ohjattuun ulkotoimintaan. Hankepäiväkotien henkilöstön kokemuksien mukaan ohjatun ulkotoiminnan määrä ja yhteistyö ryhmien välillä on lisääntynyt ja laatu parantunut. Tulosten mukaan varhaiskasvattajat päiväkodeissa kaipaavat päiväkotiympäristöön tuotuja monipuolisesti toimintaa kehittäviä koulutuksia. Kohdennettua koulutusta kaivataan erityisesti alle 3-vuotiaiden ulkotoiminnan kehittämiseen.
Tutkimustulokset osoittivat, että ulko-oppimisympäristöjen monipuolisuus ja ohjatun ulkotoiminnan toteutuminen vaihtelee sekä päiväkodeittain että päiväkotiryhmien välillä saman päiväkodin sisällä. Varhaiskasvatuksen ulkotoimintaa tulee kehittää edelleen, jotta jokaisen lapsen oikeus monipuoliseen liikkumiseen, leikkiin ja oppimiseen toteutuu päiväkotiryhmien ulkotoiminnassa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37130]