”Olen nähnyt vierestä, kuinka valtavan suuri merkitys sillä on, että koulussa moninaisuus huomioidaan” : opettajien näkemyksiä sukupuolen moninaisuuden huomioimisesta alakoulussa
Martikainen, Anni; Piippo, Jonna (2023-05-08)
Martikainen, Anni
Piippo, Jonna
A. Martikainen; J. Piippo
08.05.2023
© 2023 Anni Martikainen, Jonna Piippo. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202305081580
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202305081580
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkimuksessa kartoitetaan opettajien näkemyksiä sukupuolen moninaisuudesta. Tutkimuksen tavoitteena on tuoda ilmi sukupuolen moninaisuuden huomioimisen kannalta merkittäviä tekijöitä peruskoulun alaluokilla 1–6. Lisäksi tutkimus kartoittaa, mistä opettajat saavat tietoa sukupuolen moninaisuudesta. Tutkimuksemme tavoitteena on myös tuottaa tietoa sukupuolen moninaisuudesta.
Tutkimuksemme teoreettinen viitekehys on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä tutkimuksemme keskittyy sukupuolen moninaisuuden, sukupuolijärjestelmien sekä sukupuolikulttuurin määrittelyyn peruskoulun kontekstissa. Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen pohjalta voidaan todeta sukupuolen moninaisuuden olevan kokonaisuus, jossa yhdistyy yksilön henkilökohtaiset kokemukset, ilmaisutavat sekä kehon piirteiden kirjo. Valtakunnallinen perusopetuksen opetussuunnitelma (2014) velvoittaa peruskouluja huomioimaan sukupuolen moninaisuuden, sekä lisäämään tietoisuutta aiheesta. Sukupuolen moninaisuuden huomioimisen tukemiseksi peruskoulujen tulee laatia koulukohtaiset tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmat. Vaikka perusopetuksen opetussuunnitelma (2014) velvoittaa kouluja huomioimaan sukupuolen moninaisuuden, voidaan peruskouluja pitää edelleen sukupuolittuneina ympäristöinä.
Tutkimuksemme on toteutettu laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimuksemme aineisto on kerätty sähköisen kyselylomakkeen avulla, johon vastauksia tuli yhteensä yksitoista. Tutkimusaineisto on analysoitu aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimuksessa havaittiin, että opettajat pitävät sukupuolen moninaisuuden huomioimisen kannalta tärkeänä tietämystä, pedagogisia ratkaisuja, koulun rakenteellisia tekijöitä sekä työyhteisöä. Opettajien mukaan tieto sukupuolen moninaisuudesta on vaikuttanut heidän ajatuksiinsa ja toimintaan positiivisesti. Tiedon perusteella opettajat osaavat ottaa sukupuolen moninaisuuden huomioon pedagogisissa ratkaisuissaan. Opettajat korostivat pedagogisissa ratkaisuissaan sukupuolineutraaleja ryhmäjakoja sekä informatiivisia oppimateriaaleja. Opettajat kokivat koulun rakenteelliset tekijät tällä hetkellä rajoittaviksi sukupuolen moninaisuuden huomioimisen näkökulmasta. Opettajat pitivät erityisesti wc- ja pukeutumistiloja ongelmallisina. Opettajat pitävät työyhteisöä merkittävänä asiana, sillä työyhteisöt mahdollistavat esimerkiksi keskustelujen käymisen aiheesta, jolloin ennakkoluulot ja virheellinen tieto aiheesta vähenee.
Tutkimuksemme teoreettinen viitekehys on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä tutkimuksemme keskittyy sukupuolen moninaisuuden, sukupuolijärjestelmien sekä sukupuolikulttuurin määrittelyyn peruskoulun kontekstissa. Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen pohjalta voidaan todeta sukupuolen moninaisuuden olevan kokonaisuus, jossa yhdistyy yksilön henkilökohtaiset kokemukset, ilmaisutavat sekä kehon piirteiden kirjo. Valtakunnallinen perusopetuksen opetussuunnitelma (2014) velvoittaa peruskouluja huomioimaan sukupuolen moninaisuuden, sekä lisäämään tietoisuutta aiheesta. Sukupuolen moninaisuuden huomioimisen tukemiseksi peruskoulujen tulee laatia koulukohtaiset tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmat. Vaikka perusopetuksen opetussuunnitelma (2014) velvoittaa kouluja huomioimaan sukupuolen moninaisuuden, voidaan peruskouluja pitää edelleen sukupuolittuneina ympäristöinä.
Tutkimuksemme on toteutettu laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimuksemme aineisto on kerätty sähköisen kyselylomakkeen avulla, johon vastauksia tuli yhteensä yksitoista. Tutkimusaineisto on analysoitu aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimuksessa havaittiin, että opettajat pitävät sukupuolen moninaisuuden huomioimisen kannalta tärkeänä tietämystä, pedagogisia ratkaisuja, koulun rakenteellisia tekijöitä sekä työyhteisöä. Opettajien mukaan tieto sukupuolen moninaisuudesta on vaikuttanut heidän ajatuksiinsa ja toimintaan positiivisesti. Tiedon perusteella opettajat osaavat ottaa sukupuolen moninaisuuden huomioon pedagogisissa ratkaisuissaan. Opettajat korostivat pedagogisissa ratkaisuissaan sukupuolineutraaleja ryhmäjakoja sekä informatiivisia oppimateriaaleja. Opettajat kokivat koulun rakenteelliset tekijät tällä hetkellä rajoittaviksi sukupuolen moninaisuuden huomioimisen näkökulmasta. Opettajat pitivät erityisesti wc- ja pukeutumistiloja ongelmallisina. Opettajat pitävät työyhteisöä merkittävänä asiana, sillä työyhteisöt mahdollistavat esimerkiksi keskustelujen käymisen aiheesta, jolloin ennakkoluulot ja virheellinen tieto aiheesta vähenee.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34237]