Kuvataidekasvatus osana ympäristökasvatusta peruskoulussa
Haapoja, Heidi (2023-05-17)
Haapoja, Heidi
H. Haapoja
17.05.2023
© 2023 Heidi Haapoja. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202305171844
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202305171844
Tiivistelmä
Luonnonvarojen kestämätön käyttö on saanut aikaan ilmastonmuutoksen, luontokadon ja ympäristön saastumisen, jotka uhkaavat turvallista elämää maapallolla. Ylikulutus tulisi lopettaa heti, mutta vähentämisen ja kohtuuden sijaan kulutus vain kiihtyy ja pelastus lasketaan teknologisen kehityksen varaan. Luontosuhteen puuttuessa raha koetaan arvokkaampana, kuin elinkelpoinen biodiversiteetti.
Ilmastokriisin, luontokadon ja kaupungistumisen myötä ympäristökasvatuksen painoarvo on vain kasvanut. Tutkimuksessani selvitän ympäristökasvatuksen lähtökohtia, periaatteita, tavoitteita ja siihen kuuluvia käsitteitä peruskoulukontekstissa. Ensimmäinen tutkimuskysymykseni on:
1. Mitä on ympäristökasvatus peruskoulussa?
Tutkimuksessani selvitän myös, miten kuvataidekasvatus osana ympäristökasvatusta voi auttaa meitä heräämään kapitalistisesta jatkuvan nousukauden unesta. Aloitan tarkastelemalla kuvataidetta oppiaineena. Sen jälkeen selvitän, miten ympäristökasvatus ja kuvataidekasvatus toimivat yhdessä luontosuhteen kehittämisen, ympäristötunteiden ja vaikuttavan taiteen kannalta. Tutkimuksessani kulkee jatkuvasti näkökulma siihen, mitä mahdollisuuksia näillä teemoilla on ekokriisin torjunnan kannalta. Toinen tutkimuskysymykseni on:
2. Miten kuvataidekasvatuksella voidaan edistää ympäristökasvatuksen toteutumista?
Taiteen ja ympäristökasvatuksen yhdistäminen on perusteltua, koska taide voi auttaa esimerkiksi luontosuhteen vahvistamisessa ja ympäristö on aina ollut taiteen inspiraatio. Tulokseksi olenkin saanut, että kuvataidekasvatuksen mahdollistama vuorovaikutus on omiaan edistämään ympäristökasvatuksen tavoitteita. Kuvataiteen oppiaineen tavoitteena on identiteetin ja maailmankuvan rakentaminen, joten ympäristövastuullisuus on perusteltu osa kuvataidekasvatusta myös ilman ympäristökasvatuksen tarkoituksenmukaista integrointia. Taidekasvatusta voidaan toteuttaa kokonaisvaltaisesti, jolloin kaikki aistit ja koko keho on mukana prosessissa. Tällainen toiminta on omiaan kehittämään positiivista ja empaattista luontosuhdetta. Lisäksi taideteosten toteuttamisen lomassa voidaan myös oppia luonnontieteisiin kuuluvia asioita
Kuvataideopetuksessa tunteiden käsittely ja kanavointi tulee luonnostaan. Siksi taidelähtöisellä ympäristökasvatuksella on erityisen tehokasta käsitellä esimerkiksi ympäristöahdistusta. Yhteiskunnallisesti vaikuttavien teosten tulkitseminen ja toteuttaminen auttavat ympäristötunteiden käsittelyssä ja ilmaisemisessa.
Ilmastokriisin, luontokadon ja kaupungistumisen myötä ympäristökasvatuksen painoarvo on vain kasvanut. Tutkimuksessani selvitän ympäristökasvatuksen lähtökohtia, periaatteita, tavoitteita ja siihen kuuluvia käsitteitä peruskoulukontekstissa. Ensimmäinen tutkimuskysymykseni on:
1. Mitä on ympäristökasvatus peruskoulussa?
Tutkimuksessani selvitän myös, miten kuvataidekasvatus osana ympäristökasvatusta voi auttaa meitä heräämään kapitalistisesta jatkuvan nousukauden unesta. Aloitan tarkastelemalla kuvataidetta oppiaineena. Sen jälkeen selvitän, miten ympäristökasvatus ja kuvataidekasvatus toimivat yhdessä luontosuhteen kehittämisen, ympäristötunteiden ja vaikuttavan taiteen kannalta. Tutkimuksessani kulkee jatkuvasti näkökulma siihen, mitä mahdollisuuksia näillä teemoilla on ekokriisin torjunnan kannalta. Toinen tutkimuskysymykseni on:
2. Miten kuvataidekasvatuksella voidaan edistää ympäristökasvatuksen toteutumista?
Taiteen ja ympäristökasvatuksen yhdistäminen on perusteltua, koska taide voi auttaa esimerkiksi luontosuhteen vahvistamisessa ja ympäristö on aina ollut taiteen inspiraatio. Tulokseksi olenkin saanut, että kuvataidekasvatuksen mahdollistama vuorovaikutus on omiaan edistämään ympäristökasvatuksen tavoitteita. Kuvataiteen oppiaineen tavoitteena on identiteetin ja maailmankuvan rakentaminen, joten ympäristövastuullisuus on perusteltu osa kuvataidekasvatusta myös ilman ympäristökasvatuksen tarkoituksenmukaista integrointia. Taidekasvatusta voidaan toteuttaa kokonaisvaltaisesti, jolloin kaikki aistit ja koko keho on mukana prosessissa. Tällainen toiminta on omiaan kehittämään positiivista ja empaattista luontosuhdetta. Lisäksi taideteosten toteuttamisen lomassa voidaan myös oppia luonnontieteisiin kuuluvia asioita
Kuvataideopetuksessa tunteiden käsittely ja kanavointi tulee luonnostaan. Siksi taidelähtöisellä ympäristökasvatuksella on erityisen tehokasta käsitellä esimerkiksi ympäristöahdistusta. Yhteiskunnallisesti vaikuttavien teosten tulkitseminen ja toteuttaminen auttavat ympäristötunteiden käsittelyssä ja ilmaisemisessa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34282]