Luontosuhteen tukeminen luontokasvatuksen avulla alakoulussa
Mäkipeura, Mari; Knuuti, Saana (2023-05-17)
Mäkipeura, Mari
Knuuti, Saana
M. Mäkipeura; S. Knuuti
17.05.2023
© 2023 Mari Mäkipeura, Saana Knuuti. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202305171843
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202305171843
Tiivistelmä
Kandidaatintutkielmamme käsittelee luontosuhteen rakentumista ja sen tukemista alakoulun kontekstissa. Tulevina luokanopettajina halusimme selvittää, mitä kasvatuksellisia keinoja lasten luontosuhteen tukemiselle on olemassa ja millaisia vaikutuksia niillä on lasten kehitykseen ja oppimiseen. Lapsen luontosuhteen tukeminen on luonnon säilyttämisen kannalta merkityksellistä, jotta tulevillakin sukupolvilla olisi mahdollisuus nauttia luonnosta ja sen kauneudesta. Tutkielmamme on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, joka pohjautuu aiemmin tutkittuun tietoon ja aihetta käsittelevään kirjallisuuteen.
Luontosuhde tarkoittaa yksilön tapaa suhtautua luontoon. Jokaisella on henkilökohtainen suhde luontoon, ja se muotoutuu omakohtaisten kokemusten ja niistä syntyneiden muistojen kautta. Luontosuhteen kehittyminen alkaa lapsuudessa, ja positiivisilla luontokokemuksilla on vaikutusta aikuisuuteen saakka. Luontosuhteen tarkastelu globaalin ilmastokriisin keskellä on hyvin ajankohtaista ja tärkeää. Ymmärrys luonnosta on muuttunut historian aikana. Aikaisemmin ihminen koki olevansa osa luontoa, mutta nykyään ihminen nähdään luonnosta erillisenä. Irrallistuminen voi johtaa ympäristön kannalta epäeettiseen toimintaan. Ilmastokriisi on viimeistään nyt pakottanut meidät tarkastelemaan ihmisen ja luonnon välistä suhdetta uudella tavalla. Myönteistä luontosuhdetta pidetään lähtökohtana vastuulliselle ja kestävälle elämäntavalle, johon kuuluu huolehtiminen ympäristöstä ja toisista ihmisistä.
Tulevina opettajina meidän tavoitteenamme olisi saada lapset tuntemaan olevansa osa luontoa sen sijaan, että he näkisivät itsensä luonnosta erillisinä. Lapsen päivästä iso osa kuluu koulussa, joten opettajalla on mahdollisuus vahvistaa lapsen luontosuhdetta kasvatuksellisilla menetelmillä koulupäivän aikana. Kouluissa luontosuhdetta voidaan tukea esimerkiksi luontokasvatuksen avulla. Sen tavoitteena on lisätä oppilaiden tuntemusta luonnosta sekä edistää tunnesiteen luomista luontoa kohtaan. Luontokasvatus tarjoaa elämyksiä, oppimisen oivalluksia ja kokemuksia luonnosta, joilla vahvistetaan lasten myönteistä suhdetta luontoon. Tutkimuksemme lähtökohdat oppimiselle perustuvat Kolbin oppimisen kehään, jonka mukaan oppiminen ja tiedon täydentäminen tapahtuvat kokemuksen ja havainnon kautta.
Luontosuhde tarkoittaa yksilön tapaa suhtautua luontoon. Jokaisella on henkilökohtainen suhde luontoon, ja se muotoutuu omakohtaisten kokemusten ja niistä syntyneiden muistojen kautta. Luontosuhteen kehittyminen alkaa lapsuudessa, ja positiivisilla luontokokemuksilla on vaikutusta aikuisuuteen saakka. Luontosuhteen tarkastelu globaalin ilmastokriisin keskellä on hyvin ajankohtaista ja tärkeää. Ymmärrys luonnosta on muuttunut historian aikana. Aikaisemmin ihminen koki olevansa osa luontoa, mutta nykyään ihminen nähdään luonnosta erillisenä. Irrallistuminen voi johtaa ympäristön kannalta epäeettiseen toimintaan. Ilmastokriisi on viimeistään nyt pakottanut meidät tarkastelemaan ihmisen ja luonnon välistä suhdetta uudella tavalla. Myönteistä luontosuhdetta pidetään lähtökohtana vastuulliselle ja kestävälle elämäntavalle, johon kuuluu huolehtiminen ympäristöstä ja toisista ihmisistä.
Tulevina opettajina meidän tavoitteenamme olisi saada lapset tuntemaan olevansa osa luontoa sen sijaan, että he näkisivät itsensä luonnosta erillisinä. Lapsen päivästä iso osa kuluu koulussa, joten opettajalla on mahdollisuus vahvistaa lapsen luontosuhdetta kasvatuksellisilla menetelmillä koulupäivän aikana. Kouluissa luontosuhdetta voidaan tukea esimerkiksi luontokasvatuksen avulla. Sen tavoitteena on lisätä oppilaiden tuntemusta luonnosta sekä edistää tunnesiteen luomista luontoa kohtaan. Luontokasvatus tarjoaa elämyksiä, oppimisen oivalluksia ja kokemuksia luonnosta, joilla vahvistetaan lasten myönteistä suhdetta luontoon. Tutkimuksemme lähtökohdat oppimiselle perustuvat Kolbin oppimisen kehään, jonka mukaan oppiminen ja tiedon täydentäminen tapahtuvat kokemuksen ja havainnon kautta.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34207]