”Opettaja on silloin paras opettaja, kun hän tuntee oppilaansa tarpeeksi hyvin” : opettajien kokemuksia haastavista vuorovaikutustilanteista oppilaiden kanssa ja niihin käytetyistä ratkaisukeinoista
Karjula, Henriikka (2023-03-31)
Karjula, Henriikka
H. Karjula
31.03.2023
© 2023 Henriikka Karjula. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202303311327
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202303311327
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvittää luokanopettajien kokemuksia haastavista vuorovaikutustilanteista työssään oppilaiden kanssa ja niihin käytetyistä ratkaisukeinoista. Tarkastelun kohteena on opettajien omakohtaiset kokemukset ja käsitykset siitä, mikä on haastava vuorovaikutustilanne ja miten opettajan toiminta on auttanut tilanteen ratkaisemiseksi. Tutkielman aineisto kerättiin teemahaastatteluna. Metodologisena lähestymistapana on laadullisen tutkimusten piiriin kuuluva fenomenologia, jonka lähtökohtana ovat ihmisten kokemukset. Tutkielman luotettavuutta lisää tutkimusprosessin vaiheiden tarkka kuvaaminen sekä monipuolinen lähdekirjallisuus.
Tutkielman viitekehys rakentuu opettajan ja oppilaan väliseen vuorovaikutukseen liittyvien käsitteiden ympärille, joita tarkastellaan opettajan, oppilaan ja vuorovaikutuksen näkökulmasta. Teoreettinen viitekehys pohjautuu aiempiin aiheesta tehtyihin tutkimuksiin, mutta tutkimuksen aineisto muodostaa lopullisen teorian tutkielmalle. Vuorovaikutuksen käsite on laaja ja opettaja-oppilas-vuorovaikutussuhde käsitteenä on erilainen tutkittaessa sitä oppilaan vai opettajan näkökulmasta. Tässä tutkielmassa pääpaino on opettajan näkökulmassa. Haastava vuorovaikutus ei ole käsitteenä yksiselitteinen, vaan käsitteen määrittelyyn vaikuttaa vuorovaikutustilannetta arvioineen henkilön subjektiiviset käsitykset ja kokemukset.
Tutkielman tulosten mukaan haastavat vuorovaikutustilanteet voivat olla fyysistä tai psyykkistä väkivaltaa sekä oppilaan vetäytyvää käyttäytymistä. Ammattimainen ja läsnä oleva opettaja kohtaa oppilaansa lämpimästi, mikä auttaa ratkaisemaan haastavia vuorovaikutustilanteita. Opettajan aito kiinnostus oppilaaseen ja hyvän huomaaminen koettiin keskeisiksi tekijöiksi haastavien tilanteiden selvittämisessä. Tutkielma vahvistaa omalta osaltaan käsitystä haastavista vuorovaikutustilanteista ja sitä, että opettajan oma toiminta vaikuttaa vahvasti siihen, mihin suuntaan tilanne kehittyy.
Tutkielman viitekehys rakentuu opettajan ja oppilaan väliseen vuorovaikutukseen liittyvien käsitteiden ympärille, joita tarkastellaan opettajan, oppilaan ja vuorovaikutuksen näkökulmasta. Teoreettinen viitekehys pohjautuu aiempiin aiheesta tehtyihin tutkimuksiin, mutta tutkimuksen aineisto muodostaa lopullisen teorian tutkielmalle. Vuorovaikutuksen käsite on laaja ja opettaja-oppilas-vuorovaikutussuhde käsitteenä on erilainen tutkittaessa sitä oppilaan vai opettajan näkökulmasta. Tässä tutkielmassa pääpaino on opettajan näkökulmassa. Haastava vuorovaikutus ei ole käsitteenä yksiselitteinen, vaan käsitteen määrittelyyn vaikuttaa vuorovaikutustilannetta arvioineen henkilön subjektiiviset käsitykset ja kokemukset.
Tutkielman tulosten mukaan haastavat vuorovaikutustilanteet voivat olla fyysistä tai psyykkistä väkivaltaa sekä oppilaan vetäytyvää käyttäytymistä. Ammattimainen ja läsnä oleva opettaja kohtaa oppilaansa lämpimästi, mikä auttaa ratkaisemaan haastavia vuorovaikutustilanteita. Opettajan aito kiinnostus oppilaaseen ja hyvän huomaaminen koettiin keskeisiksi tekijöiksi haastavien tilanteiden selvittämisessä. Tutkielma vahvistaa omalta osaltaan käsitystä haastavista vuorovaikutustilanteista ja sitä, että opettajan oma toiminta vaikuttaa vahvasti siihen, mihin suuntaan tilanne kehittyy.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34207]