Sosiaalisen median käytön negatiiviset vaikutukset korkeakouluopiskelijoiden keskittymiskykyyn sekä opintosuorituksiin
Heikkilä, Julia (2023-05-08)
Heikkilä, Julia
J. Heikkilä
08.05.2023
© 2023 Julia Heikkilä. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202305081585
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202305081585
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoituksena oli tutkia korkeakouluopiskelijoiden sosiaalisen median käytön vaikutusta opiskeluun ja keskittymiseen. Sosiaalinen media voi tuoda käyttäjilleen monia hyötyjä, kuten esimerkiksi yhteyden pitäminen toisiin ihmisiin, uuden tiedon oppiminen ja uutisten seuraaminen reaaliajassa. Sen käytön on kuitenkin viime vuosien aikana huomattu tuovan mukanaan myös haittoja kuten unirytmin häiritseminen, mielenterveyshäiriöiden laukaiseminen sekä keskittymisen ja ajan vieminen muilta elämän osa-alueilta. Korkeakouluopiskelijat ovat ikäluokkaa, jotka ovat yleensä aktiivisia sosiaalisen median käyttäjiä. Tämän takia onkin tärkeää tutkia, miten sen käyttö vaikuttaa heidän keskittymiseensä ja opintosuorituksiin.
Tämä tutkimustyö toteutettiin kirjallisuuskatsauksena eli varsinaista omaa tutkimusta ei toteutettu. Tutkimusta varten kerättiin empiirisiä lähteitä Scopuksen ja Google Scholarin avulla. Aiempien empiiristen tutkimusten avulla pyrittiin löytämään vastaus asetettuun tutkimusongelmaan: Vaikuttaako korkeakouluopiskelijoiden sosiaalisen median käyttö negatiivisesti heidän keskittymiskykyynsä ja opintosuorituksiinsa?
Tutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa, miten sosiaalisen median käyttö vaikuttaa korkeakouluopiskelijoiden opintosuorituksiin ja keskittymiseen. Tutkimuksen avulla pyrittiin myös löytämään keinoja, joilla sosiaalinen media aiheuttaisi vähemmän häiriötekijöitä opiskelun aikana, sekä ratkaisuja sosiaalisen median käytön rajoittamiseen opiskelijoiden keskuudessa niissä tapauksissa, joissa negatiivinen vaikutus havaitaan.
Tutkimustuloksissa tuli selkeästi esille, että sosiaalisen median käyttö vaikuttaa negatiivisesti korkeakouluopiskelijoiden opintosuorituksiin. Keskiarvo oli alempi tai opintopisteiden määrä oli pienempi niillä opiskelijoilla, jotka käyttivät sosiaalista mediaa enemmän. Aiemmassa tutkimuksessa tuli myös esille, että opiskelijat harjoittavat multitaskausta sosiaalisen median avulla, joka muun muassa hidastaa merkittävästi tehtävän suoritusaikaa. Sosiaalisen median käytön vaikutuksia keskittymiseen oli selkeästi vaikeampi löytää kuin vaikutuksia opiskelusuorituksiin. Tämän takia voidaankin todeta, että sosiaalisen median käytön vaikutus keskittymiseen on tutkimusaukko tällä tutkimusalueella.
Tämä tutkimustyö toteutettiin kirjallisuuskatsauksena eli varsinaista omaa tutkimusta ei toteutettu. Tutkimusta varten kerättiin empiirisiä lähteitä Scopuksen ja Google Scholarin avulla. Aiempien empiiristen tutkimusten avulla pyrittiin löytämään vastaus asetettuun tutkimusongelmaan: Vaikuttaako korkeakouluopiskelijoiden sosiaalisen median käyttö negatiivisesti heidän keskittymiskykyynsä ja opintosuorituksiinsa?
Tutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa, miten sosiaalisen median käyttö vaikuttaa korkeakouluopiskelijoiden opintosuorituksiin ja keskittymiseen. Tutkimuksen avulla pyrittiin myös löytämään keinoja, joilla sosiaalinen media aiheuttaisi vähemmän häiriötekijöitä opiskelun aikana, sekä ratkaisuja sosiaalisen median käytön rajoittamiseen opiskelijoiden keskuudessa niissä tapauksissa, joissa negatiivinen vaikutus havaitaan.
Tutkimustuloksissa tuli selkeästi esille, että sosiaalisen median käyttö vaikuttaa negatiivisesti korkeakouluopiskelijoiden opintosuorituksiin. Keskiarvo oli alempi tai opintopisteiden määrä oli pienempi niillä opiskelijoilla, jotka käyttivät sosiaalista mediaa enemmän. Aiemmassa tutkimuksessa tuli myös esille, että opiskelijat harjoittavat multitaskausta sosiaalisen median avulla, joka muun muassa hidastaa merkittävästi tehtävän suoritusaikaa. Sosiaalisen median käytön vaikutuksia keskittymiseen oli selkeästi vaikeampi löytää kuin vaikutuksia opiskelusuorituksiin. Tämän takia voidaankin todeta, että sosiaalisen median käytön vaikutus keskittymiseen on tutkimusaukko tällä tutkimusalueella.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34237]