Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vastavalmistuneiden luokanopettajien kokemuksia työyhteisöön liittymisestä ja siihen kuulumisesta

Parkkila, Henna-Mari (2023-05-03)

 
Avaa tiedosto
nbnfioulu-202305031517.pdf (706.7Kt)
nbnfioulu-202305031517_pdfa_report.xml (241.3Kt)
nbnfioulu-202305031517_mods.xml (12.20Kt)
nbnfioulu-202305031517_solr.xml (27.98Kt)
Lataukset: 


Parkkila, Henna-Mari
H.-M. Parkkila
03.05.2023
© 2023 Henna-Mari Parkkila. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202305031517
Tiivistelmä
Tutkimusten mukaan vastavalmistuneet luokanopettajat kokevat ensimmäiset työvuotensa kuormittavina. Opettajien työhyvinvointi onkin ollut laajasti julkisen keskustelun kohteena viime vuosina. Tutkimusten mukaan työyhteisö vaikuttaa paljon siihen, miten opettaja kokee työuran aloituksen ja miten hän kiinnittyy työelämään. Työyhteisöllä on suuri merkitys myös vastavalmistuneiden luokanopettajien työhyvinvoinnille. Onnistunut työyhteisöön liittyminen helpottaa aloittavaa opettajaa muutoin vaativassa siirtymävaiheessa, kun taas vaikeudet sosiaalisessa ympäristössä lisäävät kuormitusta entisestään.

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia vastavalmistuneilla luokanopettajilla on työyhteisöön liittymisestä ja siihen kuulumisesta. Mitkä tekijät edistävät ja mitkä vastaavasti hidastavat luokanopettajan työyhteisöön liittymistä ja siihen kuulumista? Lisäksi tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita siitä, miten luokanopettajat on otettu vastaan työyhteisöissä, millaista tukea he ovat saaneet työyhteisöltä ja millainen merkitys työyhteisöön kuulumisella on ollut heille.

Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Tutkimukseen osallistui neljä vastavalmistunutta luokanopettajaa ympäri Suomea. Aineiston analyysi toteutettiin aineistolähtöisenä sisällönanalyysinä.

Tutkimuksen tulosten mukaan työyhteisöön liittyminen ja siihen kuuluminen ovat moniulotteisia prosesseja, joihin vaikuttavat monenlaiset tekijät. Työyhteisöön liittymistä ja siihen kuulumista edistivät vuorovaikutus työyhteisön jäsenten kanssa, työyhteisön ilmapiiri ja yhteisöllisyys sekä työyhteisön tuki. Vastaavasti kiire ja oma jaksaminen, järjestelmällisen tuen puute sekä haasteet kollegoiden kanssa hidastivat työyhteisöön liittymistä ja siihen kuulumista. Työyhteisöön kuulumisella oli iso merkitys vastavalmistuneille luokanopettajille, ja työyhteisöstä koettiin saavan pääosin voimaa ja jaksamista.
Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [38320]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen