Vastavalmistuneiden luokanopettajien kokemuksia työyhteisöön liittymisestä ja siihen kuulumisesta
Parkkila, Henna-Mari (2023-05-03)
Parkkila, Henna-Mari
H.-M. Parkkila
03.05.2023
© 2023 Henna-Mari Parkkila. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202305031517
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202305031517
Tiivistelmä
Tutkimusten mukaan vastavalmistuneet luokanopettajat kokevat ensimmäiset työvuotensa kuormittavina. Opettajien työhyvinvointi onkin ollut laajasti julkisen keskustelun kohteena viime vuosina. Tutkimusten mukaan työyhteisö vaikuttaa paljon siihen, miten opettaja kokee työuran aloituksen ja miten hän kiinnittyy työelämään. Työyhteisöllä on suuri merkitys myös vastavalmistuneiden luokanopettajien työhyvinvoinnille. Onnistunut työyhteisöön liittyminen helpottaa aloittavaa opettajaa muutoin vaativassa siirtymävaiheessa, kun taas vaikeudet sosiaalisessa ympäristössä lisäävät kuormitusta entisestään.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia vastavalmistuneilla luokanopettajilla on työyhteisöön liittymisestä ja siihen kuulumisesta. Mitkä tekijät edistävät ja mitkä vastaavasti hidastavat luokanopettajan työyhteisöön liittymistä ja siihen kuulumista? Lisäksi tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita siitä, miten luokanopettajat on otettu vastaan työyhteisöissä, millaista tukea he ovat saaneet työyhteisöltä ja millainen merkitys työyhteisöön kuulumisella on ollut heille.
Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Tutkimukseen osallistui neljä vastavalmistunutta luokanopettajaa ympäri Suomea. Aineiston analyysi toteutettiin aineistolähtöisenä sisällönanalyysinä.
Tutkimuksen tulosten mukaan työyhteisöön liittyminen ja siihen kuuluminen ovat moniulotteisia prosesseja, joihin vaikuttavat monenlaiset tekijät. Työyhteisöön liittymistä ja siihen kuulumista edistivät vuorovaikutus työyhteisön jäsenten kanssa, työyhteisön ilmapiiri ja yhteisöllisyys sekä työyhteisön tuki. Vastaavasti kiire ja oma jaksaminen, järjestelmällisen tuen puute sekä haasteet kollegoiden kanssa hidastivat työyhteisöön liittymistä ja siihen kuulumista. Työyhteisöön kuulumisella oli iso merkitys vastavalmistuneille luokanopettajille, ja työyhteisöstä koettiin saavan pääosin voimaa ja jaksamista.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia vastavalmistuneilla luokanopettajilla on työyhteisöön liittymisestä ja siihen kuulumisesta. Mitkä tekijät edistävät ja mitkä vastaavasti hidastavat luokanopettajan työyhteisöön liittymistä ja siihen kuulumista? Lisäksi tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita siitä, miten luokanopettajat on otettu vastaan työyhteisöissä, millaista tukea he ovat saaneet työyhteisöltä ja millainen merkitys työyhteisöön kuulumisella on ollut heille.
Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Tutkimukseen osallistui neljä vastavalmistunutta luokanopettajaa ympäri Suomea. Aineiston analyysi toteutettiin aineistolähtöisenä sisällönanalyysinä.
Tutkimuksen tulosten mukaan työyhteisöön liittyminen ja siihen kuuluminen ovat moniulotteisia prosesseja, joihin vaikuttavat monenlaiset tekijät. Työyhteisöön liittymistä ja siihen kuulumista edistivät vuorovaikutus työyhteisön jäsenten kanssa, työyhteisön ilmapiiri ja yhteisöllisyys sekä työyhteisön tuki. Vastaavasti kiire ja oma jaksaminen, järjestelmällisen tuen puute sekä haasteet kollegoiden kanssa hidastivat työyhteisöön liittymistä ja siihen kuulumista. Työyhteisöön kuulumisella oli iso merkitys vastavalmistuneille luokanopettajille, ja työyhteisöstä koettiin saavan pääosin voimaa ja jaksamista.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34150]