Sosiaalisen median markkinoinnin vaikutukset pieniin yrityksiin
Taskila, Siiri (2023-02-06)
Taskila, Siiri
S. Taskila
06.02.2023
© 2023 Siiri Taskila. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202302061118
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202302061118
Tiivistelmä
Tutkimus kuvaili sosiaalisen median markkinoinnin vaikutuksia pieniin yrityksiin ja se perustui aikaisempaan tieteelliseen aineistoon. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia vaikutuksia sosiaalisen median markkinoinnilla on pieniin yrityksiin ja minkälaisia askeleita pienen yrityksen voisi olla hyvä ottaa sosiaalisen median markkinoinnin suhteen. Tutkimuksessa esiteltiin ensin sosiaalisen median ja sosiaalisen median markkinoinnin käsitteet siten, että niiden sisältö auttaa ymmärtämään kokonaiskuvan tutkimuksen aiheesta. Seuraavaksi eriteltiin tarkemmin eri sosiaalisen median alustojen tarjoamia mittareita ja niiden tuomia hyötyjä, kuten markkinoinnin tarkempaa kohdentamista juuri yrityksen omalle kohderyhmälle. Tämän jälkeen tutkimuksessa käytiin läpi sosiaalisen median markkinointiin liittyviä vaikutuksia niin positiivisessa kuin negatiivisessakin mielessä. Positiivisista vaikutuksista esille nousivat muun muassa sosiaalisen median markkinoinnin kustannustehokkuus sekä toisaalta muiden markkinointikulujen vähentyminen, parempi näkyvyys sekä suusanallisen viestinnän lisääntyminen. Negatiivisista vaikutuksista esille nousivat muun muassa resurssien rajallisuuden tuomat ongelmat, virheiden vaikutus yrityksen maineeseen sekä kysymykset turvallisuuden suhteen.
Tutkimuksen aihe oli tärkeä, koska sosiaalinen media on viime aikoina nostanut päätään erityisesti markkinoinnin osa-alueella yritysten keskuudessa: On tärkeää huomioida sen vaikutukset yrityksiä kohtaan varsinkin tilanteessa, jossa yritys on kiinnostunut markkinoimaan toimintaansa sosiaalisen median avulla ja toisaalta myös silloin, kun arvioidaan sosiaalisen median markkinoinnin kehittymistä tulevaisuutta ajatellen.
Tutkimuksen aihe oli tärkeä, koska sosiaalinen media on viime aikoina nostanut päätään erityisesti markkinoinnin osa-alueella yritysten keskuudessa: On tärkeää huomioida sen vaikutukset yrityksiä kohtaan varsinkin tilanteessa, jossa yritys on kiinnostunut markkinoimaan toimintaansa sosiaalisen median avulla ja toisaalta myös silloin, kun arvioidaan sosiaalisen median markkinoinnin kehittymistä tulevaisuutta ajatellen.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34150]