Kaasutinmoottorin muuttaminen EFI-tekniikalle
Kinnunen, Jaakko (2023-04-03)
Kinnunen, Jaakko
J. Kinnunen
03.04.2023
© 2023 Jaakko Kinnunen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202304031333
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202304031333
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintyössä on tarkoitus perehtyä kaasutinmoottorin ja sähköisen ruiskutuksen (EFI) omaavan moottorin toimintaan ja eroihin yleisesti. Työssä tarkastellaan kunkin aiheen lopussa hyötyjä ja haittoja, sekä selvitetään EFI-tekniikan hyödyntämisen mahdollisuutta yksi sylinterisessä KTM RFS 525cc moottorissa, joka on alun perin varustettu kaasuttimella. Samalla työ antaa toivottavasti yleisesti katsauksen kaasuttimen korvaamisesta ruiskutustekniikalla myös muissa moottoripyörissä, joissa on alun perin kaasutinmoottori.
Pääasiallisina lähteinä on käytetty alan kirjallisuutta, sekä esimerkiksi moottorinohjain valmistaja MaxxECU:n kotisivuillaan tarjoamaa tietoa. The purpose of this bachelor’s thesis is to take a look into the differences between carbureted and electronically fuel injected (EFI) engines. In this thesis pros and cons of both engine types are considered at the end of each chapter, and possibility of converting one-cylinder carbureted KTM RFS 525cc engine into EFI is studied. At the same time, this study hopefully gives general idea of what it takes to convert carbureted motorcycle engine into EFI.
Main sources for information on this topic have been gathered from subject related literature as well as for example engine control unit manufacturer MaxxECU website for device specific information.
Pääasiallisina lähteinä on käytetty alan kirjallisuutta, sekä esimerkiksi moottorinohjain valmistaja MaxxECU:n kotisivuillaan tarjoamaa tietoa.
Main sources for information on this topic have been gathered from subject related literature as well as for example engine control unit manufacturer MaxxECU website for device specific information.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34237]