Käsinukke pedagogisena työvälineenä alle kouluikäisten kehotunnekasvatuksessa
Säisä, Anna-Kaisa (2023-03-22)
Säisä, Anna-Kaisa
A.-K. Säisä
22.03.2023
© 2023 Anna-Kaisa Säisä. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202303221295
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202303221295
Tiivistelmä
Tutkielmassa keskitytään tarkastelemaan sitä, miten käsinukke toimi alle kouluikäisten lasten kehotunnekasvatuksessa pedagogisena työvälineenä. Tässä tutkielmassa kehotunnekasvatuksella tarkoitetaan alle kahdeksanvuotiaiden lasten seksuaali- ja turvataitokasvatusta. Tutkielma toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja sen tutkimusmenetelmiksi valittiin kuvaileva kirjallisuuskatsaus sekä osallistuva havainnointi, jolla kerättiin tutkielman empiirinen aineisto. Tutkielmassa tarkastellaan aikaisempien tutkimusten kautta kehotunnekasvatusta ja sitä ohjaavia asiakirjoja, sisältöä sekä varhaiskasvatusta ja esiopetusta kehotunnekasvatuksen oppimisympäristönä. Aikaisempia tutkimuksia on hyödynnetty myös tutkittaessa sitä, miten käsinukke toimii pedagogisena työvälineenä. Tutkielman empiirisen aineiston keruu toteutettiin osallistuvan havainnoinnin kautta pohjoissavolaisen päiväkodin kolmella kehotunnekasvatushetkellä.
Tutkielman tulokset osoittavat, että käsinukkea voidaan käyttää monipuolisesti alle kouluikäisten kehotunnekasvatuksessa. Tässä tutkielmassa tunnistettiin kuusi potentiaalista käyttötapaa käsinukelle alle kouluikäisten kehotunnekasvatuksessa. Nämä ovat tiedonvälittäminen, toiminnan ja käytöksen mallintaminen, toimintaan motivointi ja motivaation ylläpito, emotionaalisen hyvinvoinnin tukeminen, vuorovaikutuksen apuväline sekä havainnollistamisen apuväline. Varhaiskasvatuksessa sekä esiopetuksessa leikki nähdään keskeisenä työtapana, jonka avulla voidaan edistää lapsen hyvinvointia, oppimista ja kehitystä. Samaa leikillisyyttä hyödyntäen käsinukke auttaa säilyttämään kehotunnekasvatushetket lapsen ikä- ja kehitystasolle sopivana.
Varhaiskasvatus sekä esiopetus tarjoavat toimintaympäristön, joissa kehotunnekasvatuksen osa-alueita voidaan harjoitella luontevasti ja lapsen ikätaso huomioiden. Useat lapset myös osallistuvat näiden toimintaan osana omaa arkeaan. Tutkielma tarjoaakin alle kouluikäisten parissa työskenteleville tietoa siitä, kuinka käsinukke toimi pedagogisena työvälineenä kehotunnekasvatuksessa. Samalla tutkielma tarjoaa ideoita siitä, kuinka käsinukkea voidaan hyödyntää osana alle kouluikäisten kehotunnekasvatusta.
Tutkielman tulokset osoittavat, että käsinukkea voidaan käyttää monipuolisesti alle kouluikäisten kehotunnekasvatuksessa. Tässä tutkielmassa tunnistettiin kuusi potentiaalista käyttötapaa käsinukelle alle kouluikäisten kehotunnekasvatuksessa. Nämä ovat tiedonvälittäminen, toiminnan ja käytöksen mallintaminen, toimintaan motivointi ja motivaation ylläpito, emotionaalisen hyvinvoinnin tukeminen, vuorovaikutuksen apuväline sekä havainnollistamisen apuväline. Varhaiskasvatuksessa sekä esiopetuksessa leikki nähdään keskeisenä työtapana, jonka avulla voidaan edistää lapsen hyvinvointia, oppimista ja kehitystä. Samaa leikillisyyttä hyödyntäen käsinukke auttaa säilyttämään kehotunnekasvatushetket lapsen ikä- ja kehitystasolle sopivana.
Varhaiskasvatus sekä esiopetus tarjoavat toimintaympäristön, joissa kehotunnekasvatuksen osa-alueita voidaan harjoitella luontevasti ja lapsen ikätaso huomioiden. Useat lapset myös osallistuvat näiden toimintaan osana omaa arkeaan. Tutkielma tarjoaakin alle kouluikäisten parissa työskenteleville tietoa siitä, kuinka käsinukke toimi pedagogisena työvälineenä kehotunnekasvatuksessa. Samalla tutkielma tarjoaa ideoita siitä, kuinka käsinukkea voidaan hyödyntää osana alle kouluikäisten kehotunnekasvatusta.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [36513]