”Siis lapsethan on ihan loistavia, kun ne osaa ajatella niin out of the box.” : tapaustutkimus kouluyritysyhteistyöstä Oulun seudulla
Piippo, Oona (2023-02-17)
Piippo, Oona
O. Piippo
17.02.2023
© 2023 Oona Piippo. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202302171186
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202302171186
Tiivistelmä
Kouluyritysyhteistyö tarkoittaa koulun ja yrityksen välillä tapahtuvaa toimintaa. Sen tarpeellisuus on korostunut viime vuosikymmeninä niin Suomessa kuin maailmallakin, sillä on pyritty löytämään tapoja, jolla tulevaisuudessa pystyttäisiin vastaamaan työvoimapulaan ja varmistamaan osaava työvoima työmarkkinoilla.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää peruskoulussa tapahtuneen kouluyritysyhteistyön tekemistä neljän yhteistyöparin kautta. Tutkimuksessa selvitettiin, miten yhteistyö oli rakennettu ja millaista osapuolten välinen yhteistyö oli. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla, jotka toteutettiin kasvokkain ja etähaastatteluina Teamissa. Kyseessä oli laadullinen tapaustutkimus, jossa hyödynnettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimuksessa saatiin selville, että yhteistöiden sisällön erilaisuudesta huolimatta yhteistyön rakentamisen ja toteutuksen tavat ovat hyvin samankaltaiset. Aloitteen yhteistyöhön on tehnyt koulu, joka yhteistyötä rakentaessa huolehtii pedagogisen toiminnan huomioimisesta. Yritykselle yhteistyöhön osallistuminen on ennen kaikkea arvokysymys. Monet tutkimuksen yrityksistä näkivät yhteistyön investointina tulevaisuuteen.
Yhteistyön rakennusvaiheessa jaetut roolit näyttävät jakautuvan osittain luonnollisesti koulu- ja yritysmaailman erilaisuuden takia. Oppilaslähtöisyys näyttää olevan kaiken toiminnan ydin. Tutkimuksessa selvisi, että kolmannen osapuolen, kuten toimintamallin tai kaupungin hyödyntäminen yhteistyössä hyödyttää erityisesti niitä kouluja ja yrityksiä, joilla ei ole verkostoa toiseen suuntaan, ei ole nimettyä yrittäjyyskasvatuksen tai kouluyritysyhteistyön vastuuhenkilöä tai haluaa lähteä yhteistyöhön matalalla kynnyksellä.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää peruskoulussa tapahtuneen kouluyritysyhteistyön tekemistä neljän yhteistyöparin kautta. Tutkimuksessa selvitettiin, miten yhteistyö oli rakennettu ja millaista osapuolten välinen yhteistyö oli. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla, jotka toteutettiin kasvokkain ja etähaastatteluina Teamissa. Kyseessä oli laadullinen tapaustutkimus, jossa hyödynnettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimuksessa saatiin selville, että yhteistöiden sisällön erilaisuudesta huolimatta yhteistyön rakentamisen ja toteutuksen tavat ovat hyvin samankaltaiset. Aloitteen yhteistyöhön on tehnyt koulu, joka yhteistyötä rakentaessa huolehtii pedagogisen toiminnan huomioimisesta. Yritykselle yhteistyöhön osallistuminen on ennen kaikkea arvokysymys. Monet tutkimuksen yrityksistä näkivät yhteistyön investointina tulevaisuuteen.
Yhteistyön rakennusvaiheessa jaetut roolit näyttävät jakautuvan osittain luonnollisesti koulu- ja yritysmaailman erilaisuuden takia. Oppilaslähtöisyys näyttää olevan kaiken toiminnan ydin. Tutkimuksessa selvisi, että kolmannen osapuolen, kuten toimintamallin tai kaupungin hyödyntäminen yhteistyössä hyödyttää erityisesti niitä kouluja ja yrityksiä, joilla ei ole verkostoa toiseen suuntaan, ei ole nimettyä yrittäjyyskasvatuksen tai kouluyritysyhteistyön vastuuhenkilöä tai haluaa lähteä yhteistyöhön matalalla kynnyksellä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37205]