Positiivisen psykologian menetelmät varhaiskasvatuksen opettajan tukemiseen
Väisänen, Ella (2023-02-13)
Väisänen, Ella
E. Väisänen
13.02.2023
© 2023 Ella Väisänen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202302131135
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202302131135
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintutkielmassa käsittelen sitä miten varhaiskasvatuksen opettajan arjessa näyttäytyy positiivisuus ja positiivinen pedagogiikka ja millainen on positiivinen opettaja. Haluan etsiä vastauksia siihen mitä ovat konkreettiset positiivisen ajattelun lisäämisen keinot ja keskityn varsinkin PERMA- hyvinvointiteorian oppeihin.
Tutkielmassa selvennän ensiksi keskeisiä käsitteitä. Sitten siirryn yleisellä tasolla positiivisen psykologian ja pedagogiikan maailmaan ja pohdin positiivista opettajuutta. Tämän jälkeen käsittelen Martin Seligmanin PERMA-hyvinvointiteoriaa. PERMA on akronyymi hyvinvointiteorialle, joka sisältää viisi hyvinvoinnin elementtiä. Näitä ovat myönteiset tunteet, toimintaan sitoutuminen, välittävät ihmissuhteet, merkityksellisyyden kokemukset sekä asioiden saavuttaminen. Tarjoan konkreettisia tapoja miten PERMA-hyvinvointiteoria voi tukea varhaiskasvatuksen opettajaa. Yksi tärkeimmistä ajatuksista jonka haluan esille nostaa on Leskisenojan (2019, s. 15) sanoma: ”Positiivista pedagogiikkaa täytyy osata elää, jotta sitä̈ voi opettaa”. Viimeisenä teen yhteenvedon ja pohdinnan.
Tutkielman johtopäätösten mukaan se, että kun opettaja itse voi hyvin ja harjoittaa positiivista psykologiaa tietoisesti, vaikuttaa varhaiskasvatuksen laatuun positiivisesti. Tätä kautta opettajan resilienssi vahvistuu ja hän selviytyy arjesta paremmin ja voi tarjota laadukkaampaa varhaiskasvatusta. Opettajan hyvinvointi riippuu paljon opettajasta itsestään ja tässä kuvioon astuu PERMA-hyvinvointiteoria ja yleisesti positiivinen psykologia ja sen tarjoamat konkreettiset menetelmät ja ajatustavat.
Tutkielmassa selvennän ensiksi keskeisiä käsitteitä. Sitten siirryn yleisellä tasolla positiivisen psykologian ja pedagogiikan maailmaan ja pohdin positiivista opettajuutta. Tämän jälkeen käsittelen Martin Seligmanin PERMA-hyvinvointiteoriaa. PERMA on akronyymi hyvinvointiteorialle, joka sisältää viisi hyvinvoinnin elementtiä. Näitä ovat myönteiset tunteet, toimintaan sitoutuminen, välittävät ihmissuhteet, merkityksellisyyden kokemukset sekä asioiden saavuttaminen. Tarjoan konkreettisia tapoja miten PERMA-hyvinvointiteoria voi tukea varhaiskasvatuksen opettajaa. Yksi tärkeimmistä ajatuksista jonka haluan esille nostaa on Leskisenojan (2019, s. 15) sanoma: ”Positiivista pedagogiikkaa täytyy osata elää, jotta sitä̈ voi opettaa”. Viimeisenä teen yhteenvedon ja pohdinnan.
Tutkielman johtopäätösten mukaan se, että kun opettaja itse voi hyvin ja harjoittaa positiivista psykologiaa tietoisesti, vaikuttaa varhaiskasvatuksen laatuun positiivisesti. Tätä kautta opettajan resilienssi vahvistuu ja hän selviytyy arjesta paremmin ja voi tarjota laadukkaampaa varhaiskasvatusta. Opettajan hyvinvointi riippuu paljon opettajasta itsestään ja tässä kuvioon astuu PERMA-hyvinvointiteoria ja yleisesti positiivinen psykologia ja sen tarjoamat konkreettiset menetelmät ja ajatustavat.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37306]