”Miten kukaan pystyy olemaan tyytyväinen lasten osallisuuteen 21 lapsen ryhmässä?” : varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä lasten osallisuudesta sekä sen toteutumisen haasteista päiväkodin arjessa
Äijälä, Elina; Lehtosaari, Terhi (2023-05-01)
Äijälä, Elina
Lehtosaari, Terhi
E. Äijälä; T. Lehtosaari
01.05.2023
© 2023 Elina Äijälä, Terhi Lehtosaari. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202305011488
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202305011488
Tiivistelmä
Osallisuuden käsite on ollut esillä varhaiskasvatuksessa erityisesti viime vuosina. Aikuisen roolin on todettu olevan merkityksellinen lapsen osallisuuden toteutumisessa. Tutkielmamme tavoitteena on selvittää minkälaisten tekijöiden kautta varhaiskasvatuksen opettajat määrittelevät lasten osallisuutta sekä tuoda esille tekijöitä, jotka haastavat lasten osallisuuden toteutumista päiväkodin arjessa. Olemme tarkastelleet näitä teemoja kahden tutkimuskysymyksen kautta: millaisten tekijöiden kautta varhaiskasvatuksen opettajat määrittelevät lasten osallisuutta päiväkodin kontekstissa sekä mitkä tekijät haastavat lasten osallisuuden toteutumista päiväkodissa varhaiskasvatuksen opettajien kokemusten perusteella.
Tutkielman teoreettinen viitekehys käsittelee osallisuus-käsitteen lisäksi varhaiskasvatuksen sekä varhaiskasvatuksen opettajan käsitettä. Osallisuus-käsitteen lisäksi esittelemme osalli- suutta haastavia tekijöitä sekä osallisuuden erilaisia malleja. Tutkielma on toteutettu kvalitatii- visella tutkimusotteella ja sitä on analysoitu teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin. Aineisto on kerätty sähköisellä kyselylomakkeella joulukuussa 2022 hyödyntäen Oulun yliopiston suosittelemaa Webropol-sivustoa. Keräsimme aineiston Facebookin Varhaiskasvatuksen opettajat -ryhmän kautta ja saimme yhteensä 46 vastausta.
Tutkimus osoitti, että varhaiskasvatuksen opettajalla on suuri rooli lasten osallisuuden toteutumisessa päiväkodin arjessa. Opettajat määrittelivät osallisuutta opettajan roolin, osallisuuden suhteisuuden, lasten yksilöllisten tekijöiden sekä käsitteen tulkinnallisuuden kautta. Haastaviksi tekijöiksi osallisuuden toteutumisessa koettiin resurssit, päiväkodin toimintakulttuuri, opettajien asenteet ja ominaisuudet, lasten yksilölliset tekijät sekä käsitteen monitulkintaisuus. Tutkimustulokset ovat samassa linjassa aikaisempien osallisuutta käsittelevien tutkimustulosten kanssa.
Tutkielman teoreettinen viitekehys käsittelee osallisuus-käsitteen lisäksi varhaiskasvatuksen sekä varhaiskasvatuksen opettajan käsitettä. Osallisuus-käsitteen lisäksi esittelemme osalli- suutta haastavia tekijöitä sekä osallisuuden erilaisia malleja. Tutkielma on toteutettu kvalitatii- visella tutkimusotteella ja sitä on analysoitu teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin. Aineisto on kerätty sähköisellä kyselylomakkeella joulukuussa 2022 hyödyntäen Oulun yliopiston suosittelemaa Webropol-sivustoa. Keräsimme aineiston Facebookin Varhaiskasvatuksen opettajat -ryhmän kautta ja saimme yhteensä 46 vastausta.
Tutkimus osoitti, että varhaiskasvatuksen opettajalla on suuri rooli lasten osallisuuden toteutumisessa päiväkodin arjessa. Opettajat määrittelivät osallisuutta opettajan roolin, osallisuuden suhteisuuden, lasten yksilöllisten tekijöiden sekä käsitteen tulkinnallisuuden kautta. Haastaviksi tekijöiksi osallisuuden toteutumisessa koettiin resurssit, päiväkodin toimintakulttuuri, opettajien asenteet ja ominaisuudet, lasten yksilölliset tekijät sekä käsitteen monitulkintaisuus. Tutkimustulokset ovat samassa linjassa aikaisempien osallisuutta käsittelevien tutkimustulosten kanssa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [36616]