”Mulla oli jossain vaiheessa jopa semmoinen ajatus, että mä en niinku pysty tehdä tätä työtä, että ei ole olemassa semmoista koulua, jossa mä voisin olla.” : opettajan kokemat ristiriidat työyhteisön vaatimusten ja omien arvojen välillä
Mäki, Sara; Vuorjoki, Emilia (2023-05-02)
Mäki, Sara
Vuorjoki, Emilia
S. Mäki; E. Vuorjoki
02.05.2023
© 2023 Sara Mäki, Emilia Vuorjoki. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202305021498
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202305021498
Tiivistelmä
Tässä kvalitatiivisessa tutkimuksessa tutkitaan sitä, kokeeko opettaja ristiriitoja työyhteisön vaatimusten ja omien arvojen välillä. Tässä tutkimuksessa tutkitaan millaisia mahdolliset ristiriidat ovat sekä miten opettaja kokee koulun toimintakulttuurin ja oman henkilökohtaisen opettajuuden neuvottelevan keskenään. Aiemmissa tutkimuksissa sivutaan tutkimiamme aiheita, mutta täysin vastaavaa tutkimusta aiheesta ei ole aiemmin tehty.
Tämän tutkimuksen teoreettinen viitekehys käsittelee opettajuutta, arvoja opettajan työssä, sekä työyhteisöä ja koulun toimintakulttuuria. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä on käytetty teemahaastattelua ja kokemuksia on kerätty opettajilta itseltään. Teemahaastatteluja pidettiin yhteensä neljä. Tutkimusaineistoa analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Analyysi toteutettiin kolmen eri vaiheen kautta.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että osa opettajista kokee ristiriitoja työyhteisön vaatimusten ja omien arvojen välillä. Ristiriidat liittyvät esimerkiksi kurinpidollisiin keinoihin, koulun sääntöihin, työssä kehittymiseen, uuden oppimiseen, yhteisöllisyyteen, pedagogiseen keskusteluun ja jakamiseen sekä eettisyyteen. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että suurin osa opettajista tunnisti työyhteisön vaatimuksissa ja koulun toimintakulttuurissa piirteitä, jotka ohjasivat heitä tekemään omien arvojen vastaisia päätöksiä. Tuloksista ilmeni, että opettajat tunnistivat koulunsa toimintakulttuurissa juurtuneita toimintamalleja, joita voi olla vaikea kyseenalaistaa.
Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että osa opettajien kokemista ristiriidoista on kärjistynyt työpaikasta irtisanoutumiseen asti tai johtanut siihen, että opettaja on jättänyt vastaanottamatta uuden työpaikan. Tulokset myös osoittavat, että koulun uutena työntekijänä tai ulkopuolisena henkilönä on helpompaa nähdä toimintakulttuurissa asioita, jotka eivät vastaa omia arvoja, sillä silloin toimintakulttuuriin ei ole itse vielä ajautunut täysin mukaan. Puolet haastattelemistamme opettajista koki ristiriitoja työyhteisön vaatimusten ja omien arvojen välillä oppilaiden kohtaamisessa.
Tämän tutkimuksen tulokset osoittivat, että tämän aiheen tutkimiselle on tarvetta, koska opettajat kokevat ristiriitoja työyhteisön vaatimusten ja omien arvojen välillä, eikä oma henkilökohtainen opettajuus aina neuvottele sujuvasti koulun toimintakulttuurin kanssa. Kouluyhteisöissä elää näkymätön dynamiikka, jota ei ole helppo ottaa puheeksi. Jatkossa voitaisiinkin tutkia sitä, miten koulun syvään juurtuneita toimintakulttuureja voidaan purkaa ja muuttaa.
Tämän tutkimuksen teoreettinen viitekehys käsittelee opettajuutta, arvoja opettajan työssä, sekä työyhteisöä ja koulun toimintakulttuuria. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä on käytetty teemahaastattelua ja kokemuksia on kerätty opettajilta itseltään. Teemahaastatteluja pidettiin yhteensä neljä. Tutkimusaineistoa analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Analyysi toteutettiin kolmen eri vaiheen kautta.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että osa opettajista kokee ristiriitoja työyhteisön vaatimusten ja omien arvojen välillä. Ristiriidat liittyvät esimerkiksi kurinpidollisiin keinoihin, koulun sääntöihin, työssä kehittymiseen, uuden oppimiseen, yhteisöllisyyteen, pedagogiseen keskusteluun ja jakamiseen sekä eettisyyteen. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että suurin osa opettajista tunnisti työyhteisön vaatimuksissa ja koulun toimintakulttuurissa piirteitä, jotka ohjasivat heitä tekemään omien arvojen vastaisia päätöksiä. Tuloksista ilmeni, että opettajat tunnistivat koulunsa toimintakulttuurissa juurtuneita toimintamalleja, joita voi olla vaikea kyseenalaistaa.
Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että osa opettajien kokemista ristiriidoista on kärjistynyt työpaikasta irtisanoutumiseen asti tai johtanut siihen, että opettaja on jättänyt vastaanottamatta uuden työpaikan. Tulokset myös osoittavat, että koulun uutena työntekijänä tai ulkopuolisena henkilönä on helpompaa nähdä toimintakulttuurissa asioita, jotka eivät vastaa omia arvoja, sillä silloin toimintakulttuuriin ei ole itse vielä ajautunut täysin mukaan. Puolet haastattelemistamme opettajista koki ristiriitoja työyhteisön vaatimusten ja omien arvojen välillä oppilaiden kohtaamisessa.
Tämän tutkimuksen tulokset osoittivat, että tämän aiheen tutkimiselle on tarvetta, koska opettajat kokevat ristiriitoja työyhteisön vaatimusten ja omien arvojen välillä, eikä oma henkilökohtainen opettajuus aina neuvottele sujuvasti koulun toimintakulttuurin kanssa. Kouluyhteisöissä elää näkymätön dynamiikka, jota ei ole helppo ottaa puheeksi. Jatkossa voitaisiinkin tutkia sitä, miten koulun syvään juurtuneita toimintakulttuureja voidaan purkaa ja muuttaa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34176]