Kiertotalouden mittarit
Kangas, Manu (2023-04-24)
Kangas, Manu
M. Kangas
24.04.2023
© 2023 Manu Kangas. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202304241458
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202304241458
Tiivistelmä
Kiertotalous on alkanut keräämään mielenkiintoa yhteiskunnassa ja sen nähdään olevan korvike pitkään vallinneelle lineaariselle järjestelmälle. Kiertotaloudessa tuotteita suunnitellaan, valmistetaan ja käytetään kestävästi ja materiaaleja uusiokäytetään. Kiertotalous on saanut alkunsa kestävän kehityksen periaatteiden: ympäristöllisen, taloudellisen ja sosiaalisen kestävyyden yleistyessä. Jotta toiminta olisi todellisuudessa kestävää, tulee sensuorittamista pystyä mittaamaan ja todentamaan. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mitä tutkimusta kiertotalouden mittaamisesta on tehty ja mitä mittareita kiertotalouden mittaamiseen on tuote- ja yritystasolla.
Tutkimus toteutettiin kirjallisuuskatsauksena. Kirjallisuuskatsauksen ensimmäisessä vaiheessa käytiin läpi aikaisempia tutkimuksia yleisesti kiertotaloudesta ja sen mittaamisesta. Tutkimuksia läpikäymällä selvisi kiertotalouden määrittelyä ja yhteyttä kestävään kehitykseen. Kiertotalouden mittaamista tutkimalla selvisi kiertotalouden mittaamisen merkitys, mittareiden luokittelua ja mittaamisen haasteita. Kirjallisuuskatsauksen toisessa osassa tehtiin systemaattinen katsaus kiertotalouden mittareista tuote- ja yritystasolla. Tuote- ja yritystason mittareita löydettiin yhteensä 17.
Löydetyt mittarit ovat ominaisuuksiltaan ja mitattavilta kohteiltaan erilaisia. Koska mittareilla on useita erilaisia kohteita voivat yritykset vertailla niitä ja löytää itselleen sopivia. Mittareiden joukosta huomattiin myös, että suurin osa mittareista käsitteli vain ympäristöllistä ja taloudellista kestävyyttä, eikä juuri ollenkaan sosiaalista kestävyyttä.Tulevaisuuden haasteeksi jääkin selvittää, miten kiertotalouden mittareissa tuote- ja yritystasolla huomioidaan myös sosiaalinen kestävyys. Circular economy has started to gain interest in the society and it is seen as a substitute to the linear systems that has been in place for a long time. In circular economy products are designed, produced, and used sustainably and materials are reused. Circular economy has started as sustainable development principles of environmental, economic, and social sustainability have become more common. In order for the activity to be sustainable in reality its performance must be able to be measured and verified. The aim of this study is to find out what previous studies say about measuring circular economy and what circular economy metrics exist in product and company level.
This research was carried out as a literature review. In the first part of the literature review previous studies about circular economy in general and circular economy measuring were reviewed. By going through the studies, the definition of the circular economy and its connection to sustainable development became clear. By researching the measurement of the circular economy, the importance of measuring the circular economy, the classification of metrics and the challenges of measurement became clear. In the second part of the literature review a systematic literature review on circular economy metrics in product and company level was done. 17 product and company level metrics were found.
The metrics found are different from their characteristics and measuring objectives. Because they have different measuring objectives, companies can compare them and choose suitable for them. Among the metrics, it was also noticed that most of the metrics dealt only with environmental and economic sustainability and hardly at all with social sustainability. The challenge for the future remains to find out how social sustainability is also taken into account in circular economy metrics at the product and company level.
Tutkimus toteutettiin kirjallisuuskatsauksena. Kirjallisuuskatsauksen ensimmäisessä vaiheessa käytiin läpi aikaisempia tutkimuksia yleisesti kiertotaloudesta ja sen mittaamisesta. Tutkimuksia läpikäymällä selvisi kiertotalouden määrittelyä ja yhteyttä kestävään kehitykseen. Kiertotalouden mittaamista tutkimalla selvisi kiertotalouden mittaamisen merkitys, mittareiden luokittelua ja mittaamisen haasteita. Kirjallisuuskatsauksen toisessa osassa tehtiin systemaattinen katsaus kiertotalouden mittareista tuote- ja yritystasolla. Tuote- ja yritystason mittareita löydettiin yhteensä 17.
Löydetyt mittarit ovat ominaisuuksiltaan ja mitattavilta kohteiltaan erilaisia. Koska mittareilla on useita erilaisia kohteita voivat yritykset vertailla niitä ja löytää itselleen sopivia. Mittareiden joukosta huomattiin myös, että suurin osa mittareista käsitteli vain ympäristöllistä ja taloudellista kestävyyttä, eikä juuri ollenkaan sosiaalista kestävyyttä.Tulevaisuuden haasteeksi jääkin selvittää, miten kiertotalouden mittareissa tuote- ja yritystasolla huomioidaan myös sosiaalinen kestävyys.
This research was carried out as a literature review. In the first part of the literature review previous studies about circular economy in general and circular economy measuring were reviewed. By going through the studies, the definition of the circular economy and its connection to sustainable development became clear. By researching the measurement of the circular economy, the importance of measuring the circular economy, the classification of metrics and the challenges of measurement became clear. In the second part of the literature review a systematic literature review on circular economy metrics in product and company level was done. 17 product and company level metrics were found.
The metrics found are different from their characteristics and measuring objectives. Because they have different measuring objectives, companies can compare them and choose suitable for them. Among the metrics, it was also noticed that most of the metrics dealt only with environmental and economic sustainability and hardly at all with social sustainability. The challenge for the future remains to find out how social sustainability is also taken into account in circular economy metrics at the product and company level.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [36528]