Maisemien ja kehysten välissä : pöytäroolipelaajien tietokäytännöt pelitapahtuman aikana
Laakkonen, Jenni (2023-01-03)
Laakkonen, Jenni
J. Laakkonen
03.01.2023
© 2023 Jenni Laakkonen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202301031004
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202301031004
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintutkielmassa havainnoidaan ja eritellään oululaisten Dungeons & Dragons -pöytäroolipelaajien tietokäytäntöjä. Tutkimus tarkastelee pelitapahtumaa sosiaalisena ilmiönä, jonka teoreettisena viitekehyksenä toimivat Pamela McKenzien arkielämän tietokäytäntöjen malli ja Gary Alan Finen roolipelin kehysteoria. Tutkimus on toteutettu etnografiseen tutkimusstrategiaan pohjautuvana osallistuvana havainnointina, jonka pohjalta saatiin muistiinpano- ja ääniteaineistoa. Tutkimusaineiston analyysissä on hyödynnetty laadullista sisällönanalyysiä ja fenomenologista lähestymistapaa. Tutkimuksessa ollaan kiinnostuneita siitä, kuinka tietokäytäntöjen mallin tavat ilmenevät pelitilanteessa, ja millaisena tietokäytäntöjen ja roolipelin kehysten suhde näyttäytyy. Tutkimustulosten mukaan tietokäytäntöjen mallia voidaan soveltaa kummassakin tutkittavassa pelikehyksessä, ja eri kehyksiin liittyviä tietokäytäntöjen tapoja pystytään havainnoimaan ja erittelemään. Tutkimus osoittaa, että pelitutkimuksen aiheilla on jatkossakin paljon tarjottavaa sekä tietokäytäntöjen tutkimukselle, että informaatiotutkimuksen muille kiinnostuksen kohteille.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34357]