Musiikinopettajien käsityksiä musiikinopetuksen todellisuudesta, ideaaleista ja haasteista Sambian valtion ylläpitämissä peruskouluissa ja lukioissa Lusakassa
Mucheleka, Maria (2019-06-20)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Mucheleka, Maria
M. Mucheleka
20.06.2019
© 2019 Maria Mucheleka. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201906262655
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201906262655
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tarkoitus on kuvata Sambian valtion ylläpitämien peruskoulujen ja lukioiden musiikinopetusta paikallisten musiikinopettajien käsityksiin perustuen. Toteutettu kvalitatiivinen tutkimus kartoittaa musiikinopetusta opettajien kokeman musiikinopetuksen todellisuuden, ideaalien ja haasteiden näkökulmasta. Tutkimuksessa on hyödynnetty sekä fenomenografista että etnografista lähestymistapaa, ja musiikinopettajien haastattelut on toteutettu teemahaastattelumenetelmällä. Tutkimusaineiston analyysimenetelmä on fenomenografinen.
Sambia on Afrikan keskiosassa sijaitseva valtio, jonka väestö koostuu useista etnisistä ja kielellisistä ryhmistä. Sambia kuuluu Saharan eteläpuoliseen Afrikkaan, ja alueen maiden musiikkikulttuureissa on yhtäläisyyksiä. Sambian musiikkikulttuurit ovat rikas kokonaisuus perinteitä ja ulkomaisia vaikutteita. Musiikki on arvostettu ja olennainen osa sambialaisten elämää. Musiikkia opetetaan esikoulussa, peruskoulussa ja lukiossa. Vuosiluokilla 1–7 musiikki on osa taide- ja taitoaineiden kokonaisuutta, ja vuosiluokilla 8–12 oma valinnainen oppiaineensa. Vuosiluokilla 8–12 musiikkia ei välttämättä opeteta lainakaan koulukohtaisesti valittavien urapolku-suunnitelmien vuoksi. Kaikilla vuosiluokilla musiikinopetusta ohjaavat opetushallituksen laatimat opetussuunnitelmat. Musiikinopetuksen tavoitteissa korostuvat musiikillisten perinteiden vaaliminen ja tulevaisuuteen orientoitunut musiikinopiskelu.
Tässä tutkimuksessa kuvataan niin opetuksen taustalla vaikuttavia historiallisia ja kulttuurisia tekijöitä kuin musiikinopetuksen käytäntöjäkin. Tutkimustulokset osoittavat, että sambialaiset rakastavat musiikkia. Musiikin oppiaine on kehittynyt ihmisten tavasta välittää musiikkia kulttuurissa. Kouluissa käytössä olevat musiikin opetusmenetelmät osoittautuivat tutkimuksessa monipuolisiksi, samoin opetuksen sisällöt. Ristiriitaista on, että musiikin oppiaineeseen suhtaudutaan usein negatiivisesti. Musiikinopetus kohtaa heikon aseman ja arvostuksen lisäksi myös muita haasteita muun muassa resurssipulaan liittyen. Musiikinopetusta kuitenkin pyritään kehittämään, ja tähän tutkimukseen osallistuneet musiikinopettajat kuvaavat useita kehitysideoita oppiaineen aseman ja laadun parantamiseksi.
Sambia on Afrikan keskiosassa sijaitseva valtio, jonka väestö koostuu useista etnisistä ja kielellisistä ryhmistä. Sambia kuuluu Saharan eteläpuoliseen Afrikkaan, ja alueen maiden musiikkikulttuureissa on yhtäläisyyksiä. Sambian musiikkikulttuurit ovat rikas kokonaisuus perinteitä ja ulkomaisia vaikutteita. Musiikki on arvostettu ja olennainen osa sambialaisten elämää. Musiikkia opetetaan esikoulussa, peruskoulussa ja lukiossa. Vuosiluokilla 1–7 musiikki on osa taide- ja taitoaineiden kokonaisuutta, ja vuosiluokilla 8–12 oma valinnainen oppiaineensa. Vuosiluokilla 8–12 musiikkia ei välttämättä opeteta lainakaan koulukohtaisesti valittavien urapolku-suunnitelmien vuoksi. Kaikilla vuosiluokilla musiikinopetusta ohjaavat opetushallituksen laatimat opetussuunnitelmat. Musiikinopetuksen tavoitteissa korostuvat musiikillisten perinteiden vaaliminen ja tulevaisuuteen orientoitunut musiikinopiskelu.
Tässä tutkimuksessa kuvataan niin opetuksen taustalla vaikuttavia historiallisia ja kulttuurisia tekijöitä kuin musiikinopetuksen käytäntöjäkin. Tutkimustulokset osoittavat, että sambialaiset rakastavat musiikkia. Musiikin oppiaine on kehittynyt ihmisten tavasta välittää musiikkia kulttuurissa. Kouluissa käytössä olevat musiikin opetusmenetelmät osoittautuivat tutkimuksessa monipuolisiksi, samoin opetuksen sisällöt. Ristiriitaista on, että musiikin oppiaineeseen suhtaudutaan usein negatiivisesti. Musiikinopetus kohtaa heikon aseman ja arvostuksen lisäksi myös muita haasteita muun muassa resurssipulaan liittyen. Musiikinopetusta kuitenkin pyritään kehittämään, ja tähän tutkimukseen osallistuneet musiikinopettajat kuvaavat useita kehitysideoita oppiaineen aseman ja laadun parantamiseksi.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [29917]