Organisaation sisäinen päätöksentekoviestintä : tapaustutkimus jik-peruspalveluliikelaitoskuntayhtymässä
Rantanen, Mikko (2015-09-02)
Rantanen, Mikko
M. Rantanen
02.09.2015
© 2015 Mikko Rantanen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201509031947
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201509031947
Tiivistelmä
Tämä pro gradu -tutkielma on tapaustutkimus, jossa tarkastellaan JIK-peruspalveluliikelaitoskuntayhtymän hallinnolliseen päätöksentekoon liittyvää viestintää organisaation sisällä. Tässä tutkimuksessa on yhdistetty organisaatioviestinnän näkökulmaan informaatiokäyttäytymisen näkökulma tarkasteltaessa JIK ky:n työntekijöiden päätöstiedon hankintaa ja siihen liittyviä tekijöitä. Tutkimuksessa selvitetään, miten organisaation jäsenet saavat tietoa hallinnollisista päätöksistä. Kohdeorganisaatio JIK ky tarjoaa kolmen kunnan alueella peruspalveluita niiden asukkaille.
Tutkimuksen lähestymistapa on laadullinen. Metodeina on käytetty kyselyä, puolistrukturoitua haastattelua sekä dokumenttianalyysiä. Tutkimusaineisto kerättiin Webprobol-kyselyllä sekä haastattelemalla JIK ky:n työntekijöitä sekä tarkastelemalla JIK ky:n verkkosivuiltaan löytyviä sekä valittuja organisaation sisäisiä dokumentteja. Tutkimuksessa käytettiin aineistotriangulaatiota, jonka avulla vertailtiin saatuja tuloksia, minkä avulla saatiin laajempi kuva tutkittavasta ilmiöstä.
Tutkimustuloksista ilmenee, että JIK ky:n työtekijät saavat vaihtelevasti tietoa hallinnollisista päätöksistä. Keskeisimpänä tiedonhankinta- ja viestintäkanavana on esimies, jolla on yleensä eniten tietoa organisaatiossa. Tuloksista ilmenee, että henkilöiden oma motivaatio on keskeinen tekijä tiedon hankinnalle ja saamiselle. Tuloksissa on yhteneväisyyksiä aikaisempien organisaatioiden sisäisen viestinnän tutkimuksiin sekä terveydenhuollon piirissä toteutettuihin tutkimuksiin.
Tutkimustulokset antoivat hyvän, mutta rajallisen kuvan kohdeorganisaation sisäisen viestinnän toimivuudesta päätöstiedon välittymisessä ja jakamisessa. Koska kyseessä on tapaustutkimus, koskevat tulokset vain tapaustutkimusorganisaatiota. Tulokset herättivät mielenkiintoa jatkotutkimukselle, joka kohdistuisi työntekijöiden motivaation ja siihen vaikuttavien tekijöiden tarkasteluun.
Tutkimuksen lähestymistapa on laadullinen. Metodeina on käytetty kyselyä, puolistrukturoitua haastattelua sekä dokumenttianalyysiä. Tutkimusaineisto kerättiin Webprobol-kyselyllä sekä haastattelemalla JIK ky:n työntekijöitä sekä tarkastelemalla JIK ky:n verkkosivuiltaan löytyviä sekä valittuja organisaation sisäisiä dokumentteja. Tutkimuksessa käytettiin aineistotriangulaatiota, jonka avulla vertailtiin saatuja tuloksia, minkä avulla saatiin laajempi kuva tutkittavasta ilmiöstä.
Tutkimustuloksista ilmenee, että JIK ky:n työtekijät saavat vaihtelevasti tietoa hallinnollisista päätöksistä. Keskeisimpänä tiedonhankinta- ja viestintäkanavana on esimies, jolla on yleensä eniten tietoa organisaatiossa. Tuloksista ilmenee, että henkilöiden oma motivaatio on keskeinen tekijä tiedon hankinnalle ja saamiselle. Tuloksissa on yhteneväisyyksiä aikaisempien organisaatioiden sisäisen viestinnän tutkimuksiin sekä terveydenhuollon piirissä toteutettuihin tutkimuksiin.
Tutkimustulokset antoivat hyvän, mutta rajallisen kuvan kohdeorganisaation sisäisen viestinnän toimivuudesta päätöstiedon välittymisessä ja jakamisessa. Koska kyseessä on tapaustutkimus, koskevat tulokset vain tapaustutkimusorganisaatiota. Tulokset herättivät mielenkiintoa jatkotutkimukselle, joka kohdistuisi työntekijöiden motivaation ja siihen vaikuttavien tekijöiden tarkasteluun.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37254]