Arviointikäytänteet ja -kulttuuri Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa vuosina 2004 ja 2014
Vikman, Sanna (2015-11-12)
Vikman, Sanna
S. Vikman
12.11.2015
© 2015 Sanna Vikman. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201511132143
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201511132143
Tiivistelmä
Mitä, miten ja milloin arvioin? Arviointi ohjaa opettamista ja oppimista. Tästä syystä sen asema koulutyössä on vaikuttava.
Uusi Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet otetaan käyttöön vuosiluokkien 1–6 osalta 1.8.2016. Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvittää, tuoko opetussuunnitelmauudistus muutoksia arviointikäytänteisiin sekä -kulttuuriin, ja mitä arviointikulttuuria uudessa perusteessa painotetaan. Metodologisena lähtökohtana tutkielmassa on laadullinen sisällönanalyysi. Tuloksia monipuolistavana menetelmänä käytetään suppeasti frekvenssimittausta. Arviointikäytänteitä on analysoitu apukysymysten avulla: mitä, miten ja milloin aineistoissa ohjataan arvioimaan. Arviointikulttuuria on tarkasteltu muun muassa opetussuunnitelman determinanttien, oppimiskäsitysten, arvioinnin laadullisuuden vs. määrällisyyden, teoreettisten lähtökohtien sekä lähestymistapojen kautta.
Tutkielmassa on aineistona vuoden 2004 perusteen Oppilaan arviointi -osuus sekä vuonna 2014 hyväksytyn perusteen Oppimisen arviointi -osuus. Arviointikäytänteissä ja -kulttuurissa tapahtuvia muutoksia tarkastellaan hyödyntäen molempia arviointiosuuksia. Muutoksia on havaittu vertailemalla analyysissa saatuja tutkimustuloksia. Tulosten monipuolistamiseksi on mitattu myös kvantitatiivisesti konstruktivistisen oppimiskäsityksen mukaisten käsitteiden esiintymistiheyksiä aineistoissa. Arviointikulttuurin painottumista havainnollistetaan arviointimallin avulla vuoden 2014 perusteen pohjalta.
Tutkimustuloksista ilmenee, että arviointikäytänteet muuttuvat 1.8.2016 lähtien. Arviointi opintojen aikana on uudessa perusteessa luonteeltaan formatiivisempaa kuin aiemmin, ja painopisteenä on oppimisprosessi. Arviointimenetelmät monipuolistuvat ja ovat vuorovaikutuksellisia. Arvioinnissa pyritään tavoitearviointiin ja oppilaan kokonaistilanteen tarkasteluun. Osaamisen tason arviointi perustuu yhä absoluuttiseen arviointiin. Arviointikulttuuri Oppimisen arviointi -osuudessa pohjautuu vahvemmin konstruktivistiselle oppimiskäsitykselle kuin Oppilaan arviointi -osuudessa. Oppiainekeskeisyys vähenee ja oppilaslähtöisyys kasvaa. Vuoden 2014 perusteessa arviointikulttuurin painotuksia ohjataan entistä vahvemmin paikallisesti päätettäviksi, ja arviointikulttuurissa korostetaan rohkaisevaa ja kannustavaa ilmapiiriä. Uuden perusteen arviointikäytänteiden ja kulttuurin painopisteitä on kuvattu tutkielman lopussa arviointimallin, arviointipuun, avulla.
Tutkimus on toistettavissa, sillä tutkielman aineisto on primaariaineistoa ja vapaasti luettavissa Internetissä. Tutkimustulokset voivat kuitenkin painottua eri tavalla riippuen tutkijasta. Arviointipuu on hyödynnettävissä vuoden 2014 Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteen voimassaolon ajan.
Uusi Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet otetaan käyttöön vuosiluokkien 1–6 osalta 1.8.2016. Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvittää, tuoko opetussuunnitelmauudistus muutoksia arviointikäytänteisiin sekä -kulttuuriin, ja mitä arviointikulttuuria uudessa perusteessa painotetaan. Metodologisena lähtökohtana tutkielmassa on laadullinen sisällönanalyysi. Tuloksia monipuolistavana menetelmänä käytetään suppeasti frekvenssimittausta. Arviointikäytänteitä on analysoitu apukysymysten avulla: mitä, miten ja milloin aineistoissa ohjataan arvioimaan. Arviointikulttuuria on tarkasteltu muun muassa opetussuunnitelman determinanttien, oppimiskäsitysten, arvioinnin laadullisuuden vs. määrällisyyden, teoreettisten lähtökohtien sekä lähestymistapojen kautta.
Tutkielmassa on aineistona vuoden 2004 perusteen Oppilaan arviointi -osuus sekä vuonna 2014 hyväksytyn perusteen Oppimisen arviointi -osuus. Arviointikäytänteissä ja -kulttuurissa tapahtuvia muutoksia tarkastellaan hyödyntäen molempia arviointiosuuksia. Muutoksia on havaittu vertailemalla analyysissa saatuja tutkimustuloksia. Tulosten monipuolistamiseksi on mitattu myös kvantitatiivisesti konstruktivistisen oppimiskäsityksen mukaisten käsitteiden esiintymistiheyksiä aineistoissa. Arviointikulttuurin painottumista havainnollistetaan arviointimallin avulla vuoden 2014 perusteen pohjalta.
Tutkimustuloksista ilmenee, että arviointikäytänteet muuttuvat 1.8.2016 lähtien. Arviointi opintojen aikana on uudessa perusteessa luonteeltaan formatiivisempaa kuin aiemmin, ja painopisteenä on oppimisprosessi. Arviointimenetelmät monipuolistuvat ja ovat vuorovaikutuksellisia. Arvioinnissa pyritään tavoitearviointiin ja oppilaan kokonaistilanteen tarkasteluun. Osaamisen tason arviointi perustuu yhä absoluuttiseen arviointiin. Arviointikulttuuri Oppimisen arviointi -osuudessa pohjautuu vahvemmin konstruktivistiselle oppimiskäsitykselle kuin Oppilaan arviointi -osuudessa. Oppiainekeskeisyys vähenee ja oppilaslähtöisyys kasvaa. Vuoden 2014 perusteessa arviointikulttuurin painotuksia ohjataan entistä vahvemmin paikallisesti päätettäviksi, ja arviointikulttuurissa korostetaan rohkaisevaa ja kannustavaa ilmapiiriä. Uuden perusteen arviointikäytänteiden ja kulttuurin painopisteitä on kuvattu tutkielman lopussa arviointimallin, arviointipuun, avulla.
Tutkimus on toistettavissa, sillä tutkielman aineisto on primaariaineistoa ja vapaasti luettavissa Internetissä. Tutkimustulokset voivat kuitenkin painottua eri tavalla riippuen tutkijasta. Arviointipuu on hyödynnettävissä vuoden 2014 Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteen voimassaolon ajan.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34337]