Tarinat huonekalujen taustalla : kestävä muotoilu ja arvojen merkitykset työntekijöiden ja asiakkaiden näkökulmasta Nikari Oy:n toiminnassa
Leskelä, Maija (2015-05-13)
Leskelä, Maija
M. Leskelä
13.05.2015
© 2015 Maija Leskelä. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201505141518
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201505141518
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tutkittiin kestävää muotoilua ja arvojen merkityksiä puumuotoiluyritys Nikari Oy:n huonekaluissa ja toiminnassa työntekijöiden sekä asiakkaiden näkökulmasta. Tavoitteena oli selvittää millaisia arvoja Nikarin huonekaluihin ja toimintaan liitetään sekä miten kestävä kehitys ja kestävä muotoilu määritellään. Tutkielmassa painotettiin kestävää kehitystä, sillä siihen liittyy ajankohtaisia ja merkityksellisiä arvoja tutkimuskohteen, muotoilun sekä kulttuuriantropologian näkökulmasta.
Tutkielmassa käytettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä, ja tutkimusaineisto koostui teemahaastatteluista sekä kuluttajakyselystä. Tutkielmaa varten haastateltiin Nikarin työntekijöitä ja kuluttajakysely toteutettiin Nikarin asiakkaille internetissä Webropol-kyselynä. Tutkimusaineisto analysoitiin laadullisia tutkimusmenetelmiä käyttäen, mutta lisäksi kuluttajakyselystä nostettiin esiin tutkielman kannalta merkittäviä määrällisiä tuloksia. Tutkielmaan liittyi myös osallistuvan havainnoinnin menetelmä, sillä tutkielman tekijä on aiemmin kulttuuriantropologian työharjoittelun aikana osallistunut tutkimuskohteen toimintaan.
Tutkimustulosten pohjalta Nikarin muotoiluun ja toimintaan liitettiin arvoista erityisesti laatu, toimivuus, esteettisyys, suomalaisuus ja ekologisuus niin yrityksen edustajien kuin asiakkaidenkin näkökulmasta. Tutkimusaineiston mukaan Nikari brändinä edusti laatua, ja brändin sekä arvojen luomiseen liittyen tuotteiden taustatarinat nousivat merkityksellisiksi. Tutkimustulosten sekä antropologisen määritelmän mukaan arvojen voidaan ajatella syntyvän ihmisten, asioiden ja esineiden välisen vuorovaikutuksen kautta. Tutkimustulosten perusteella voidaan päätellä, että huonekaluihin liitetään vaihtoarvon lisäksi myös monenlaisia sosiaalisia arvoja.
Nikarin toiminnassa korostuivat haastatteluaineiston mukaan kestävä kehitys sekä vastuullinen ja ihmislähtöinen toiminta. Ekologisuus näyttäytyi Nikarilla ihmisen ja ympäristön vastavuoroisuutena. Lisäksi ekologisuus yhdistettiin puumateriaaliin, työtapoihin, pakkauksiin ja kuljetuksiin. Kestävän muotoilun haasteiksi haastatteluaineiston pohjalta nousivat ympäristösertifiointien soveltaminen paikallisiin olosuhteisiin sekä ekologisuuden viestittäminen kuluttajille. Ekologisuuden asettamien haasteiden lisäksi haasteiksi koettiin yrityksen edustajien näkökulmasta kansainvälistyminen ja yrityksen kasvumahdollisuudet. Asiakkaat puolestaan toivoivat kehitystä Nikarin tuotteiden jakeluun sekä näkyvyyden lisäämiseen markkinoilla.
Tutkielmassa käytettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä, ja tutkimusaineisto koostui teemahaastatteluista sekä kuluttajakyselystä. Tutkielmaa varten haastateltiin Nikarin työntekijöitä ja kuluttajakysely toteutettiin Nikarin asiakkaille internetissä Webropol-kyselynä. Tutkimusaineisto analysoitiin laadullisia tutkimusmenetelmiä käyttäen, mutta lisäksi kuluttajakyselystä nostettiin esiin tutkielman kannalta merkittäviä määrällisiä tuloksia. Tutkielmaan liittyi myös osallistuvan havainnoinnin menetelmä, sillä tutkielman tekijä on aiemmin kulttuuriantropologian työharjoittelun aikana osallistunut tutkimuskohteen toimintaan.
Tutkimustulosten pohjalta Nikarin muotoiluun ja toimintaan liitettiin arvoista erityisesti laatu, toimivuus, esteettisyys, suomalaisuus ja ekologisuus niin yrityksen edustajien kuin asiakkaidenkin näkökulmasta. Tutkimusaineiston mukaan Nikari brändinä edusti laatua, ja brändin sekä arvojen luomiseen liittyen tuotteiden taustatarinat nousivat merkityksellisiksi. Tutkimustulosten sekä antropologisen määritelmän mukaan arvojen voidaan ajatella syntyvän ihmisten, asioiden ja esineiden välisen vuorovaikutuksen kautta. Tutkimustulosten perusteella voidaan päätellä, että huonekaluihin liitetään vaihtoarvon lisäksi myös monenlaisia sosiaalisia arvoja.
Nikarin toiminnassa korostuivat haastatteluaineiston mukaan kestävä kehitys sekä vastuullinen ja ihmislähtöinen toiminta. Ekologisuus näyttäytyi Nikarilla ihmisen ja ympäristön vastavuoroisuutena. Lisäksi ekologisuus yhdistettiin puumateriaaliin, työtapoihin, pakkauksiin ja kuljetuksiin. Kestävän muotoilun haasteiksi haastatteluaineiston pohjalta nousivat ympäristösertifiointien soveltaminen paikallisiin olosuhteisiin sekä ekologisuuden viestittäminen kuluttajille. Ekologisuuden asettamien haasteiden lisäksi haasteiksi koettiin yrityksen edustajien näkökulmasta kansainvälistyminen ja yrityksen kasvumahdollisuudet. Asiakkaat puolestaan toivoivat kehitystä Nikarin tuotteiden jakeluun sekä näkyvyyden lisäämiseen markkinoilla.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34609]