Lastentarhanopettajien näkemyksiä lasten luontokuvasta ja luontokuvan tukemisesta varhaiskasvatuksessa
Matti, Minttu (2015-06-02)
Matti, Minttu
M. Matti
02.06.2015
© 2015 Minttu Matti. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201506061797
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201506061797
Tiivistelmä
Tutkimukseni käsittelee lastentarhanopettajien näkemyksiä alle kouluikäisen lapsen luontokuvasta ja luontokuvan tukemisesta varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksen tarkoituksena on tuoda esiin, miten lastentarhanopettajat näkevät alle kouluikäisen lapsen luontokuvan tänä päivänä, ja millaisena lapsen luontokuva näyttäytyy päiväkodissa. Tutkimuksessa käsitellään myös sitä, miten lastentarhanopettajat tukevat lasten luontokuvaa ja sen syntymistä varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu lapsen luontokuvasta ja luontokuvan muodostumisesta, sekä ympäristökasvatuksesta varhaiskasvatuksessa.
Aineisto on kerätty teemahaastattelulla, haastattelemalla neljää lastentarhanopettajaa keväällä 2015. Tutkimus on kvalitatiivinen ja analyysimenetelmänä on laadullinen sisällönanalyysi, joka tutkii kielellisen aineiston sisällön merkitystä. Analysoin kerätyn aineiston kahden tutkimusongelman pohjalta hyödyntäen aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Lastentarhanopettajat näkivät alle kouluikäisen lapsen luontokuvan näyttäytyvän päiväkodissa lasten tuntemuksissa, sekä tiedoissa ja taidoissa. Luontokuva näyttäytyi päiväkodissa myös lasten kokemuksina ja kiinnostuksina, sekä erilaisina muutoksina lasten luontokuvassa. Luontokuva ilmeni lapsen kehityksen eri vaiheissa eri tavoin. Lisäksi ympäristön tuomat vaikutukset näkyivät lasten luontokuvissa päiväkodissa.
Lastentarhanopettajien näkemykset lasten luontokuvasta ilmenivät tutkimuksessa myös luontokuvaan vaikuttavina tekijöinä. Luontokuvaan vaikuttavia tekijöitä olivat asuinympäristö, vuorovaikutus, varhaiskasvatus, vierailut, media, lapsen toiminta, perhe ja erilaiset luontokuvaa rajoittavat tekijät.
Varhaiskasvatuksessa lasten luontokuvaa pyrittiin tukemaan henkilökunnan osaamisen avulla, tavoitteilla ja suunnittelulla. Lisäksi vuorovaikutuksella, päiväkodin toiminnalla, ympäristöllä ja resursseilla oli vaikutusta siihen, miten lasten luontokuvaa tuettiin varhaiskasvatuksessa. Lastentarhanopettajilla ja opetuksella nähtiin olevan myös merkittävä rooli lasten luontokuvan kehityksen tukemisen kannalta. Myös päiväkodin ulkopuolelta saatu apu tuki lasten luontokuvan kehittymistä varhaiskasvatuksessa. Ulkopuolelta saatiin tukea yhteistyöllä järjestöjen ja lähiympäristön toimijoiden kanssa, myös materiaalilla ja tiedon saannilla oli merkitystä siihen, miten luontokuvaa tuettiin. Lisäksi erilaiset valmiit ympäristökasvatusohjelmat nähtiin apuna päiväkodin ympäristökasvatuksen kannalta.
Tutkimuksen johtopäätökset on tehty ainoastaan tutkimukseen osallistuneiden lastentarhanopettajien haastattelujen pohjalta, eikä niitä voida yleistää. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tuoda esille näkökulmia alle kouluikäisen lapsen luontokuvasta ja luontokuvan kehittymisen tukemisesta varhaiskasvatuksessa.
Aineisto on kerätty teemahaastattelulla, haastattelemalla neljää lastentarhanopettajaa keväällä 2015. Tutkimus on kvalitatiivinen ja analyysimenetelmänä on laadullinen sisällönanalyysi, joka tutkii kielellisen aineiston sisällön merkitystä. Analysoin kerätyn aineiston kahden tutkimusongelman pohjalta hyödyntäen aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Lastentarhanopettajat näkivät alle kouluikäisen lapsen luontokuvan näyttäytyvän päiväkodissa lasten tuntemuksissa, sekä tiedoissa ja taidoissa. Luontokuva näyttäytyi päiväkodissa myös lasten kokemuksina ja kiinnostuksina, sekä erilaisina muutoksina lasten luontokuvassa. Luontokuva ilmeni lapsen kehityksen eri vaiheissa eri tavoin. Lisäksi ympäristön tuomat vaikutukset näkyivät lasten luontokuvissa päiväkodissa.
Lastentarhanopettajien näkemykset lasten luontokuvasta ilmenivät tutkimuksessa myös luontokuvaan vaikuttavina tekijöinä. Luontokuvaan vaikuttavia tekijöitä olivat asuinympäristö, vuorovaikutus, varhaiskasvatus, vierailut, media, lapsen toiminta, perhe ja erilaiset luontokuvaa rajoittavat tekijät.
Varhaiskasvatuksessa lasten luontokuvaa pyrittiin tukemaan henkilökunnan osaamisen avulla, tavoitteilla ja suunnittelulla. Lisäksi vuorovaikutuksella, päiväkodin toiminnalla, ympäristöllä ja resursseilla oli vaikutusta siihen, miten lasten luontokuvaa tuettiin varhaiskasvatuksessa. Lastentarhanopettajilla ja opetuksella nähtiin olevan myös merkittävä rooli lasten luontokuvan kehityksen tukemisen kannalta. Myös päiväkodin ulkopuolelta saatu apu tuki lasten luontokuvan kehittymistä varhaiskasvatuksessa. Ulkopuolelta saatiin tukea yhteistyöllä järjestöjen ja lähiympäristön toimijoiden kanssa, myös materiaalilla ja tiedon saannilla oli merkitystä siihen, miten luontokuvaa tuettiin. Lisäksi erilaiset valmiit ympäristökasvatusohjelmat nähtiin apuna päiväkodin ympäristökasvatuksen kannalta.
Tutkimuksen johtopäätökset on tehty ainoastaan tutkimukseen osallistuneiden lastentarhanopettajien haastattelujen pohjalta, eikä niitä voida yleistää. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tuoda esille näkökulmia alle kouluikäisen lapsen luontokuvasta ja luontokuvan kehittymisen tukemisesta varhaiskasvatuksessa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [30006]