Sosiaalisesti jaettu motivaation ja emootioiden säätely tietokoneavusteisessa yhteisöllisessä oppimisessa
Liikala, Joni (2015-10-08)
Liikala, Joni
J. Liikala
08.10.2015
© 2015 Joni Liikala. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201510092050
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201510092050
Tiivistelmä
Tämä tutkimus tarkastelee motivaation ja emootioiden säätelyä tietokoneavusteisessa yhteisöllisessä oppimisessa. Käyttäen tilannekohtaista analysointimenetelmää tutkimuksessa selvitetään millaisia sosio-emotionaalisia haasteita oppilaat kohtaavat yhteisöllisessä oppimistilanteessa ja miten motivaatiota ja emootioita säädellään näissä tilanteissa.
Tutkimuksen aineisto on kerätty kansainvälisten yliopisto-opiskelijoiden tietokoneavusteiselta kurssilta. Kurssin aikana opiskelijat työskentelivät yhteisöllisen kirjoittamisen parissa viiden viikon ajan. Oppimistehtävän suorittamisen aikana oppilailta kerättiin tilannekohtaista tietoa sosio-emotionaalisten haasteiden kokemuksista ja näihin liittyvästä yhteisöllisestä motivaation ja emootioiden säätelystä käyttäen AIRE (Adaptive Instrument for Regulation of Emotions) -instrumenttia.
Tutkimuksen tulokset osoittavat oppijoiden kykenevän sosiaalisesti jaettuun motivaationaalisten ja sosio-emotionaalisten haasteiden säätelyyn. Sosiaalisesti jaetussa säätelyssä (socially shared regulation), ryhmän jäsenet säätelevät kollektiivisesti ja tasapainoisesti toimintaansa. Tämä säätelyprosessi eroaa laadullisesti itsesäätelystä (self-regulation), jossa yksilö säätelee itseään sekä yhdessä säätelemisestä (co-regulation), jossa yksilöt avustavat toistensa säätelyä.
Tutkimuksen aineisto on kerätty kansainvälisten yliopisto-opiskelijoiden tietokoneavusteiselta kurssilta. Kurssin aikana opiskelijat työskentelivät yhteisöllisen kirjoittamisen parissa viiden viikon ajan. Oppimistehtävän suorittamisen aikana oppilailta kerättiin tilannekohtaista tietoa sosio-emotionaalisten haasteiden kokemuksista ja näihin liittyvästä yhteisöllisestä motivaation ja emootioiden säätelystä käyttäen AIRE (Adaptive Instrument for Regulation of Emotions) -instrumenttia.
Tutkimuksen tulokset osoittavat oppijoiden kykenevän sosiaalisesti jaettuun motivaationaalisten ja sosio-emotionaalisten haasteiden säätelyyn. Sosiaalisesti jaetussa säätelyssä (socially shared regulation), ryhmän jäsenet säätelevät kollektiivisesti ja tasapainoisesti toimintaansa. Tämä säätelyprosessi eroaa laadullisesti itsesäätelystä (self-regulation), jossa yksilö säätelee itseään sekä yhdessä säätelemisestä (co-regulation), jossa yksilöt avustavat toistensa säätelyä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [29998]