Liiketoimintamalleista kohti kasvuyritysten kehityssuunnitelmaa
Klasila, Aleksi (2015-04-08)
Klasila, Aleksi
A. Klasila
08.04.2015
© 2015 Aleksi Klasila. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201504091346
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201504091346
Tiivistelmä
Nopeiden muutosten keskellä kasvuyritysten johtajien on vaikea päivittää liiketoimintasuunnitelmaan seuraavia vaiheita yrityksen toiminnasta. Yrityksen tämänhetkistä ja tavoiteltavaa liiketoimintamallia on mahdollista kuvata liiketoimintamallien kirjallisuudessa esitetyillä malleilla. Liiketoimintamallien perustalta etsittiin neljältä kasvuyrityksen johtajalta teemahaastattelun keinoin kasvuyritysten kehityssuunnitelman luomisessa huomioon otettavia asioita.
Muodostettu kehityssuunnitelma sisältää seitsemän keskeistä osa-aluetta. Osa-alueet ovat kehityssuunnitelman käyttämisessä järjestyksessä arvot, strategiset tavoitteet, henkilöstön kehitys jakautuen tietojen ja taitojen kehittymiseen, motivaatio, arvotarjoama asiakkaille, arvontuotannon arkkitehtuuri ja kassavirrat. Näistä osa-alueista kolme viimeisintä on yksinkertainen esitys yrityksen liiketoimintamallin kuvauksesta.
Litteroitu haastattelumateriaali analysoitiin liiketoimintamallien kirjallisuuden perustalta. Analysoinnissa havaittiin tarve laajentaa kirjallisuuskatsausta huomioimaan yrityksen arvot, tulevaisuuden tavoitteet ja henkilöstön rooli. Yrityksen arvojen tärkeys vahvistui kirjallisuuskatsauksena menestyvien yrityksen päätöksenteon perustana olemisesta. Arvojen ja yrityksen kokonaiskuvan perustalta asetetaan tavoitteet yritykselle, jotka on oltava ymmärrettäviä myös käytännön työntekijöiden tasolla. Käytännössä tavoitteet liittyvät samalla keskeisesti yrityksen henkilöstön motivoimiseen.
Liiketoimintamallit sisällyttävät yrityksen henkilöstön helposti samalle tasolle muiden resurssien kanssa. Haastatteluiden ja kirjallisuuden perusteella yrityksen henkilöstö osaamisineen muodostaa tärkeän osan menestymistä. Näin ollen muodostetussa kehityssuunnitelmassa henkilöstön kehittäminen nostetaan omaksi kokonaisuudeksi kehityssuunnitelmaa tarkasteltavien huomioitavaksi. Henkilöstön kehittämistä lähestytään pääasiassa tietojohtamisen kirjallisuuden kautta. Nykyaikaisen yrityksen menestyksessä tieto on keskeinen menestystekijä, joten tiedon kehittäminen ja hyödyntäminen on merkittävä osa henkilöstön työtä.
Muodostettu kehityssuunnitelma sisältää seitsemän keskeistä osa-aluetta. Osa-alueet ovat kehityssuunnitelman käyttämisessä järjestyksessä arvot, strategiset tavoitteet, henkilöstön kehitys jakautuen tietojen ja taitojen kehittymiseen, motivaatio, arvotarjoama asiakkaille, arvontuotannon arkkitehtuuri ja kassavirrat. Näistä osa-alueista kolme viimeisintä on yksinkertainen esitys yrityksen liiketoimintamallin kuvauksesta.
Litteroitu haastattelumateriaali analysoitiin liiketoimintamallien kirjallisuuden perustalta. Analysoinnissa havaittiin tarve laajentaa kirjallisuuskatsausta huomioimaan yrityksen arvot, tulevaisuuden tavoitteet ja henkilöstön rooli. Yrityksen arvojen tärkeys vahvistui kirjallisuuskatsauksena menestyvien yrityksen päätöksenteon perustana olemisesta. Arvojen ja yrityksen kokonaiskuvan perustalta asetetaan tavoitteet yritykselle, jotka on oltava ymmärrettäviä myös käytännön työntekijöiden tasolla. Käytännössä tavoitteet liittyvät samalla keskeisesti yrityksen henkilöstön motivoimiseen.
Liiketoimintamallit sisällyttävät yrityksen henkilöstön helposti samalle tasolle muiden resurssien kanssa. Haastatteluiden ja kirjallisuuden perusteella yrityksen henkilöstö osaamisineen muodostaa tärkeän osan menestymistä. Näin ollen muodostetussa kehityssuunnitelmassa henkilöstön kehittäminen nostetaan omaksi kokonaisuudeksi kehityssuunnitelmaa tarkasteltavien huomioitavaksi. Henkilöstön kehittämistä lähestytään pääasiassa tietojohtamisen kirjallisuuden kautta. Nykyaikaisen yrityksen menestyksessä tieto on keskeinen menestystekijä, joten tiedon kehittäminen ja hyödyntäminen on merkittävä osa henkilöstön työtä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [36502]