Wildstarin käyttöliittymän kehitystarpeet ja soveltuvuus eri pelaamismotivaatioluokille
Leinonen, Topi (2015-05-13)
Leinonen, Topi
T. Leinonen
13.05.2015
© 2015 Topi Leinonen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201505211610
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201505211610
Tiivistelmä
MMORPG-pelien kilpailun tiukentuessa käyttöliittymäsuunnittelulla on todettu olevan merkittävä vaikutus pelien mahdolliseen menestykseen. Tästä huolimatta MMORPG-pelien käyttöliittymiä ei ole juuri tutkittu, koska tutkimuskohteena jatkuvasti kehittyvät MMORPG-pelit ovat haastavia. Ensimmäisen 1996 MMORPG-pelin käyttöliittymäelementtejä käytetään yhä edelleen hiottuina nykypäiväisissä MMORPG-peleissä, mutta uusia innovaatioita ei ole juuri löytynyt. Tässä tutkimuksessa pyritäänkin selvittämään pelaajien kautta Wildstarin nykyisen käyttöliittymän tilanne mahdollisine muutostarpeineen ja kohdistuvatko nämä muutostarpeet mahdollisesti tietynlaisia pelaajia kohtaan.
Tutkimuksessa käytetään laadulliseen tutkimukseen kuuluvaa teemahaastattelua pelaajien haastatteluun ja tämän lisäksi heidän pelaamismotivaatiot selvitetään Nick Yeen motivaatiotestin avulla, jotta teemahaastatteluosuuden tuloksista voidaan etsiä mahdollisia korrelaatioita pelaajien pelaamismotivaatioluokkiin.
Tuloksista saatiin selville että pelaajilla oli yleisesti positiivinen mielikuva Wildstarin käyttöliittymästä ja esille nostettiin seuraavat neljä varteenotettavaa kehitysmahdollisuutta viidestä yleisimmästä käyttöliittymän kehitystarpeesta:
1. Buffien ja debuffien tehokkaampi esitys
2. Vahinkomittari tarjolle peruskäyttöliittymään
3. Kestävyys- ja suojapisteiden tehokkaampi esitys
4. Huutokauppa ja hyödykkeiden vaihtaminen tehokkaammaksi
Löydöksiä ei kuitenkaan pystytty yhdistämään tiettyyn pelaamismotivaation ylä- tai alaluokkiin, joten Wildstarin käyttöliittymässä ei voida sanoa olevan huomattavia puutteita tietyille pelaamismotivaatioluokille. Koska tutkimuksen tulokset perustuvat kuitenkin vain kymmenen henkilön otantaan, tuloksia ei voida suoraan yleistää, mutta ne toimivat hyvänä lähtökohtana jatkotutkimuksille Wildstarin käyttöliittymästä, jota ei ole aiemmin tieteellisesti tutkittu.
Tutkimuksessa käytetään laadulliseen tutkimukseen kuuluvaa teemahaastattelua pelaajien haastatteluun ja tämän lisäksi heidän pelaamismotivaatiot selvitetään Nick Yeen motivaatiotestin avulla, jotta teemahaastatteluosuuden tuloksista voidaan etsiä mahdollisia korrelaatioita pelaajien pelaamismotivaatioluokkiin.
Tuloksista saatiin selville että pelaajilla oli yleisesti positiivinen mielikuva Wildstarin käyttöliittymästä ja esille nostettiin seuraavat neljä varteenotettavaa kehitysmahdollisuutta viidestä yleisimmästä käyttöliittymän kehitystarpeesta:
1. Buffien ja debuffien tehokkaampi esitys
2. Vahinkomittari tarjolle peruskäyttöliittymään
3. Kestävyys- ja suojapisteiden tehokkaampi esitys
4. Huutokauppa ja hyödykkeiden vaihtaminen tehokkaammaksi
Löydöksiä ei kuitenkaan pystytty yhdistämään tiettyyn pelaamismotivaation ylä- tai alaluokkiin, joten Wildstarin käyttöliittymässä ei voida sanoa olevan huomattavia puutteita tietyille pelaamismotivaatioluokille. Koska tutkimuksen tulokset perustuvat kuitenkin vain kymmenen henkilön otantaan, tuloksia ei voida suoraan yleistää, mutta ne toimivat hyvänä lähtökohtana jatkotutkimuksille Wildstarin käyttöliittymästä, jota ei ole aiemmin tieteellisesti tutkittu.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34290]