Robotin ohjelmointi ongelmanratkaisun kehittäjänä : luokanopettajakoulutuksen teknisen työn sivuaineopiskelijoiden käsityksiä robotin ohjelmointiprosessista
Kallio, Martti (2015-05-13)
Kallio, Martti
M. Kallio
13.05.2015
© 2015 Martti Kallio. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201505141531
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201505141531
Tiivistelmä
Opetussuunnitelmauudistuksen myötä on vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin sisällytetty ohjelmoinnin opetus. Ohjelmoinnin opetuksen perusteena on pidetty oppilaiden ongelmanratkaisutaitojen kehittämistä ja tulevaisuudessa tarvittavien taitojen kartuttamista. Se, miten ohjelmoinnin opetus tullaan opetusryhmäkohtaisesti toteuttamaan, riippuu pitkälti paikallisten opetussuunnitelmien sisällöstä ja opettajan tekemistä valinnoista opetuksen järjestämiseksi. Tällä Pro Gradu -tutkimuksella on selvitetty, miten robotiikan aihepiiriin sisällytetty ohjelmointi vastaa ongelmanratkaisuprosessia, sekä millaisia didaktisia haasteita on hyvä huomioida opetuksen suunnittelussa, kun ohjelmoinnin opetukseen käytetään robotiikan aihepiiriä.
Tässä tutkimuksessa on käytetty kvalitatiivista tutkimusotetta ja fenomenografista tutkimusstrategiaa. Tutkimusaineisto on kerätty teemahaastattelulla. Haastateltavina ovat olleet Oulun yliopiston kasvatustieteen tiedekunnan luokanopettajakoulutuksen teknisen työn sivuaineopiskelijat (N=5), jotka ovat osallistuneet robotiikkakurssille. Haastattelussa he ovat reflektoineet omakohtaista robotin ohjelmointiprosessiaan teemahaastattelussa esitettyjen kysymysten kautta. Tutkimustulokset ovat muodostettu haastateltavien käsityksiä systemaattisesti analysoiden.
Tutkimuksessa havaittiin robotin ohjelmointiprosessin olevan verrattavissa ongelmanratkaisuprosessiin. Mikäli ohjelmoinnin opetus järjestetään käyttäen robotiikan aihepiiriä, on opetuksen suunnittelussa kiinnitettävä huomiota didaktisiin haasteisiin, jotka muodostuvat sekä ohjelmointiprosessiin liittyvistä ohjelmoinnillisista ja ympäristöllisistä seikoista että oppilaaseen kohdistuvista kognitiivisiin vaatimuksista.
Tässä tutkimuksessa on käytetty kvalitatiivista tutkimusotetta ja fenomenografista tutkimusstrategiaa. Tutkimusaineisto on kerätty teemahaastattelulla. Haastateltavina ovat olleet Oulun yliopiston kasvatustieteen tiedekunnan luokanopettajakoulutuksen teknisen työn sivuaineopiskelijat (N=5), jotka ovat osallistuneet robotiikkakurssille. Haastattelussa he ovat reflektoineet omakohtaista robotin ohjelmointiprosessiaan teemahaastattelussa esitettyjen kysymysten kautta. Tutkimustulokset ovat muodostettu haastateltavien käsityksiä systemaattisesti analysoiden.
Tutkimuksessa havaittiin robotin ohjelmointiprosessin olevan verrattavissa ongelmanratkaisuprosessiin. Mikäli ohjelmoinnin opetus järjestetään käyttäen robotiikan aihepiiriä, on opetuksen suunnittelussa kiinnitettävä huomiota didaktisiin haasteisiin, jotka muodostuvat sekä ohjelmointiprosessiin liittyvistä ohjelmoinnillisista ja ympäristöllisistä seikoista että oppilaaseen kohdistuvista kognitiivisiin vaatimuksista.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34540]