Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Maasto-opetus osana biologian ja maantieteen aineopetusta : tarkastelussa Oulun seudun koulut

Savolainen, Anni (2015-12-02)

 
Avaa tiedosto
nbnfioulu-201512082281.pdf (2.462Mt)
nbnfioulu-201512082281_pdfa_report.xml (184.5Kt)
nbnfioulu-201512082281_mods.xml (12.91Kt)
nbnfioulu-201512082281_solr.xml (29.55Kt)
Lataukset: 


Savolainen, Anni
A. Savolainen
02.12.2015
© 2015 Anni Savolainen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201512082281
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on käsitellä maasto-opetusta osana maantieteen ja biologian aineopetusta yläkouluissa ja lukioissa. Maasto-opetuksella tarkoitetaan tässä tutkimuksessa kaikkea luokkahuoneen ulkopuolella tapahtuvaa opetusta. Maasto-opetuksen tärkeyttä opetuksessa käsitellään ympäristökasvatuksen ja tutkivanoppimisen teoreettisen näkökulman kautta sekä opetussuunnitelmien painottamien monipuolisten oppimisympäristöjen kautta. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten opettajat suhtautuvat maasto-opetuksen järjestämiseen ja paljonko he sitä järjestävät aineenopetuksessaan. Lisäksi tutkimus pyrkii selvittämään maasto-opetuksen järjestämiseen vaikuttavia tekijöitä ja maasto-opetuskohteita, joita opettajat käyttävät.

Aineisto kerättiin kyselytutkimuksella Oulun seudun aineenopettajilta sähköisellä kyselylomakkeella. Kyselyyn tuli vastauksia 22 kappaletta. Vastaajat olivat pääosin vakituisessa työsuhteessa ja he olivat käyttäneet maasto-opetusta opetusmenetelmänä. Valtaosa vastanneista oli käyttänyt maasto-opetusta molempien opettavien aineiden opetuksessa. Lisäksi tutkielmaa varten teemahaastateltiin kolmea henkilöä kahdesta eri Oulun kaupungin toimipisteestä. He ovat osallistuneet maasto-opetuksen kehittämiseen omilla toimialoillaan.

Tutkimuksen perusteella opettajat tiedostavat maasto-opetuksen hyödyt. Maasto-opetuksen järjestämisen helppous jakoi mielipiteitä, mutta jokainen vastaajista pystyi nimeämään sen järjestämiseen liittyviä haasteita. Haasteista korostuivat turvallisuuden takaaminen oppilaille, liikkuminen sopiviin kohteisiin ja aika. Tutkimuksen perusteella järjestettyjen maasto-opetuskertojen määrä on kokonaistuntimäärään vähäinen. Uusi perusopetuksen opetussuunnitelma (2014) painottaa edellistä enemmän maasto-opetusta. Haastatellut toimitahot ovat huomanneet tämän ja erilaisia projekteja maasto-opetuksen lisäämiseen ja helpommin lähestyttävämmäksi saamisen on käynnissä. Näistä merkittävimpiä ovat materiaalinpankkien lisääminen.
Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [37606]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen