Joustavasti dokumentoitava formaatti kouluympäristössä : mallia täsmentävä tuotetutkimus tuotteen elinkaaren hallinnan ja multimodaalisen viestinnän näkökulmasta
Oja, Hanna (2015-05-20)
Oja, Hanna
H. Oja
20.05.2015
© 2015 Hanna Oja. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201505211616
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201505211616
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkastellaan Lukuinto-ohjelmaan osallistuneiden pilottiryhmien kehittämiä toimintamalleja tuotenäkökulmasta. Toimintamalleihin sovitetaan formaatin mallia. Formaatti on tuote, joka on tuttu tv-ohjelmista tai formalisoiduista asiantuntijapalveluista. Tutkimuksen päämääränä on lisätä tietoa formaatin käyttöalueesta ja erityispiirteistä koulujen kontekstissa jaeltavana tuotteena. Tutkimus on mallia täsmentävä tuotetutkimus, jossa on tarkoitus tunnistaa ja hahmottaa tuotteita sekä kerätä mallin täsmentämiseksi tietoa tuotteiden kontekstissa vaikuttavista asioista. Tuotenäkökulma perustuu formaattien ja tuotteen elinkaaren hallinnan teoriaan. Aineistona ovat kolmen pilottiryhmän haastattelut sekä heiltä saatu dokumentaatio. Aineisto on analysoitu teorialähtöisesti.
Tutkimuksen tuloksena on joustavasti dokumentoitava formaatin malli. Täsmennetyssä mallissa on ideana, että sitä voi soveltaa joustavasti lisäämällä ja tarkentamalla tuotteen elementtejä. Mallissa otetaan huomioon kontekstin dokumentointi- ja innovaatiotavat, multimodaalisen viestinnän vaikutus opettamisen dynamiikkaan sekä tuotteen elinkaaren hallinnan piirteet, kuten modulaarisuus ja nimikkeiden luominen. Mallin pohjalta voi arvioida dokumentoinnin riittävyyttä, arvioida formaatin etuja sekä perustella tuotteeseen lisättäviä elementtejä. Malli on luonteeltaan yleinen ja teoreettinen. Myös taustateoriakehitelmä on tutkimuksen kontribuutio, sillä sen avulla toimintamalleja voi katsoa tuotenäkökulmasta. Tutkimus avaa näkökulman tulevaisuuden oppimateriaalien tuottamiseen sekä uusien sisältömuotojen tutkimiseen.
Tutkimuksen haastattelujen määrä ja muu dokumenttiaineisto oli suppea. Yleistettävämpien ja tarkempien tulosten saamiseksi tutkimuksia on jatkettava laajemmilla aineistoilla, kartoittaen mutta myös konstruktiivisella tutkimusotteella.
Tutkimuksen tuloksena on joustavasti dokumentoitava formaatin malli. Täsmennetyssä mallissa on ideana, että sitä voi soveltaa joustavasti lisäämällä ja tarkentamalla tuotteen elementtejä. Mallissa otetaan huomioon kontekstin dokumentointi- ja innovaatiotavat, multimodaalisen viestinnän vaikutus opettamisen dynamiikkaan sekä tuotteen elinkaaren hallinnan piirteet, kuten modulaarisuus ja nimikkeiden luominen. Mallin pohjalta voi arvioida dokumentoinnin riittävyyttä, arvioida formaatin etuja sekä perustella tuotteeseen lisättäviä elementtejä. Malli on luonteeltaan yleinen ja teoreettinen. Myös taustateoriakehitelmä on tutkimuksen kontribuutio, sillä sen avulla toimintamalleja voi katsoa tuotenäkökulmasta. Tutkimus avaa näkökulman tulevaisuuden oppimateriaalien tuottamiseen sekä uusien sisältömuotojen tutkimiseen.
Tutkimuksen haastattelujen määrä ja muu dokumenttiaineisto oli suppea. Yleistettävämpien ja tarkempien tulosten saamiseksi tutkimuksia on jatkettava laajemmilla aineistoilla, kartoittaen mutta myös konstruktiivisella tutkimusotteella.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34516]